Francuska od danas primjenjuje novi sustav Éco-Score za odjeću
Od 1. listopada 2025. francuski modni brendovi na etikete svojih odjevnih predmeta mogu dodati oznaku Éco-Score koja potrošačima pruža informacije o ekološkom utjecaju tekstilnih proizvoda
Eco-Score ili Green-Score je sustav ocjenjivanja prehrambenih i tekstilnih proizvoda koji potrošačima pruža informacije o njihovom utjecaju na okoliš. Ova oznaka temelji se na analizi životnog ciklusa proizvoda i uzima u obzir brojne ekološke pokazatelje kako bi pomogla u donošenju održivijih odluka o kupnji.
Riječ je o rezultatu izraženom bodovima i ocjenama od A (niski utjecaj) do E (visoki utjecaj) koji se izračunava prema različitim kriterijima. Odjevni predmeti označeni ocjenom E imaju najviši utjecaj na planet, slično sustavu Nutri-Score – petobojnom rangiranju hranjive vrijednosti na prednjoj strani pakiranja prehrambenih proizvoda, prema kojem se najmanja nutritivna vrijednost označava crvenom bojom i slovom E.
Od danas, 1. listopada 2025., francuski Éco-Score uveden je i za tekstilne proizvode i to temeljem odluke francuske vlade, objavljene 9. rujna u Službenom listu (Journal officiel), kao posljednji akt bivšeg premijera Françoisa Bayroua i njegove ministrice ekološke tranzicije, Agnès Pannier-Runacher.
Proljetni kaput s 4670 bodova ili prijelazna jakna s 1529 bodova?
Ovaj primjer navodi platforma Clear Fashion koja proizvođačima pomaže u mjerenju, procjeni i predstavljanju proizvoda. Također, mobilna aplikacija Clear Fashion pomaže potrošačima da donose odgovornije odluke analizirajući brendove i proizvode na temelju njihovog utjecaja na ljude, zdravlje, okoliš i životinje. Aplikacija radi slično kao poznatija aplikacija za hranu i kozmetiku Yuka, koja skeniranjem barkodova pruža detaljne informacije o proizvodima.
U primjeru Clear Fashiona, proizvođač proljetnog kaputa je jedan „fast fashion“ modni brend, dok je prijelazna jakna proizvod ekološki osviještenije marke Picture. Navedene brojke, odnosno rezultati bodovanja, predstavljaju utjecaj na okoliš i planet, a što je broj bodova viši to je utjecaj veći i negativniji.
Etiketa, QR kod ili internetska stranica
Francuzi će se tek morati naviknuti na novi sustav označavanja odjevnih predmeta jer bi mnogi mogli pomisliti da veći broj bodova znači bolju ocjenu. No, u ovom slučaju vrijedi „više je manje“.
Oznaku mogu koristiti modne marke i internetske trgovine koje to žele. Neke od njih već ih koriste, dok će druge početi od 1. listopada 2025.
U početku je francuska vlada ovaj sustav htjela nametnuti kao obvezan, ali je na kraju uvedena samo dobrovoljna opcija, ponajviše zbog bojazni od veta Europske komisije. Oznake se mogu prikazivati na etiketi odjeće, putem QR koda koji kupac skenira ili na internetskoj stranici modnog brenda ili trgovca.
Francuzi su odabrali drukčiju metodu
Za sustav Éco-Score, koji se prije zvao Ecobalyse, francuska vlada odabrala je drukčiju metodu od one koju koristi Europska unija – Product Environmental Footprint (PEF), koja se kritizira zbog svojih ograničenja.
„S PEF-om su neki odjevni predmeti ultra brze mode bolje ocijenjeni od majice koju proizvodi neka etička marka“, objašnjava za TF1 Marguerite Dorangeon iz Clear Fashiona. „Kod PEF-a se sve svodi na jedinicu što znači da što više neki modni brend optimizira svoj proizvodni proces, to ima bolju ocjenu.“
Dorangeon dodaje kako Europska unija planira uvesti okolišno označavanje odjeće i učiniti ga obveznim pa će i Francuska tada morati revidirati svoj sustav.
Koeficijent brze mode
Do tada francuski Éco-Score u obzir uzima različite parametre za mjerenje utjecaja: potrošnju vode pri proizvodnji svakog komada odjeće, emisije stakleničkih plinova, toksičnost, ali i mogućnosti recikliranja ili popravka odjeće, ispuštanje vlakana mikroplastike tijekom pranja te koeficijent brze mode koji mjeri količinu proizvodnje.
Ovaj posljednji parametar ima za cilj dodatno povećati rezultat odjeće koja dolazi s raznih internetskih stranica brze mode, čiji proizvodni model ima snažan i vrlo negativan utjecaj na planet.
Za veću čitljivost i transparentnost cijelog proizvodnog lanca, Clear Fashion sektor tekstilne industrije potiče na korištenje njihovih rezultata, razvijenih tijekom nekoliko posljednjih godina, a koji trenutačno primjenjuje dvadesetak proizvođača.
Ovaj rezultat uzima u obzir i zdravstveni i društveni utjecaj – uvjete u kojima je odjeća proizvedena, što su također dva vrlo važna elementa. „On je i čitljiviji za potrošača jer se radi o rezultatu na 100“, objašnjava Marguerite Dorangeon. Također, utjecaj odjevnog predmeta označava se pomoću boja – zelene, narančaste ili crvene, a proizvođači ga mogu koristiti paralelno s Éco-Scoreom.
Hoće li Éco-Score imati stvarni učinak?
Podsjetimo, tekstilna industrija jedna je od „najprljavijih“ industrija na svijetu i odgovorna je za osam posto emisija stakleničkih plinova. Svrha ovakvog označavanja za potrošače je da postanu svjesni utjecaja svojih odabira pri kupovini odjeće. Uostalom, Francuzi u prosjeku kupuju 35 novih komada odjeće godišnje, a najčešće nose tek 30 posto onoga što im stoji u ormaru.
Kupcima je cijena i dalje najveći prioritet što potvrđuje eksplozivan rast kineskih platformi. Primjerice, Francuzi su 2024. godine odjeću najviše kupovali na kineskoj platformi brze mode SHEIN.
Stjepan Felber | Ekovjesnik