Sve za četvrt sata – vrijeme je za novo urbano planiranje!

Prva gradonačelnica Pariza natječe se za svoj drugi mandat i ima viziju kako ekološki preobraziti francuski glavni grad

Svijet se promijenio, a promijenio se i način života u gradovima. Klimatska kriza nam nameće potrebu za prilagodbom urbanog načina življenja i pronalaženjem novih rješenja kretanja, smještaja, prehrane, rada i opuštanja. Nastupilo je vrijeme za pronalaženje novih rješenja za suživot i ugodno življenje u lokalnoj zajednici.

Kvalitetu života u gradovima sada više nego ikada prije određuju pristupačnost, očuvani urbani okoliš i solidarnost svih građanki i građana. To tvrdi pariška gradonačelnica Anne Hidalgo koja se upravo natječe za svoj drugi mandant na čelu francuskog glavnog grada. Već na početku svog prvog mandata 2014. godine krenula je u odlučnu borbu za poboljšanje kvalitete zraka i smanjenje štetnih emisija, prvenstveno uzrokovanih automobilskim prometom, te je velik dio središta Pariza prepustila pješacima i biciklistima, zbog čega je bila izložena snažnoj kritici svojih političkih protivnika.

Tijekom proteklih pet godina pariška gradska uprava na čelu s Anne Hidalgo uložila je ogromne napore kako bi grad prilagodila potrebama suvremenog gradskog stanovništva te ga u što većoj mjeri zaštitila od klimatskih promjena. Javni prostor grada se intenzivno ozelenjuje i namjenjuje različitim skupinama građana, asfaltirane površine i školska dvorišta pretvaraju se u zelene oaze, planira se sadnja urbanih šuma, uvode nove i proširuju postojeće pješačke zone, a izgrađena je i impresivna biciklistička infrastruktura.

  • Pariz u kojem je građanima sve na dohvat ruke u svega 15 minuta hoda ili vožnje biciklom / Izvor: Paris en commun

U središtu izbornog programa Anne Hidalgo je grad u kojem je sve na dohvat ruke u svega četvrt sata – grad organiziran na način da njegove građanke i građani pronalaze sve što im je potrebno na udaljenosti manjoj od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom od svog stana ili kuće. To je, tvrdi Hidalgo, uvjet za ekološku preobrazbu grada kojom će se znatno poboljšati svakodnevni život Parižanki i Parižana.

Preduvjet za tako organiziran način života u Parizu su gradske ulice s drvećem i ostalom vegetacijom, prostranim pločnicima i uređenim biciklističkim stazama, lokalni komunalni redari koji nadgledaju čistoću i održavanje ulica, kao i brojnija te svugdje dostupna gradska policija. Također, tako organiziran grad trebao bi ozeleniti sva svoja školska dvorišta i urediti ih kao javne parkove koji bi za građane bili otvoreni tijekom vikenda, sva gradska križanja trebala bi se oplemeniti zelenilom i urediti kao mjesto susreta i kvartovskih druženja, a parkirališta za automobile pretvoriti u mjesta za odlaganje bicikala.

Nadalje, građanima je u blizini njihovih domova potrebno omogućiti sve usluge koje su im potrebne za kvalitetan život, uključujući knjižnice, liječničku skrb, tržnice sa svježim voćem i povrćem te razne lokalne trgovine.

Pomoću građanskih kioska (les Kiosques Citoyens), koji se mogu namijeniti za razne aktivnosti i druženja, mogu se stvoriti novi prostori u kojima se Parižanke i Parižani mogu sastajati, pomagati jedni drugima, ali i biti u kontaktu s raznim udrugama i gradskim službenicima. Ta su mjesta istovremeno informativni štandovi, izložbeni prostori i lokacije raznih događanja i druženja lokalnog stanovništva i udruga, namijenjena aktivnostima koje potiču sudjelovanje građana i jačanje društvenih veza u lokalnoj zajednici.

Naravno, ovo je samo dio programa sadašnje pariške gradonačelnice i predsjednice globalne mreže vodećih svjetskih gradova C40 Cities and Climate Leadership Group kojim se natječe za svoj drugi mandat na lokalnim izborima u ožujku ove godine. Nije nam želja utjecati na tijek izbora za gradonačelnicu/ka Pariza, no ipak se nadamo da ponovni izbor Anne Hidalgo na mjesto gradonačelnice neće biti upitan.

Kamo sreće da Zagreb na svom čelu ima gradonačelnicu/ka i gradsku upravu koji se svojom vizijom i načinom upravljanja gradom toliko trude osigurati podizanje kvalitete života svih svojih građana.

S.F. / Ekovjesnik

 

 

 

VEZANE VIJESTI

Privremene berlinske biciklističke staze također postaju trajne

Velik broj europskih metropola je tijekom aktualne zdravstvene krize svoja središta najvećim dijelom namijenio prometovanju autobusa te pješaka i biciklista. Najveći gradovi poput Londona, Pariza, Berlina i Milana izvršili su novu prometnu regulaciju i prenamijenili prometne trake za uređenje privremenih biciklističkih staza, tzv. Pop-up Bike Lanes. Te su biciklističke staze u Parizu već postale trajne, a primjer francuske metropole slijedi i Berlin.

Beč postaje policentričan grad s novim središtima gradskog života

U sklopu novog koncepta urbanog razvoja „Mittelpunkte des städtischen Lebens - Polyzentrales Wien“ (Središta gradskog života - Policentrični Beč) nastat će oko 50 manjih gradskih središta do kojih će građani moći doći za svega 15 minuta javnim prijevozom, biciklom ili pješice!

Bečanke i Bečani mogu držati razmak jer im to omogućuje odgovorna gradska uprava

Dok su pojedine zagrebačke ulice u Donjem gradu gotovo mjesec dana nakon potresa još uvijek pune srušenih dimnjaka, opeka i ostalog građevinskog otpada iz oštećenih zgrada, u Beču usred krize koronavirusa otvaraju privremene pješačke zone i „zone susreta“ kako bi se omogućilo lakše i sigurnije kretanje te provođenje mjera socijalnog distanciranja.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER