Pariške obale Seine oslobođene od automobila

Pariz diše: umjesto automobila i onečišćenog zraka, nove površine za pješake i rekreativce

Odlukom Upravnog suda u Parizu jučer je s ciljem zaštite pariške kulturne baštine potvrđena zabrana automobilskog prometa i uvođenje pješačkih površina uz desnu obalu rijeke Seine. Iako ova sudska sapunica još nije završila, nitko više ni ne pomišlja da bi se frekventna prometnica Georges-Pompidou uz desnu obalu rijeke Seine u ovom dijelu Pariza ikada ponovno mogla otvoriti za automobilski promet.

Hoće li se desna obala Seine ikada ponovno otvoriti za promet?

Posljednje dvije godine, pješaci, biciklisti, roleri i skateboarderi te korisnici drugih raznovrsnih oblika mobilnosti, preuzeli su dio izuzetno frekventne prometnice Georges-Pompidou u dužini od 3,3 km i pretvorili je u pješačku zonu duž rijeke. Za hrvatske prilike gotovo je neshvatljivo da je „pobunjenim građanima“ najveću podršku davala upravo pariška gradonačelnica Anne Hidalgo, koja je zajedno s njima i protestirala te zbog toga bila izložena snažnoj kritici svojih političkih protivnika.

Parižanke i Parižani su ovog tjedna ipak dobili dvije dobre vijesti. U ponedjeljak, 22. listopada, Prizivni sud u Parizu potvrdio je presudu donijetu 21. veljače, kojom se ukinula odluka gradskih vlasti da se s ciljem podizanja kvalitete zraka i života u gradu Parizu uz desnu obalu rijeke Seine zabrani automobilski promet. Drugim riječima, automobili su se mogli vratiti.

No, u četvrtak, 25. listopada, Upravni sud odbacio je sve žalbe podnesene protiv druge odluke koju je gradska uprava donijela u ožujku 2018. godine, pozivajući se na „zaštitu baštine i glavnog turističkog interesa obale rijeke Seine“. Ukratko: na „problematičnom“ dijelu desne obale rijeke promet je ponovno zabranjen.

Dakle, potvrđena je odluka prema kojoj se desna obala rijeke prepušta pješacima, i to ne samo radi utjecaja na smanjenje onečišćenja zraka, što je bio predmet prve odluke gradske uprave, već kako bi se time zaštitila i povijesna baština Pariza.

Pariška gradonačelnica Anne Hidalgo jučer je u poslijepodnevnim satima na Twitteru objavila video zapis kojim se zahvalila svim Parižankama i Parižanima na uspješnoj borbi protiv automobilskog prometa i ovu sudsku presudu proglasila velikom pobjedom „Pariza koji diše“.

Fotografija: Twitter

Kako je počela ova pravna bitka?

U rujnu 2016. pariško Gradsko vijeće usvojilo je zaključak o potrebi pretvaranja desne obale rijeke Seine u pješačku zonu temeljem kojeg je 18. listopada 2016. donijeta odluka prema kojoj se prometnica Georges-Pompidou (od ulaza tunela Tuileries do izlaza iz tunela Henri IV) zatvara za kolni promet i pretvara u javnu šetnicu ukupne površine od 4,5 hektara. Cijela priča mogla se zaustaviti na tome da se nisu javili žestoki protivnici ovog projekta, u prvom redu predstavnici regije Île-de-France na čelu s Valérie Pécresse, koja je tu odluku osporila na sudu.

Dana 21. veljače 2018. godine sudskom je presudom ukinuta odluka iz rujna 2016. godine, s obzirom da je prethodno provedena studija utjecaja uključivala „netočnosti, propuste i nedostatke u vezi s učincima projekta na automobilski promet, emisije onečišćujućih tvari i onečišćenje bukom, kao glavne elemente uvažavanja općeg interesa projekta.“ Grad Pariz, odlučan u borbi protiv onečišćenja zraka i s ciljem podizanja kvalitete života u francuskoj metropoli, podnio je žalbu. Presuda donijeta u ponedjeljak, 22. listopada, potvrda je prve odluke prema kojoj je poništena zabrana automobilskog prometa.

Fotografija: Anne Hidalgo / Twitter

U međuvremenu, u ožujku 2018., pariška gradska uprava promijenila je taktiku te u suradnji s prefekturom policije izradila novi tekst odluke, u kojem je naglašena potreba zaštite povijesne baštine duž problematičnog dijela prometnice, koja se uostalom nalazi na listi UNESCO-ve zaštićene svjetske kulturne baštine. Protiv nove odluke podnesene su mnoge žalbe, koje je pak Ustavni sud odbacio u četvrtak 25. listopada. Protivnici ipak mogu podnijetu žalbu na ovu odluku.

Studija potvrdila poboljšanje kvalitete zraka uz obale rijeke

Iako ova pravna bitka može dobiti svoj najnoviji nastavak, Emmanuel Grégoire, prvi zamjenik gradonačelnice Pariza, naglašava korisnost zabrane automobilskog prometa podsjećajući na rezultate studije koju je proveo AirParif i koji potvrđuju ukupno poboljšanje kvalitete zraka uz obale rijeke Seine. Dodaje, također, kako velik dio građanki i građana Pariza podržava odluku gradske uprave, kao i to da se odluci ne protivi ni oporba u pariškom Gradskom vijeću.

Fotografija: reporterre.net

Pariška gradska uprava također ističe kako je nova pješačka zona u srcu grada postala omiljeno mjesto okupljanja i druženja te predstavlja prostor čistog zraka i slobodnog kretanja, opuštanja i rekreacije. U nepune dvije godine ovu je zonu oslobođenu od automobila posjetilo više od 2,4 milijuna posjetitelja.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Urbana priroda doprinosi kvaliteti života u gradovima

Dana 23. ožujka 2019. na pariškom Trgu Bastilje simbolično je posađeno 15-tisućito stablo u mandatu aktualne pariške gradonačelnice Anne Hidalgo! Do 2020. godine planira se sadnja još dodatnih 5.000 stabala, čime će Hidalgo ispuniti svoje predizborno obećanje. Za naše prilike prilično neuobičajeno poštovanje birača, zar ne?

U Parizu ograničenja prometa zbog onečišćenja ozonom

Ozon može uzrokovati iritaciju očiju, nosa, grla i otežano disanje, posebno kod osjetljivih ljudi, a današnji će dan za parišku regiju biti već 12. dan prekoračenja graničnih i tolerantnih vrijednosti za ozon u zraku od početka srpnja, javlja Le Parisien.

Duboko udahnite (ili bolje ne)

Iako nijedan europski grad nije među 20 najzagađenijih gradova u svijetu prema godišnjim srednjim vrijednostima finih čestica, postoje mjesta u Europi gdje je praćenje kakvoće zraka prva aplikacija koju provjeravate prije izlaska iz kuće. Onečišćenje zraka je najčešći uzrok prerane smrti u Europskoj uniji, a broj žrtava svake godine doseže 400.000 ljudi, piše Ania Rok (Urbact.eu).

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER