Zelenije, svježije, sigurnije: Thaliastraße novi je bečki „klimatski bulevar“
Zahvaljujući novim zelenim površinama, sadnji 240 stabala i širim nogostupima, trgovačka ulica Thaliastraße u 16. bečkom okrugu Ottakring postala je pravi „klimatski bulevar“.
Bečka Thaliastraße omiljena je trgovačka ulica u 16. bečkom okrugu i važna prometna poveznica između Wilhelminenberga i gradskog središta. Upravo su završeni radovi na trećoj i posljednjoj fazi projekta, a zahvaljujući sveobuhvatnoj transformaciji Beč je dobio privlačniji, ugodniji i zeleniji tri kilometra dug „klimatski bulevar“ te ugodan dnevni boravak lokalnog stanovništva u Ottakringu.
Obnova bečke ulice Thaliastraße – od Gürtelgasse do Johann-Staud-Straße – konačno je završena. Tijekom protekle četiri godine ulica je u tri faze temeljito modernizirana, ozelenjena i djelomično oslobođena asfalta.
Ukupno je posađeno 240 novih stabala, uklonjeno je 20 000 m² asfaltiranih površina te uređeno 2800 m² novih zelenih površina. Posebna pozornost posvećena je poboljšanju mikroklime i kvalitete boravka: svijetlo popločene površine, dodatne zelene zone, 360 novih sjedećih mjesta, 41 stup s vodenom maglicom i 26 fontana s pitkom vodom omogućuju veći komfor, osobito u ljetnim mjesecima. Ozelenjene su i brojne sporedne ulice, a promet je smiren.
- PRIJE / POSLIJE © Stadt Wien | Christian Fürthner
„Šetnja ovom ulicom sada je pravo zadovoljstvo – širi nogostupi i sjenovita mjesta značajno poboljšavaju kvalitetu boravka", izjavila je gradska vijećnica za planiranje Ulli Sima, opisujući ovaj projekt kao jedan od vodećih u sklopu inicijative „Raus aus dem Asphalt“.
Također je poboljšana i biciklistička infrastruktura: gdje god je to bilo moguće, uvedena je mogućnost dvosmjerne vožnje biciklom. Nove biciklističke staze dio su sve razgranatije biciklističke mreže grada Beča te povezuju Penzing, Ottakring i Hernals na zapadu grada. Obnovljen i podignut kolnik na raskrižjima bez semafora povećava sigurnost svih sudionika u prometu, a novi asfalt uz tramvajske tračnice omogućuje veću udobnost. Dodatne mjere uključuju smirivanje prometa i ozelenjivanje sporednih ulica, a dodani su i brojni novi stalci za bicikle.
„Klimatski bulevar“ Thaliastraße u brojkama
- 240 novih stabala
- 20 000 m² uklonjenog asfalta
- 2800 m² novih zelenih površina
- 360 novih sjedećih mjesta
- 41 raspršivač s vodenom maglicom
- 26 fontana s besplatnom pitkom vodom
- Ozelenjene sporedne ulice
- © Stadt Wien | Christian Fürthner
Sudjelovanje građana
Redizajn ulice Thaliastraße razvijen je kroz projekt Grada Beča „Bečki klimatski tim“ (Wiener Klimateam), koji je pokrenut 2022. godine te okuplja stručnjake iz gradske uprave i građan(k)e koji zajedničkim snagama rade na realizaciji novih projekata u području zaštite okoliša.
Sudjelovanje građana bilo je od ključne važnosti. Tijekom pandemije COVID-19 u razdoblju od travnja do rujna 2020., klasične javne rasprave nisu bile moguće, no Grad Beč organizirao je digitalne formate i razgovore s prolaznicima. Prikupljeno je oko 3000 prijedloga i komentara.
„Thaliastrasse je važna prometna žila kucavica našeg okruga, ali i mjesto stanovanja, trgovačka ulica, šetnica i put do škole te stoga mora ispunjavati mnoge različite zahtjeve. Rezultati širokog sudjelovanja građana u 2020. bili su posebno važni u procesu planiranja, kao i kontinuirana razmjena ideja s različitim skupinama korisnika. U središtu Ottakringa stvorena je suvremena i klimatski prihvatljiva ulica budućnosti za sve građane.” – istaknula je načelnica okruga Stefanie Lamp.
Planiranje i izvedba po fazama
- Faza 1 (2021.) – Gürtel do Feßtgasse: 90 stabala, 139 mjesta za sjedenje, prošireni nogostupi
- Faza 2 (do 2023.) – Feßtgasse do Huttengasse: dodatnih 88 stabala, 16 stupova s vodenom maglicom, dvije podne fontane, 10 javnih česmi
- Faza 3 (2024.–2025.) – Huttengasse do Johann-Staud-Straße (550 metara Thaliastraße i 130 metara Paltaufgasse uz stanicu podzemne željeznice U3 Ottakring): 43 nova stabla, 3400 m² dodatne uklonjene asfaltne površine, nova biciklistička staza, mikroprostori za odmor, još jedno vodeno igralište, prošireni nogostupi do šest metara širine s klupama, raspršivačima i fontanama za piće.
Navedimo i to da je naša objava o redizajnu ulice Thaliastraße na društvenim mrežama izazvala oduševljenje i u Hrvatskoj, a posebice lokalnih zagrebačkih „zelenih“ možemosa. Neki od njih išli su toliko daleko da su redizajn tri kilometra duge ulice Thaliastraße usporedili sa „žardinjerama i klupicama u Draškovićevoj“ i „platoom u Dugavama“.
„Ako može Beč, lijepo je vidjeti da može i Zagreb“, komentirala je jedna možemovka. Jer njihovi visoko estetizirani i ozelenjeni prostori sa žardinjerama uređeni su „po uzoru na najrazvijenije zapadnoeuropske metropole“, a tragikomična iluzija zelenila koja „privlači interes u međunarodnom kontekstu“ pokušava se prodati kao „klimatska strategija“.
Stjepan Felber | Ekovjesnik