2018. bila je godina borbe protiv plastičnog otpada

Novi zakoni i zabrane te brojne akcije rješavanja problema plastičnog onečišćenja u 2018. godini

Prošlu godinu pamtit ćemo po mnogo čemu, ali svakako i po Trumpovom kršenju svih kodeksa američkog predsjedništva. No, bitno je istaknuti kako je u 2018. svijet odlučno krenuo u zelenom i održivom smjeru, posebice po pitanju jednog od najvećih okolišnih problema današnjice – onečišćenja plastičnim otpadom. Donosimo sažetak donesenih zabrana i provedenih akcija po pitanju rješavanja problema plastičnog onečišćenja u 2018. godini.

Nikad više plastike u okolišu, ali i nikad veća ekološka osviještenost!

Globalna kriza plastičnog onečišćenja konstantno napreduje već duži niz godina, no sada je dosegla točku u kojoj svake godine u svjetskim oceanima završi oko osam milijuna tona plastike.

Kao odgovor na globalnu krizu, pokret za smanjenje plastičnog otpada jača sve više, a njegovo djelovanje je u 2018. godini postalo daleko značajnije i brže, i to uz sudjelovanje svih kategorija društva - od običnih turista preko velikih kompanija do engleske kraljice koja je čak bila jedna od karika koja ga je i pokrenula.

Za uspješnu borbu protiv plastičnog otpada u 2018. godini velikim dijelom zaslužan je BBC-jev serijal „Plavi planet II“ poznatog britanskog prirodoslovca  Davida Attenborougha koji je objavljen krajem 2017. godine. Serija, između ostalog, prikazuje i dirljivu snimku albatrosa koji svoje mlade hrani plastičnom čačkalicom za zube.

„Nikada prije nismo bili toliko svjesni onoga što uistinu radimo našem planetu te nikada prije nismo imali toliku moć da učinimo nešto po tom pitanju“, napisao je Attenborough krajem 2017. godine. „No, sigurno imamo odgovornost brinuti se za planet na kojem živimo.“

U nastavku donosimo kratki vremenski pregled kako je svijet reagirao i odgovorio na krizu plastičnog otpada u prošloj godini.

 

Siječanj: Godina je počela vrlo ambiciozno i to najavom zabrane mikroplastike u Ujedinjenom Kraljevstvu - premijerka Theresa May se u siječnju obvezala na smanjenje plastičnog otpada u Ujedinjenom Kraljevstvu u roku od sljedećih 25 godina, odnosno do 2042. godine. Naime, mikroplastika se uobičajeno nalazi u proizvodima za osobnu higijenu te ispiranjem kroz odvode dospijeva u sve prirodne vodene sustave, a time i u morske organizme čime ulazi u hranidbeni lanac i dospijeva u ribe i veće morske sisavace, a u konačnici i u ljude. U SAD-u je već bivši predsjednik Barack Obama potpisao zakon o ukidanju proizvodnje proizvoda koji sadrže mikroplastiku do srpnja 2017. godine, kao i njihovu prodaju do srpnja 2018. godine.

Veljača: Borba protiv plastike dobila je vrlo istaknutog saveznika početkom 2018. godine kada je kraljica Elizabeta II. zabranila upotrebu plastičnih slamki i bočica na svim kraljevskim posjedima, uključujući i blagovaonice osoblja. Kraljica se navodno odlučno založila za uklanjanje plastike nakon gledanja dokumentarne serije Sir Davida Attenborougha „Plavi planet II“.

Ožujak: Ne trebate biti svjetski poznat prirodoslovac kako biste podigli svijest o plastičnom onečišćenju. Britanski ronilac Rich Horner dirnuo je javnost i mnoge potaknuo na razmišljanje o sveprisutnom plastičnom onečišćenju objavljivanjem videa na Facebooku koji ga prikazuje dok pliva u vodi ispunjenoj plastikom na Manta Pointu pokraj Balija. Horner je time iskoristio priliku kako bi ohrabrio ljude na smanjenje količine korištene plastike za jednokratnu upotrebu i pravilno recikliranje plastike koju koriste.

Travanj: U nedjelju, 22. travnja 2018., svijet je proslavio Dan planeta Zemlja, a glavni fokus 2018. godine bio je na okončavanju plastičnog onečišćenja do 2020. godine. „Javnost može prevladati snažan gospodarski interes, no samo onda kada se dotični problem intenzivno osjeća. Dokle god jednokratna plastika ne postane politički prioritet diljem svijeta, njezina proizvodnja će se nesmetano nastaviti. U međuvremenu, svatko od nas trebao bi biti nositelj promjena“, rekao je pokretač Dana planeta Zemlja Denis Hayes.

Svibanj: Čileanski kongres jednoglasno je podržao zabranu plastičnih vrećica diljem te zemlje krajem svibnja prošle godine, čime je Čile postao prva država na oba američka kontinenta koja ih je zabranila. Zakon velikim prodavačima predviđa godinu dana, a malim dvije godine prilagodbe kako bi se u potpunosti riješili plastičnih vrećica. Oko 95 posto Čileanaca podržalo je vladinu odluku.

Lipanj: Lipanj 2018. bio je „veliki mjesec“ kada je riječ o akcijama ukidanja proizvodnje i korištenja jednokratne plastike jer su se velike svjetske tvrtke poput SeaWorld parks, American Expressa, kompanije za krstarenja Royal Caribbean, IKEAe, A&W Canada i Burger Kinga u Velikoj Britaniji obvezale na ukidanje korištenja predmeta kao što su plastične slamke, štapići za miješanje, plastični poklopci za čaše i plastične vrećice. Mnoge svjetske vlade podržale su Kanadu i zemlje članice EU u potpisivanju Povelje skupine G7 o plastici u oceanu. Poveljom su postavljeni ciljevi za smanjenje nepotrebne plastike i poticanje na recikliranje iste, no SAD i Japan odbili su je potpisati.

Srpanj: Zabrana plastičnih slamki dobro je prihvaćena i primijenjena u velikom dijelu svijeta. Tako je gradska zabrana plastičnih slamki i pribora za jelo u Seattleu stupila na snagu 1. srpnja. Otprilike tjedan dana kasnije, jedna od najpoznatijih kompanija u Seattleu – Starbucks slijedila je ovaj primjer i postala najveći trgovac hranom i pićem koji je iz svoje upotrebe izbacio plastične slamke, obećavši ih u potpunosti ukloniti na svim svojim lokacijama do 2020. godine. Međutim, zajednica osoba s invaliditetom izrazila je zabrinutost oko zabrane plastičnih slamki. Istaknuli su kako se mnogo osoba s invaliditetom oslanja na snagu i fleksibilnost plastičnih slamki pri samostalnom hranjenju te su zatražili da zabrana bude fleksibilna. „Voljeli bismo da ne moramo birati između toga želimo li svijet učiniti održivijim ili pristupačnijim osobama s invaliditetom“, napisala je predstavnica zajednice Karin Hitselberger.

Kolovoz: Francuska je u kolovozu objavila niz promjena zakona i mjera vezanih za borbu protiv plastičnog onečišćenja. Naime 2019. godine, proizvodi s pakiranjem koji se ne mogu reciklirati mogli bi stajati čak 10 posto više, dok će proizvodi s reciklabilnim pakiranjima stajati deset posto manje. Mjere također uključuju i povećanje poreza za odlaganje otpada, smanjenje poreza za recikliranje i provedbu novčane naknade za vraćanje plastičnih boca. Sve navedeno dio je francuskog plana postizanja stopostotnog recikliranja plastike do 2025. godine.

Rujan: U rujnu je u San Franciscu pokrenut Ocean Cleanup projekt u nastojanju čišćenja Velikog pacifičkog otoka smeća (GPGP) – površine plutajućeg plastičnog otpada u Tihom oceanu, dvostruko veće od površine Teksasa. Metoda uklanjanja plastike, koju je razvio Boyan Salt iz Nizozemske u svojim tinejdžerskim godinama, još uvijek nije dovoljno učinkovita, no Salt ne namjerava odustati te nastavlja otklanjati nastale poteškoće.

Listopad: U listopadu su temeljem globalnih akcija čišćenja i revizije brendova, organizacija Greenpeace i pokret „Break Free From Plastic“ otkrili najveće svjetske proizvođače plastičnog otpada. Za 14 posto brendiranog plastičnog otpada odgovorna su tri multinacionalna giganta – Coca-Cola, PepsiCo i Nestlé. S druge strane, neke od tvrtki koje najviše pridonose plastičnom onečišćenju, kao što su ponovno Coca-Cola i Nestlé, kao i Unilever i H&M, udružile su snage s više od 250 vlada svijeta i organizacija kako bi potpisale „New Plastics Economy Global Commitment“ s ciljem omogućavanja oporabe, recikliranja ili kompostiranja svih plastičnih pakiranja do 2025. godine.

Studeni: Rječnik Collins Dictionary je pojam „jednokratna upotreba“ proglasio pojmom 2018. godine. Iz rječnika navode kako je korištenje ovog pojma poraslo za četiri puta od 2013. godine do danas. „Jednokratna upotreba“ odnosi se na proizvode – najčešće plastiku – koji su napravljeni kako bi se koristili samo jednom prije njihovog odlaganja. „Slike plastike koja nasumično i slobodno pluta najudaljenijim dijelovima oceana, poput slamki, boca i vrećica, dovele su do globalne kampanje za smanjenje njihove upotrebe“, argumentirao je Collins Dictionary svoju odluku.

Prosinac: 2018. godina je po pitanju borbe protiv plastičnog otpada završila vrlo pozitivno i ohrabrujuće, budući da je Europska unija došla korak bliže okvirnom dogovoru oko drastičnog smanjenja plastičnog onečišćenja okoliša i zabrani jednokratnih plastičnih predmeta od 2021. godine. Plan o smanjenju i/ili zabrani Europska komisija je prvi put predstavila u svibnju 2018., a navedeni ciljani predmeti bili su opušci cigareta, plastične slamke, boce, plastični pribor za jelo i štapići za uši. Okvirni dogovor trebaju službeno potvrditi sve zemlje članice EU-a, kao i Europski parlament i Vijeće te se očekuje da će stupiti na snagu 2021. godine. Odbor za zaštitu okoliša glasat će o tekstu u siječnju 2019. No, neke su zemlje još odlučnije u borbi protiv plastičnog otpada. Naime, Nova Kaledonija - otočje pod francuskim suverenitetom u Tihom oceanu, odlučila je zabraniti korištenje svih plastičnih predmeta za jednokratnu upotrebu od 2020. godine, a zabrana će se početi provoditi već od sredine ove godine.

Barbara Kalebić / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Reciklirana kora krumpira kao održiva alternativa tradicionalnim materijalima

MDF ploče čest su građevinski materijal vrlo dobrih svojstava, no nakon odbacivanja itekako štete okolišu jer se zbog toksičnih veziva ne mogu reciklirati. Dizajneri iz Londona došli su na ideju kako smanjiti negativne ekološke učinke otpada ovakvih građevinskih materijala, ali i prekomjernog otpada hrane. Razvili su održiv i komercijalno upotrebljiv materijal od otpada krumpira.

Plastični oceani: traži se zabrana jednokratne plastike od 2021.

Europski parlament je na današnjoj plenarnoj sjednici u Strasbourgu izglasao direktivu o smanjenju utjecaja plastike na okoliš kojom će se zabraniti upotreba jednokratnih plastičnih predmeta koji najviše onečišćuju okoliš. Eurozastupnici svih političkih opcija su velikom većinom podržali nova pravila kojima se želi smanjiti gomilanje plastike čiji utjecaj na okoliš postaje sve teži.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER