Pješaci osvajaju bečke ulice!

Austrijskim glavnim gradom širi se uvođenje „zona susreta“

Nešto što je još prije nekoliko godina bilo potpuno nezamislivo sada postaje stvarnost: Bečka gospodarska komora zalaže se za uvođenje što više „zona susreta“, kako u Beču, tako i u gradovima širom Austrije! Uspješnom obnovom poznate bečke trgovačke ulice Mariahilfer Straße i još nekoliko manjih ulica u središtu austrijskog glavnog grada potvrđena je opravdanost ograničenja automobilskog prometa i ulaganja u podizanje kvalitete javnog prostora.

Grad Beč s ciljem poboljšanja kvalitete javnog prostora nastavlja s uvođenjem tzv. „zona susreta“ (njem. Begegnungszone), a na sveopće iznenađenje pozivu za njihovo uvođenje u Beču i gradovima širom Austrije pridružila se i Bečka gospodarska komora (Wirtschaftskammer Wien).

Obnova poznate bečke trgovačke ulice Mariahilfer Straße i njeno pretvaranje u dosad najveću bečku „zonu susreta“, u kojoj je automobilski promet ograničen i podređen potrebama pješaka, bio je velik uspjeh bivše „zelene“ dogradonačelnice Beča Marije Vassilakou. Ova važna bečka ulica je u potpunosti promijenila svoj izgled, a najveća promjena bila je uklanjanje klasične podjele ulice na pločnik i kolnik – pješaci i vozači sada dijele isti prostor. Vassilakou se grčevito borila za realizaciju tog projekta, a najžešći joj je protivnik bila upravo Gospodarska komora. Od uspješnog preuređenja ove ulice prošle su četiri godine, a očito je toliko trebalo i Komori da promijeni svoje mišljenje.

  • Bečka Mariahilfer Straße: Ne tako davno ovom su ulicom još jurili automobili / Foto: Ekovjesnik

  • I brojni hrvatski kupci sada mogu predahnuti na klupama u Mariahilfer Straße / Foto: Ekovjesnik

Za ovaj je zaokret očito bila presudna obnova nekoliko ulica i trgova u središtu grada, odnosno u 1. bečkom okrugu. Pored nedavno uređene „zone susreta“ u ulici Herrengasse, trenutno se izvode radovi na trgu Michaelerplatz i u ulici Rotenturmstraße gdje će se promet također znatno ograničiti, a nestat će i parkirna mjesta. Obnovu očekuje i obližnji trg Schwedenplatz na koji izlazi za manje od mjesec dana obnovljena ulica Rotenturmstraße, čime će se dobiti velika površina za slobodno kretanje pješaka – preko Trga sv. Stjepana i Koruške ulice (Kärntner Straße) sve do zgrade Bečke državne opere.

  • Ulica Rotenturmstraße je ovako izgledala još prošle godine / Izvor: Twitter / @BirgitHebein

  • A ovako izgleda s prvim posađenim stablima / Izvor: Twitter / @BirgitHebein

Obnova ulice Rotenturmstraße

Ukupni troškovi ovih radova iznose 35,1 milijun eura, od čega 26,3 milijuna eura plaća javni sektor, no očekivana je korist daleko veća. Primjerice, očekuje se kako će preuređenje ovih gradskih javnih površina donijeti značajnu korist trgovinama i drugim lokalnim poslovima u sljedećih 20 godina, a samo u ulici Rotenturmstraße očekuje se povećanje prodaje za oko deset posto već u prvoj godini. Pored toga, u Komori tvrde kako je samo zahvaljujući ovim radovima stvoreno 277 radnih mjesta, dok će se u novoj „zoni susreta“ otvoriti još 122 nova radna mjesta te ostvariti bruto dodana vrijednost od 9,1 milijuna eura godišnje. Nadalje, ukupni iznos plaća povećat će se za dodatnih 4,8 milijuna eura.

Ova ulica u samom središtu Beča, koja počinje na Trgu sv. Stjepana i vodi do Dunavskog kanala i trga Schwedenplatz, uskoro će imati više prostora za pješake, više zelenila i stabala, kao i nove klupe te četiri fontane i javne česme s pitkom vodom čime će se dodatno podići visoka kvaliteta života u austrijskom glavnom gradu. Radovi su započeli početkom lipnja, a završetak se očekuje do sredine studenog 2019. (svečano otvorenje već je najavljeno za 14. studenog). 

  • Budući izgled bečke ulice Rotenturmstraße / Izvor: MA 19, zoomVP

Proteklog su tjedna posađena i prva stabla nakon čega se već počeo nazirati izgled nove ulice na čijim se pločnicima pješaci više neće morati sudarati te će odsad uz više zelenila i klupa imati daleko više prostora. Gradska se uprava odlučila za sadnju 16 japanskih sofora (Styphnolobium japonicum), a granitom je već popločena površina od 6.170 četvornih metara, postavlja se dvadesetak klupa i uređuju 52 parkirna mjesta za bicikle.

  • Ulica Rotenurmstraße dobit će 16 japanskih sofora, a njihova sadnja počela je prošlog tjedna / Fotografije: Ekovjesnik i EurocommPR Beč

Milijun eura za svaki bečki okrug?

Obnova ove ulice i uređenje nove „zone susreta“ u središtu grada trebao bi postati model obnove središta svih ostalih gradskih četvrti, a postoje prijedlozi da u tu svrhu bečka gradska uprava za svaki od 23 okruga izdvoji po jedan milijun eura. Smatra se da se investicija može isplatiti najkasnije dvije godine po realizaciji obnove, a uz očekivano povećanje prihoda lokalnih trgovina porast će i prihodi grada.

  • Prošlotjedni radovi u ulici Mariahilfer Straße / Foto: Ekovjesnik

U Beču se već razmišlja kako po uzoru na njegovo povijesno središte urediti i druge dijelove grada, odnosno njihove najmanje urbane jedinice ili Grätzl kako se u austrijskom glavnom gradu nazivaju dijelovi stambenih četvrti. Svaki se Grätzl obično sastoji od nekoliko blokova kuća i ne predstavlja strogo određeno područje. Trgovci u bečkim gradskim četvrtima prisiljeni su na borbu s nemilosrdnom konkurencijom online trgovine i trgovačkih centara na rubovima grada, i stoga im je potreban poticaj za pridobivanje te, još važnije, zadržavanje kupaca.

  • Mariahilfer Straße u jutarnjim satima / Foto: Ekovjesnik

Uređenje „zona susreta“ obično potiče raspravu o parkirnim mjestima koja su u njima svedena na minimum. Mnogi građani negoduju zbog njihovog ukidanja, no u Beču postoji i problem praznih javnih garaža u kojima se svi nerado parkiraju. Također, nastupa vrijeme nove i održive mobilnosti pa su automobili u gradovima sve manje važni i poželjni. Uostalom, u gradu sa savršeno organiziranim javnim prijevozom kao što je Beč, automobil je uistinu suvišan.

  • Mariahilfer Straße: Istovar robe se vrši u određeno vrijeme i na određenom mjestu / Foto: Ekovjesnik

U Beču se ulice tako polako, ali sigurno vraćaju pješacima, od čega će sigurno profitirati i gospodarstvo grada. Prema prognozi UN-a, do 2050. godine će u gradovima živjeti više od 75 posto svjetskog stanovništva, zbog čega će i ekonomska važnost gradskih središta biti sve veća. Visoka kvaliteta života u gradovima postaje sve važniji čimbenik konkurentnosti svjetskih gradova, a poznato je da na tom području austrijski glavni grad gotovo nema „suparnika“.

  • Novi oblici održive mobilnosti također će pomoći pri uklanjanju automobila iz gradskih središta / Foto: Ekovjesnik

Obnova bečke ulice Mariahilfer Straße još nedavno je izazivala brojna negodovanja, no sada su ipak svi svjesni nove vrijednosti koju su Beč i njegovi građani dobili njenim uređenjem. Potvrda za to je i „nagla“ promjena mišljenja Bečke gospodarske komore.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Beč će sljedeće godine imati stotinu pješačkih zona

U četvrtak je u nazočnosti bečke dogradonačelnice Birgit Hebein te predstavnika nadležnih gradskih odjela i Bečke gospodarske komore službeno otvorena obnovljena bečka ulica Rotenturmstraße i to simboličnim postavljanjem posljednje granitne ploče. Nakon pet i pol mjeseci radova, Bečanke i Bečani su u povijesnoj jezgri grada dobili novu atraktivnu zonu susreta i to uoči početka ovogodišnjih adventskih svečanosti.

Zieglergasse postaje prva bečka ulica prilagođena klimatskim promjenama

S ciljem smanjenja utjecaja efekta toplinskih otoka gradska uprava austrijskog glavnog grada odlučila je provesti pilot projekt u jednoj od ulica sedmog bečkog okruga kako bi tamošnjem stanovništvu olakšala život u vrućim ljetnim mjesecima. Bečka ulica Zieglergasse postat će tako prva ulica s mogućnošću regulacije temperature zraka čime će se značajno povećati kvaliteta života lokalnih stanara.

Trening o Planovima održive urbane mobilnosti SUMP 2.0 u Rijeci

Mreža za održivu mobilnost u gradovima CIVINET Slovenija-Hrvatska-JIE i Grad Koprivnica, hrvatski partner europskog projekta CIVITAS Prosperity pozivaju predstavnike gradova i ostale dionike uključene u integrirano planiranje prometa da se prijave na besplatni trening o Planovima održive urbane mobilnosti.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER