Jeste li spremni za budućnost održivije mode?

Održivost modne industrije kao tema četvrtog zasjedanja Skupštine Ujedinjenih naroda za okoliš (UNEA-4)

Ubrzani razvoj modne industrije za sobom povlači brojne negativne društvene, ekonomske i okolišne utjecaje te je stoga nužan razvoj nove održive tekstilne industrije, što svakako zahtijeva novu razinu suradnje i djelovanja. Upravo će ta problematika biti tema četvrtog zasjedanja UN-ove skupštine za okoliš, gdje će se ujedno i predstaviti nova UN-ova inicijativa za održiviju modnu industriju.

Modna industrija doživjela je spektakularan rast početkom 21. stoljeća. Danas ta industrija zapošljava više od 75 milijuna ljudi diljem svijeta, a procjenjuje se da vrijedi više od 2,5 bilijuna dolara.

Između 2000. i 2014., proizvodnja odjeće se udvostručila, a prosječan potrošač na kraju je promatranog razdoblja kupovao čak 60 posto više komada odjeće. Ipak, svaki odjevni predmet sada se zadržava i koristi upola kraće no prije, pa stoga možemo lako zaključiti da je modna industrija uistinu zakoračila u eru tzv. „brze mode“.

Unatoč povećanju broja radnih mjesta, takav nagli razvoj imao je svoju cijenu. Opće trenutno stanje u modnoj industriji može se opisati kao ekološka i socijalna kriza. Gotovo 20 posto globalnih otpadnih voda potječe iz modne industrija, koja također emitira oko 10 posto globalnih ugljičnih emisija.

Osim toga, tekstilna industrija je posljednjih godina prepoznata kao jedan od glavnih čimbenika ulaska plastike u okoliš, što itekako izaziva zabrinutost zbog negativnih utjecaja na okoliš i zdravlja. Modnu industriju također povezuju i s opasnim radnim uvjetima zbog nesigurnih procesa i opasnih tvari koje se koriste u proizvodnji. Smanjenje troškova i vremenski pritisci nameću se na sve dijelove opskrbnog lanca, što najviše posljedica ima za zaposlenike koji ne samo što često rade prekovremeno, već su i većini slučajeva potplaćeni za obavljeni posao.

Zanimljive su činjenice vezane za negativne utjecaje modne industrije. Jeste li znali da su ukupne emisije stakleničkih plinova od proizvodnje tekstila veće od ukupnih emisija svih međunarodnih letova i pomorskog prijevoza u kombinaciji? Kao što smo ranije napomenuli, proizvodnja odjevnih predmeta gotovo se udvostručila u posljednjih 15 godina – ali, svake sekunde se ekvivalent jednog kamiona za prijevoz otpada tekstila odlaže ili spaljuje.

Način na koji stvaramo odjeću previše je rasipan. Naš model „brze mode“ stavlja prevelik pritisak na dragocjene resurse i onečišćuje planet. Stoga je nužan razvoj nove održive tekstilne industrije, što svakako zahtijeva novu razinu suradnje i djelovanja.

UN se posebno zalaže za promjenu dosadašnjeg neodrživog razvoja modne industrije te smanjenje njenog negativnog društvenog, ekonomskog i okolišnog utjecaja. Iz tih će se razloga od 11.-15. ožujka ove godine u Nairobiju na četvrtom zasjedanju Skupštine Ujedinjenih naroda (UNEA-4) pokrenuti UN-ova inicijativa za održiviju modnu industriju koja će se zalagati za smanjenje svih njezinih negativnih utjecaja.

Klara Perović / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Beč će sljedeće godine imati stotinu pješačkih zona

U četvrtak je u nazočnosti bečke dogradonačelnice Birgit Hebein te predstavnika nadležnih gradskih odjela i Bečke gospodarske komore službeno otvorena obnovljena bečka ulica Rotenturmstraße i to simboličnim postavljanjem posljednje granitne ploče. Nakon pet i pol mjeseci radova, Bečanke i Bečani su u povijesnoj jezgri grada dobili novu atraktivnu zonu susreta i to uoči početka ovogodišnjih adventskih svečanosti.

H&M se zalaže za održivu modu

Nakon što je španjolski brend Zara iza kojeg stoji jedan od najbogatijih ljudi na svijetu objavio da će do 2025. godine za proizvodnju odjeće koristiti isključivo 100-postotne održive tkanine, švedski high street brend H&M (Hennes & Mauritz) je u Parizu otvorio radionicu u kojoj kupci mogu besplatno prepraviti svoju odjeću.

Spaljivanje neprodane odjeće je strašno, ali moda nikada nije bila etična

Kako bi se zaštitio od kopiranja i zadržao ekskluzivnost, luksuzni britanski modni brend Burberry je prošle godine uništio neprodanu odjeću, torbe, parfeme i kozmetiku u vrijednosti od 32 milijuna eura. Za lakšu predodžbu, za taj iznos mogli biste kupiti 20.000 skupocjenih Burberryjevih mantila. Ovaj modni brend je u proteklih pet godina uništio viškove zaliha u vrijednosti većoj od 100 milijuna eura.

Sedam praktičnih savjeta za ekološki prihvatljiviju garderobu

Potreba za stalnom kupovinom odjeće dovodi do rastućeg nagomilavanja odjevnih predmeta pri čemu oni stariji komadi često završavaju neadekvatno zbrinuti na odlagalištima. Vrijeme je da takva praksa padne u zaborav i da počnete racionalnije razmišljati o tome kakvu odjeću želite imati u svom ormaru, a uz naše savjete stvaranje ekološki održivije garderobe nikad nije bilo lakše!

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER