Beč postaje policentričan grad s novim središtima gradskog života

Grad u kojem je građankama i građanima sve dostupno za svega četvrt sata - javnim prijevozom, biciklom ili pješice

U sklopu novog koncepta urbanog razvoja „Mittelpunkte des städtischen Lebens - Polyzentrales Wien“ (Središta gradskog života - Policentrični Beč) nastat će oko 50 manjih gradskih središta do kojih će građani moći doći za svega 15 minuta javnim prijevozom, biciklom ili pješice!

Možda je slučajnost, ali na čelu dva grada, o kojima često pišemo na našem portalu, nalaze se žene. Pariz i Beč u Europi uistinu predvode u području prilagodbe klimatskim promjenama, a jedna gradonačelnica, Anne Hidalgo, i jedna dogradonačelnica, Birgit Hebein, dijele viziju o potrebi potpuno novog načina upravljanja gradovima i uvođenja policentričnog urbanog sustava. Gradova u kojima je sve što njihovim građankama i građanima treba na dohvat ruke u svega 15 minuta hoda ili vožnje biciklom i javnim prijevozom. Naravno, uz puno više zelenih površina, pješačkih zona i biciklističkih staza, a puno manje automobilskog prometa.

  • Zahvaljujući gradskoj upravi u Beču se događa prava „renesansa Grätzla“ - dijelova gradskih četvrti koji postaju prave oaze za druženje susjeda i kojih je u austrijskoj metropoli sve više / Foto © Daniel Auer/Lokale Agenda 21

Trgovina prehrambenim proizvodima i postolarska radionica iza ugla, u neposrednoj blizini liječnička ordinacija, park i knjižnica – od bogate ponude razvijenih četvrti mogu profitirati građanke i građani svakog okruga austrijske prijestolnice. Stoga je Grad Beč u suradnji s Bečkom gospodarskom komorom nedavno predstavio novi koncept urbanog razvoja kojim se želi potaknuti stvaranje policentričnog grada pod nazivom „Središta gradskog života – Policentrični Beč”.

Tako će u svakom okrugu nastati manja gradska središta u kojima će u svega 15 minuta javnim prijevozom, biciklom ili pješice biti dostupno sve što je građanima neophodno – od zdravstvenih ustanova preko kulturne ponude do razonode.

  • Središta gradskog života - Policentrični Beč / Izvor: Stadt Wien

Nova gradska središta kao važan doprinos prilagodbi klimatskim promjenama

Ovom su inicijativom predviđene mjere za preuređenje postojećih i stvaranje novih manjih središta (Grätzl) koja će karakterizirati kvalitetno uređen javni prostor, raznolika ponuda i dobra dostupnost javnim prijevozom, biciklom ili pješice, stoga ovakva inicijativa doprinosi zaštiti okoliša i prilagodbi klimatskim promjenama. Osim toga, Grad Beč želi spriječiti otvaranje novih velikih trgovačkih centara na rubu grada koji ne zadovoljavaju navedene kvalitete suvremenog urbanog života, ali još važnije - time se želi potaknuti povratak trgovina u gradska središta.

Zaštita klime i prilogodba klimatskim promjenama novi su trendovi koji utječu i na ponašanje kupaca te na promjene u maloprodaji, a u Beču se k tome - zahvaljujući gradskoj upravi, događa i prava „renesansa Grätzla“, kako se nazivaju dijelovi gradskih četvrti koji postaju prave oaze za druženje susjeda i kojih je u austrijskoj metropoli sve više.

>>> Pročitajte još >>> Grad Beč je prije 45 godina imao svega jednu pješačku zonu dugu jedan kilometar, a prošle godine već više od 90 i to u dužini od 21 km!

  • Bečka dogradonačelnica Birgit Hebein i predsjednik Bečke gospodarske komore Walter Ruck na predstavljanju novog koncepta urbanog razvoja. Foto: © PID_Markus Wache

„Beč bi trebao postati grad u kojem je građankama i građanima sve dostupno za svega četvrt sata. Bez obzira na to nalazite li se u četvrtom, 20. ili 23. gradskom okrugu, cilj je da sve Bečanke i Bečani u roku od svega četvrt sata javnim prijevozom, biciklom ili pješice mogu doći do jednog manjeg gradskog središta koji nudi široki spektar lokalnih sadržaja, mogućnosti za provođenje slobodnog vremena, zdravlje i kulturu“, istaknula je bečka dogradonačelnica Birgit Hebein na predstavljanju novog koncepta urbanog razvoja.

Predsjednik Bečke gospodarske komore Walter Ruck kazao je također da centri urbanog života u bečkim okruzima moraju postati još privlačniji za građane, turiste i poduzetnike jer to poboljšava kvalitetu življenja i istovremeno jača gospodarstvo.

>>> Pročitajte još >>> Pješaci osvajaju bečke ulice! Austrijskim glavnim gradom širi se uvođenje „zona susreta“.

  

  • Obnovljena ulica Rotenturmstraße / © PID_Christian Fürthner /// Kvalitetno uređen javni prostor, raznolika ponuda, dobra dostupnost i zadovoljni građani / © Daniel Auer/Lokale Agenda 21

Primjer obnove ulice Rotenturmstraße

Najbolji primjer bečkog koncepta urbanog razvoja možda je nedavna obnova ulice Rotenturmstraße, jedne od najpopularnijih trgovačkih ulica u povijesnoj jezgri Beča. Gradska uprava je u obnovu ulice krenula nakon pažljivog planiranja, uvažavajući mišljenja i potrebe građana te lokalnih poduzetnika i vlasnika trgovina, koji su u projekt bili uključeni od samog početka. Zajednički cilj bio je stvaranje ugodnog prostora s više zelenila, smirivanje prometa i smanjenje buke.

U Bečkoj gospodarskoj komori ističu pozitivne učinke obnove bečkih ulica i navode da je to dobro za razvoj poslova i znatno poboljšava vrijednost lokacija. Iako je gradska uprava financirala većinu troškova obnove ulice Rotenturmstraße, lokalni su poduzetnici sudjelovali s 30 posto vlastitih sredstava. No, očekivana korist od ovog ulaganja daleko je veća. Primjerice, očekuje se kako će preuređenje ulice donijeti značajnu korist trgovinama i drugim lokalnim poslovima u sljedećih 20 godina te se očekuje povećanje prodaje za oko deset posto već u prvoj godini. Pored toga, u Komori tvrde kako će se zahvaljujući ovim radovima otvoriti stotinu novih radnih mjesta te ostvariti bruto dodana vrijednost od oko 7 milijuna eura godišnje.

No, obnovom ulice koja sada ima daleko više prostora za pješake, više zelenila i stabala, klupa, fontana i stalaka za bicikle, dodatno je podignuta već visoka kvaliteta života u austrijskom glavnom gradu. Ovakav koncept obnove i uređenja gradskih ulica i trgova sada se planira proširiti cijelim gradom te stoga ne moramo isticati kako će Beč postati još poželjnije mjesto za život.

EurocommPR / S.F. / Ekovjesnik

 

 

VEZANE VIJESTI

„Grad koji pedalira je zdravi grad!“

Tako tvrdi francuski ekonomist i urbanist Frédéric Héran koji zagovara prijelaz na ekološki prihvatljive vrste prijevoza u gradovima. Unatoč pokušajima osporavanja provedbe planova održive mobilnosti, pa tako i što veće zastupljenosti bicikla, Héran vjeruje kako je u Parizu i drugim europskim gradovima već dovoljno razvijena svijest o nužnosti prelaska na „zelenu“ mobilnost.

Sve za četvrt sata – vrijeme je za novo urbano planiranje!

Svijet se promijenio, a promijenio se i način života u gradovima. Klimatska kriza nam nameće potrebu za prilagodbom urbanog načina življenja i pronalaženjem novih rješenja kretanja, smještaja, prehrane, rada i opuštanja. Nastupilo je vrijeme za pronalaženje novih rješenja za suživot i ugodno življenje u lokalnoj zajednici.

Beč će sljedeće godine imati stotinu pješačkih zona

U četvrtak je u nazočnosti bečke dogradonačelnice Birgit Hebein te predstavnika nadležnih gradskih odjela i Bečke gospodarske komore službeno otvorena obnovljena bečka ulica Rotenturmstraße i to simboličnim postavljanjem posljednje granitne ploče. Nakon pet i pol mjeseci radova, Bečanke i Bečani su u povijesnoj jezgri grada dobili novu atraktivnu zonu susreta i to uoči početka ovogodišnjih adventskih svečanosti.

Nove pariške „Poljane mogućnosti“

Smanjenje broja prometnih traka, sadnja više od tisuću stabala, preuređenje trgova Place de l'Etoile i Place de la Concorde... Jedna od najpoznatijih i najljepših avenija svijeta, mogla bi se znatno promijeniti do 2030. godine te od Elizejskih poljana (Les Champs-Élysées) prerasti u „Poljane mogućnosti“ (Les Champs des possibles).

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER