Europa proziva kineski SHEIN, ali šuti pred europskim divovima
Licemjerje u borbi protiv brze mode: prijedlog francuskog zakona otkriva koliko je Europa spremna žrtvovati principe održivosti kako bi zaštitila vlastiti profit
U Francuskoj se ovih dana raspravlja o prijedlogu novog zakona protiv brze mode („anti fast fashion“), no iza velikih riječi i najava kriju se male promjene i dvostruka mjerila koja štite europske tekstilne divove i to unatoč njihovom golemom utjecaju na okoliš.
Krajem svibnja Europska komisija upozorila je kinesku platformu brze mode SHEIN zbog niza praksi kojima krši pravila EU-a o zaštiti potrošača. Kineskoj platformi spočitava se da se koristi nizom protuzakonitih ili neetičkih taktika kojima se krši pravo EU-a, uključujući lažne popuste, prodaju pod pritiskom, prikazivanje nepotpunih i netočnih informacija o pravima na povrat robe, obmanjujuće tvrdnje o održivosti te skrivene podatke za kontakt u slučaju pitanja ili pritužbi kupaca.
SHEIN sada ima mjesec dana da predloži mjere za ispravljanje nepravilnosti – u protivnom ga čekaju visoke kazne temeljene na godišnjem prometu u pojedinim državama članicama EU-a. Ovaj potez Bruxellesa došao je kao odgovor na rastuću zabrinutost zbog masovnog utjecaja koji SHEIN ima na europsko tržište, ali i planet. SHEIN, naime, svojom masovnom proizvodnjom jeftine odjeće predstavlja i velikog zagađivača tekstilnim otpadom.
- © Markus Spiske - Unsplash
U redu je ako tekstilni otpad dolazi iz Europe, problem je ako je kineskog podrijetla
Međutim, dok SHEIN postaje dežurni krivac, postavlja se pitanje što je s europskim brendovima brze mode – Primarkom, H&M-om ili Zarom? Kako to da zakon protiv brze mode („anti fast fashion“), o kojem se trenutno raspravlja u Francuskoj, njih ostavlja netaknutima, iako je i njihov utjecaj na okoliš kolosalan?
Pierre Condamine iz organizacije Les Amis de la Terre upozorava: „Zakon se razvio, ali više ne cilja čitav sektor. Štoviše, ostavlja po strani upravo te velike igrače.“ Drugim riječima, uz prijetnje kineskoj platformi SHEIN, europski divovi brze mode nastavljaju zagađivati i trošiti resurse, zaštićeni licemjernim politikama koje naizgled štite okoliš, a zapravo štite profit domaćih industrija. Europa na to ima pravo pa tako i Francuzi jasno poručuju da se novim zakonom ciljaju azijske platforme poput Sheina i Temua, a štiti francuska tekstilna industrija.
Također, komentari poput „Ako onečišćenje dolazi iz Europe, onda je u redu!“ potvrđuju dvostruka mjerila. No, EU se voli prikazivati kao globalni lider u borbi protiv onečišćenja, prekomjerne potrošnje i klimatskih promjena, ali očito zaboravlja počistiti pred vlastitim vratima.
Što želi (ili ne želi) mijenjati prijedlog zakona za borbu protiv brze mode
Prijedlog francuskog zakona, koji bi trebao „smanjiti okolišni utjecaj tekstilne industrije“, usvojen je u ožujku 2024. u Nacionalnoj skupštini, a ovog tjedna o njemu se raspravlja u Senatu prije konačnog glasanja 10. lipnja 2025. Naravno, u fokusu rasprave je jeftina odjeća koja stiže iz Kine.
Za francusku ministricu ekološke tranzicije, Agnès Pannier-Runacher, riječ je o vrlo važnom zakonu kojim se želi „zaustaviti rast industrije brze mode“, izvijestio je France Info.
Da prijedlog zakona sa svojih sedam članaka neće transformirati cijelu francusku modnu industriju jasno je i senatorici Sylvie Valente Le Hir, izvjestiteljici zakona u Senatu. No ipak, smatra da će zakon „omogućiti da se stane na kraj kineskim gigantima koji preplavljuju europsko tržište“.
Međutim, udruge predvođene koalicijom Stop fast fashion upozoravaju da je zakon „nužan“, ali i „znatno oslabljen u senatskim odborima pod pritiskom lobija“. Krajem svibnja, glasnogovornik SHEINA u Francuskoj, Quentin Ruffat, izjavio je za France Info da se radi o „anti-SHEIN zakonu“, tvrdeći kako njihova tvrtka „nije odgovorna za ukupni ekološki otisak modne industrije u Francuskoj i svijetu“, uz napomenu da zakon ne obuhvaća sve aktere sektora. SHEIN je naručio i izvješće u kojem osporava zakon i argumente njegovih zagovornika.
- © Andri Klopfenstein - Unsplash
Edukacija potrošača, kazne, oglašavanje...
Prijedlog francuskog zakona brzu modu definira kroz sljedeća tri elemenata: velik broj novih proizvoda (broj novih referenci na platformi), brzina izmjene kolekcija i kratko vrijeme prodaje proizvoda.
Tekstom novog zakona predviđa se obveza informiranja potrošača o važnosti umjerene kupnje, ponovne uporabe, popravka i recikliranja, ali i upozoravanja na okolišni utjecaj proizvoda. Navedeni podaci trebali bi biti jasno i razumljivo prikazani blizu cijene proizvoda. Prijedlogom se predviđaju i novčane kazne koje bi se temeljile na „trajnosti u vezi s utjecajem industrijskih i komercijalnih praksi“, a ne na ekološkoj oznaci proizvoda.
Prijedlog zakona prvotno je uključivao zabranu oglašavanja proizvoda brze mode, ali je Senat uklonio tu odredbu, uz objašnjenje da bi to bilo „zadiranje u slobodu poduzetništva“. Tako je ostala samo zabrana za influencere na društvenim mrežama – glavni kanal promocije brze mode. Ministarstvo ekološke tranzicije, međutim, želi ponovno uvesti zabranu oglašavanja, što podržava i ljevica.
„Definicija brze mode u prijedlogu zakona ne uključuje okolišne kriterije što je nedopustivo s obzirom na naziv zakona (Utjecaj tekstilne industrije na okoliš)“, kritizira Pierre Condamine. „Zakon je sada toliko neprecizan da bi mu i Shein i Temu mogli izmaknuti jer se brzo prilagođavaju“, upozorava Condamine.
Također, smatra licemjernim izuzeti domaće brendove: „To što tvrde da štite lokalnu ekonomiju je licemjerno. Većina odjeće proizvodi se na drugom kraju svijeta, često u katastrofalnim uvjetima.“
Ako Europa želi stvarnu promjenu, ovakvim zakonima potrebno je obuhvatiti cijeli sektor, bez obzira potječe li onečišćenje tekstilnim otpadom iz Kine, Bangladeša – ili samog srca Europe. Bez takvog pristupa, svi zakoni i zaklinjanja u održivost ostaju tek smokvin list na sramoti europskog konzumerizma.
Stjepan Felber | Ekovjesnik