Mogu li francuske tenisice Veja postati najodrživije na svijetu?

Jeste li spremni platiti više za ekološki održivije tenisice?

Kako bi pokazali da je i na području dizajna moguće promovirati ekološku održivost, utemeljitelji francuskog brenda Veja, Sébastien Kopp i François-Ghislain Morillion, nadaju se kako će njihove tenisice, čija izrada podrazumijeva upotrebu ekološki što održivijih materijala, uskoro osvojiti mnogobrojna svjetska tržišta.

 

Ideju o pokretanju ekološki održivog brenda, dvojica prijatelja iz djetinjstva - Sébastien Kopp i François-Ghislain Morillion, dobili su tijekom posjeta raznim odjevnim i prehrambenim tvornicama diljem Južne Amerike, Azije i Australije. Bili su zaprepašteni onim što su tamo zatekli, a najveći problem je bio taj što za većinu proizvoda nisu znali od čega su napravljeni.

Kako bi stvorili nešto posve drukčije, dvojica prijatelja su 2005. godine u Francuskoj utemeljila brend Veja, a sve s ciljem izrade tenisica korištenjem ekološki što održivijih materijala te surađujući samo s onim dobavljačima koji se u svom poslovanju vode etičkim načelima. 

Danas, 13 godina od utemeljenja, Veja sa svojim proizvodim opskrbljuje 1.800 trgovaca u 45 zemalja. Prema informacijama iz tvrtke, Veja je prošle godine prodala ukupno 550.000 pari tenisica, ostvarivši pritom prihod od 21 milijun dolara.

Drukčiji način stvaranja popularnih proizvoda

Muški model V-10 Extra White Nautico Pekin / veja-store.com

Zanimljiv je poslovni put utemeljitelja Veje, Koppa i Morilliona, koji začuđujuće, uopće nije započeo s modom. Njihovi prvotni poslovi bili su povezani s financijama, čime su se bavili do 2002., kada su odlučili napraviti zaokret u svojoj karijeri i osnovati neprofitnu organizaciju koja je proučavala koncept korporativne društvene odgovornosti tvrtki širom svijeta. Tri godine kasnije, rodila se ideja o pokretanju Veje.

Budući da većinu materijala za izradu svojih tenisica dobavljaju iz Brazila, nije ni čudno da naziv njihovog brenda potječe iz portugalskog jezika, koji u prijevodu znači „gledati“.

Zanimljivi su materijali koje ovaj poslovni dvojac koristi u izradi tenisica. Umjesto korištenja sintetskih kaučuka, koriste prirodni kaučuk koji otkupljuju od amazonskih skupljača lateksa koji za život zarađuju iskorištavajući obližnje šume kaučukovca. Sušenjem lateksa, koji je zapravo mliječni sok tropskog drveća iz roda kaučukovca dobiva se prirodni kaučuk koji, iako je skuplji od sintetskog, pomaže u borbi protiv krčenja šuma jer „sakupljači lateksa radije rade za nas, nego krče šume za uzgoj stoke“, navode Vejini utemeljitelji. Osim prirodnog kaučuka, koriste i ekološki pamuk čiji uzgoj obogaćuje tlo.

No, njihov najnapredniji potez svakako je bio izum „vodonepropusne mrežice“ za izradu gornjih dijelova pojedinih modela tenisica, koju su napravili od recikliranih plastičnih boca.

Za izradu jednog para tenisica, potrebne su tri reciklirane plastične boce. Boce se skupljaju s ulica Rio de Janeira i Sao Paula, a zatim se šalju u tvornicu gdje se razbijaju u pahuljice i pretvaraju u plastična vlakna.

„Ovo svakako nije jeftin proces. Izrada Veja tenisica košta pet do sedam puta više od izrade prosječnog para tenisica“, navode iz tvrtke. Cijena Veja tenisica kreće se između 95 i 195 američkih dolara.

Već ih nose i slavni

Ženski model V-12 Burgundy White / veja-store.com

Sjedište tvrtke je u Parizu, a trenutno zapošljava 100 radnika. Voditelj dizajnerskog tima je Kopp, jedan od utemeljitelja, koji je i sam izučio zanat izrade tenisica.

Veja postaje i omiljeni brend slavnih osoba: vojvotkinja od Sussexa, Emma Watson i Marion Cotillard snimljene su u ovim tenisicama, koje su poznate po svom minimalističkom dizajnu i znaku „V“.

Budući da svijet o etičkoj modi sve više raste, tako i tvrtka od 2015. godine bilježi prosječni porast prodaje od čak 50 %.

Klara Perović / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Nove Reebok tenisice od pamuka i kukuruza

Svjetski poznati proizvođač sportske opreme Reebok proizveo je biorazgradive tenisice na bazi biljnih materijala poput pamuka i kukuruza. Inovacija je uspješno plasirana na tržište, a prva isporuka već je rasprodana.   

Je li upcycling budućnost dizajna?

Pojam upcycling pojavio se sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća, no pod utjecajem sve razvijenije i izraženije ekološke svijesti stanovništva tek u novije vrijeme postaje pravi hit. To je radikalnija i još zelenija verzija recikliranja koja ne zahtijeva destrukciju, nego ponovnu i kreativnu upotrebu materijala, a rezultira zaštitom okoliša i jedinstvenim uporabnim predmetima.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER