HAPIH i EFSA najavili edukacijsku kampanju „SAFE2EAT“

„SAFE2EAT“: Potrošači svojim postupanjem mogu utjecati na sigurnost hrane, a ključ je u informiranosti i kritičkom promišljanju

Europska agencija za sigurnost hrane (EFSA) i Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) najavile su početak edukacijske kampanje kojoj je cilj povećati informiranost potrošača o sigurnosti hrane i potaknuti ih da kritički promišljaju o onome što jedu. Kampanjom se želi ojačati povjerenje potrošača u EU sustav sigurnosti hrane, koji jamči da je hrana u Hrvatskoj i cijeloj Europskoj uniji sigurna za konzumaciju.

Kampanja „Safe2Eat“ bavit će se i temom tzv. greenwashinga u industriji hrane, odnosno praksom obmanjujućeg predstavljanja proizvoda kao ekološki prihvatljivijih.

 

Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) će u suradnji s Europskom agencijom za sigurnost hrane (EFSA) kao najvišim savjetodavnim tijelom Unije u području sigurnosti hrane te uz podršku Ministarstva poljoprivrede i drugih institucionalnih partnera u Hrvatskoj, približiti potrošačima ponekad složene i stručne informacije o sigurnosti hrane, informirati ih na jednostavan i lako razumljiv način te im pojasniti znanost koja stoji iza hrane koju konzumiraju. Pod nazivom „Safe2Eat“ (sigurno za jelo) kampanja će se narednih mjeseci provoditi u Hrvatskoj i još 16 država članica EU-a.

„Edukacija potrošača o sigurnosti hrane nije samo naša dužnost, već i ključni aspekt u zaštiti i promicanju javnog zdravlja, kao i zaštiti okoliša. Samo oni potrošači koji su dobro informirani mogu donositi ispravne i pouzdane odluke prilikom kupovine, pripreme i konzumacije hrane. Ovom kampanjom mi im u tome želimo pomoći kako bismo ih potaknuli da razmišljaju o sigurnosti hrane, o potencijalnim rizicima, ali i o tome kako njihovi svakodnevni izbori utječu na njihovo zdravlje i okoliš. Edukacija o sigurnosti hrane kontinuirani je proces, zbog čega ovu kampanju i provodimo sada već četvrtu godinu. Pozivamo sve da promišljaju o hrani koju konzumiraju", izjavila je doc. dr. sc. Darja Sokolić, ravnateljica HAPIH-a.

Dio ove kampanje usmjeren je i na prepoznavanje tzv. greenwashinga u industriji hrane – odnosno zavaravanja potrošača da su određeni proizvodi ekološki prihvatljiviji, kako bi bili privlačniji potrošačima.

Informiranje potrošača  o hrani, bilo pretpakiranoj ili nepretpakiranoj, najvažniji je oblik komunikacije subjekta u poslovanju s hranom, kako proizvođača, tako i trgovaca i ugostitelja te je ujedno i jedno od najsloženijih zakonski uređenih područja vezanih uz hranu. Hrvatska, kao i cijela EU,  ima jasno uređen sustav u kontekstu označavanja proizvoda. Međutim, svjedoci smo da se ponekad na proizvodima npr. koristi zelena boja ili slike prirode kako bi se implicirala održivost, želeći stvoriti dojam kod potrošača da su ti proizvodi ekološki održiviji, nego što to oni zapravo jesu. Zato ih želimo educirati da pažljivo čitaju deklaracije, kako bi mogli donositi informirane odluke i odabrati istinski održive proizvode“, ističe Sokolić.

Budući da je EU sustav sigurnosti hrane među najstrožima na svijetu, europski potrošači su najbolje zaštićeni, ali i informirani kada je riječ o njihovoj hrani.

„Svakog dana građani diljem Europe biraju što će kupiti i jesti, uzimajući pritom u obzir različite čimbenike kao što su cijena, okus, održivost i podrijetlo. Zahvaljujući visokim standardima sigurnosti hrane u EU-u, oni mogu biti sigurni da je, neovisno o njihovim odabirima, hrana koju kupuju i konzumiraju sigurna za jelo. Cilj je kampanje „Safe2Eat“ povezati znanost o sigurnosti hrane i hranu koja završava na našim tanjurima omogućujući ljudima da donose sigurne odluke o hrani”, istaknuo je Bernhard Url, izvršni direktor EFSA-e.

© HAPIH | EFSA

Potrebu za edukacijom potrošača potvrđuju i rezultati posljednjeg Eurobarometra o sigurnosti hrane u EU-u iz 2022., koji pokazuju da gotovo trećina (31 posto) građana Hrvatske smatra da su dostupne informacije o sigurnosti hrane previše tehničke i složene, a 34 posto ih uzima zdravo za gotovo da je hrana koja se prodaje sigurna. Na odluke domaćih potrošača pri kupovini hrane najviše utječu cijena (62 posto) i sigurnost hrane (61 posto), a slijede podrijetlo hrane (49 posto) i okus (44 posto). Nutritivnu vrijednost važnom smatra 36 posto potrošača u Hrvatskoj, a tek 9 posto njih pri kupovini hrane razmišlja o učinku na okoliš i klimu.

U svojoj četvrtoj godini kampanja „Safe2Eat“ bavit će se razumijevanjem oznaka na hrani, rukovanjem hranom, bolestima koje se njome prenose, recikliranjem hrane te promicanjem praksi kojima se može smanjiti bacanje hrane.  Kampanja će se i dotaknuti pitanja nove hrane, alergena u hrani, kao i dodataka prehrani.

Napore HAPIH-a i EFSA-e u educiranju potrošača o sigurnosti hrane uz Ministarstvo poljoprivrede partnerski podržavaju Ministarstvo zdravstva, Prehrambeno-biotehnološki fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Prehrambeno-tehnološki fakultet Osijek, Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek, Veterinarski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska gospodarska komora, , Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Nastavni zavod za javno zdravstvo „dr.  Andrija Štampar", Hrvatski zbor nutricionista, Centar za edukaciju i informiranje potrošača, Europski centar za izvrsnost potrošača Zagreb te  Ugostiteljsko-turistička škola  u Osijeku.

Osim u Hrvatskoj, edukacijska kampanja će se istovremeno provoditi u Rumunjskoj, Češkoj, Mađarskoj, Grčkoj, Estoniji, Italiji, Latviji, Cipru, Sloveniji, Španjolskoj, Luksemburgu, Slovačkoj, Austriji, Poljskoj, Portugalu, i Sjevernoj Makedoniji.

Detaljnije informacije o temama sigurnosti hrane i korisni savjeti mogu se pronaći na stranici kampanje „Safe2Eat“.

EFSA je europska agencija za sigurnost hrane koju financira Europska unija, a koja djeluje neovisno o europskim zakonodavnim i izvršnim ustanovama (Komisija, Vijeće, Parlament) te zemljama članicama. Zadaća EFSA-e je pružiti neovisne savjete koje podupire znanost s ciljem pomoći građanima Europske unije u donošenju informiranih odluka o hrani. Osnovana je 2002. godine nakon niza prehrambenih kriza kasnih devedesetih godina prošlog stoljeća kako bi bila izvor znanstvenih savjeta i izvješćivanja o rizicima prehrambenog lanca. Stoga znanstveni savjet EFSA-e pomaže u zaštiti potrošača, životinja i okoliša od rizika povezanih s hranom, a riječ je o znanstvenicima iz cijele Europske unije i šire koji analiziraju, procjenjuju i savjetuju na temelju najnovijih dokaza o sigurnosti hrane i opasnosti za potrošače. Agenciju je pravno ustanovila Europska unija temeljem Uredbe (EZ) br. 178/2002 o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani te su savjeti EFSA-e temelj za propise i zakone EU-a u području sigurnosti hrane.

 

Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) djeluje pri Ministarstvu poljoprivrede, a njene djelatnosti obuhvaćaju istraživanja u području poljoprivrede, zaštite bilja, zaštite tla, sjemenarstvu i rasadničarstvu, vinogradarstvu, vinarstvu, uljarstvu, voćarstvu, povrćarstvu, stočarstvu, kontroli kvalitete stočarskih proizvoda i sigurnosti hrane. Stručnjaci HAPIH-a također pružaju stručnu i znanstvenu potporu Ministarstvu poljoprivrede, primarno kod izrade zakonske legislative, stručnih mišljenja i podloga, te provođenju laboratorijskih analiza uzoraka za fitosanitarnu, poljoprivrednu i vinarsku inspekciju. Djelatnosti se zbog njihove specifičnosti obavljaju na području cijele Republike Hrvatske. HAPIH ima ulogu u diseminaciji znanja, istraživanja i razvoja te pronalaženja inovativnih rješenja u području poljoprivrede. Sve aktivnosti su u funkciji unaprjeđenja domaće poljoprivredne proizvodnje i podrške Ministarstvu poljoprivrede, a kroz to, društvenog i gospodarskog razvoja Republike Hrvatske. HAPIH djeluje i kao kontakt točka EFSA-e, odnosno kao poveznica između EFSA-e i nacionalnih institucija u sustavu sigurnosti hrane, istraživačkih instituta, zavoda, akademske zajednice i ostalih dionika.

VEZANE VIJESTI

Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu: Uloga potrošača u sustavu nije pasivna

Kako bi povećala informiranost potrošača pri svakodnevnom odabiru hrane i ukazala na visoke EU standarde koji jamče da je hrana u Hrvatskoj, kao i cijeloj EU, sigurna za konzumaciju, Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) predstavila je novo izdanje kampanje EU bira sigurnu hranu, koju drugu godinu zaredom provodi u suradnji s Europskom agencijom za sigurnost hrane (EFSA) te uz podršku Ministarstva poljoprivrede i brojih institucionalnih partnera u Hrvatskoj.

Zašto se Hrvatska prvi put pridružila europskoj kampanji #PlantHealth4Life?

Koliko često na putovanjima vidite prekrasne biljke i neodoljive rascvjetane grane koje poželite u vlastitom vrtu ili na balkonu? Mnogi će zaista i pokušati doma donijeti biljku za posaditi ne znajući da takvim postupcima ugrožavaju zdravlje biljaka, a u konačnici i ljudi. Jako često se s egzotičnim biljkama mogu donijeti štetni organizmi koji nisu uobičajeni za postojeći eko-sustav i koji mogu napraviti značajne štete na drugim biljnim ili životinjskim vrstama.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER