Troškovi života i okoliš glavni razlozi za zabrinutost mladih u EU-u

Rješavanje problema rasta cijena trebalo bi biti glavni prioritet u cijeloj Europi, kažu osobe u dobi od 16 do 30 godina. Za mlade u Hrvatskoj jednako su važni gospodarstvo i otvaranje radnih mjesta.

Istraživanje koje je Europski parlament proveo među građanima država članica EU-a u dobi od 16 do 30 godina pokazuje da njih čak 40 % zabrinjava rast cijena i troškova života. Društvene mreže glavni su izvor vijesti za politička i društvena pitanja za 42 % ispitanika na razini EU-a, a u Hrvatskoj za čak 48 %. Čak 76 % ispitanika smatra da su bili izloženi dezinformacijama u posljednjih sedam dana, u Hrvatskoj 67 %.

Eurobarometar o mladima, objavljen u ponedjeljak, također otkriva da  jedna trećina ispitanika smatra da bi EU trebao usmjeriti svoju pozornost na okoliš i klimatske promjene tijekom sljedećih pet godina, a gotovo jednako toliko (31 % ) da bi prioriteti trebali biti gospodarstvo i otvaranje radnih mjesta, izvijestio je Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj.

U Hrvatskoj je najveći broj ispitanika kao prioritet Europske unije u ovom mandatu također izdvojio rastuće cijene, ali i gospodarstvo i radna mjesta (po 41 %). Slijede socijalna zaštita i pristup zdravstvenoj skrbi (37 %), stanovanje i borba protiv klimatskih promjena (po 28 %) te obrazovanje (23 %).

Na razini EU- prednost socijalnoj i zdravstvenoj zaštiti želi dati tri od deset ispitanika (29 %).  Više od petine istaknulo je obrazovanje i osposobljavanje (27 %), stanovanje (23 %) te obranu i sigurnost Unije (21 %). Europska obrana posebno brine mlade u Češkoj (36 %), Poljskoj (33 %) i Estoniji (32 %).  

„Slušanje mladih Europljana i razumijevanje onoga što ih brine ključno je za političare, donositelje odluka i za europsku demokraciju. Mladi su danas zabrinuti zbog rasta cijena, klimatskih promjena, sigurnosti i izgleda da pronađu dobar posao. To su pitanja na koja se moramo referirati u svakoj odluci i zakonu koje donesemo. U protivnom riskiramo gubitak generacije zbog razočaranja.” – istaknula je predsjednica Europskog parlamenta Roberta Metsola.

Društvene mreže prestigle su televiziju kao glavni izvor informacija

Društvene mreže glavni su izvor informacija o političkim i društvenim pitanjima za 42 % ispitanika u dobi od 16 do 30 godina, a televizija je drugi najpopularniji izvor (39 %). Njoj su sklonije osobe u dobi od 25 do 30 godina. Ta dobna skupina također će vjerojatnije koristiti portale i radio nego osobe u dobi od 16 do 18 godina. Mlađi sudionici (16 – 18 godina) više se oslanjaju na društvene mreže (45 %), a 29 % kao izvor informacija navodi prijatelje, obitelj ili kolege. Ispitanici u Hrvatskoj (16 do 30 godina) o aktualnostima se uglavnom informiraju na društvenim mrežama (48 %). Slijedi televizija (40 %) te portali (32 %).

„Informacijsko okruženje brzo se mijenja. Budući da većina mladih uglavnom dobiva vijesti s društvenih mreža, političari i internetske platforme imaju posebnu odgovornost boriti se protiv sve većeg širenja dezinformacija”, ustvrdila je predsjednica Metsola.

Televizija je i dalje vodeći izvor informacija za mlade u Portugalu (53 %), Italiji (52 %), Sloveniji (45 %) i Francuskoj (43 %). Portali i radio izvori su informacija za 26 % mlađih i 16 % starijih sudionika istraživanja. U izdanju Eurobarometra iz 2021. glavni izvori vijesti bili su društvene mreže i portali (te je kategorije spomenulo 41 % ispitanika).

 

  • Rezultate cijelog istraživanja možete pronaći ovdje.

Instagram i TikTok su najčešće korištene mreže za vijesti - u Hrvatskoj dominira Facebook

Instagram je vodeća platforma za političke i društvene vijesti među mladima (47 %), a slijedi ga TikTok (39 %). Prema istraživanju, X (nekadašnji Twitter) koristi samo 21 % mladih.  U Hrvatskoj su ispitanici na prvo mjesto stavili Facebook (čak 54 %), na drugo YouTube (35 %) , treći je Instagram (33 %), a četvrti TikTok (29 %) .

Mladi u EU-u su svjesni izloženosti dezinformacijama, a u Hrvatskoj i izrazito sigurni kako ih znaju prepoznati

Znatna većina (76 %) mladih vjeruje da su bili izloženi dezinformacijama i lažnim vijestima. U devet zemalja EU-a više od polovine ispitanika izjavilo je da je bilo izloženo dezinformacijama „često” ili „vrlo često”, pri čemu je najveći udio zabilježen na Malti (59 %), u Mađarskoj (58 %), Grčkoj (57 %), Luksemburgu (55 %) i Belgiji (54 %). S druge strane, udio onih koji vjeruju da nikada nisu bili izloženi dezinformacijama i lažnim vijestima najveći je u Rumunjskoj (19 %) i Bugarskoj (11 %).

70 % sudionika u anketi uvjereno je da može prepoznati dezinformacije. Ispitanici iz Malte i Hrvatske bili su najsigurniji u svoju sposobnost prepoznavanja dezinformacija, dok su ispitanici iz Austrije, Njemačke i Slovenije bili najmanje sigurni.

Istraživanje Eurobarometra o mladima proveo je Ipsos od 25. rujna do 3. listopada 2024. u svih 27 država članica EU-a. Anketirano je ukupno 25 863 mladih u dobi od 16 do 30 godina putem računalno potpomognutog internetskog intervjuiranja (CAWI), korištenjem online panela. Rezultati su ponderirani prema udjelu te dobne skupine u svakoj državi članici EU-a.

EYE2025: Mladi će raspravljati o djelovanju EU-a

Uvidi iz istraživanja Eurobarometra o mladima pružaju detaljno razumijevanje njihovog političkog sudjelovanja, potreba i zabrinutosti. Ti će zaključci pomoći u oblikovanju tema i rasprava tijekom Europskog skupa mladih - EYE2025 - koji Parlament organizira u u Strasbourgu 13. i 14. lipnja 2025. Skup je namijenjen mladima u dobi od 16 do 30 godina iz Europske unije, ali i susjednih zemalja, a prijave su otvorene do 21. veljače.

Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Europski parlament traži dobnu granicu od 16 godina za pristup društvenim mrežama

Traži se poduzimanje odlučnijih mjera za zaštitu maloljetnika na internetu, uključujući dobnu granicu od 16 godina i zabranu najštetnijih praksi, kao i stroža provedba „digitalnih” pravila EU-a, uz kazne i potencijalne zabrane platformi koje krše pravila. Parlament poziva i na djelovanje protiv alata generativne umjetne inteligencije kao što su aplikacije za deepfake sadržaj i aplikacije za generiranje nagih fotografija.

Godinu dana uoči europskih izbora predstavljeno istraživanje Eurobarometra o stavovima građana

Prema istraživanju Eurobarometra, građani prepoznaju vodeću ulogu EU-a u rješavanju kriza, 71 % njih svjesno je utjecaja EU-a na njihove svakodnevne živote i snažno podupiru demokraciju. Najviše su zadovoljni potporom EU-a Ukrajini (69 %) te obranom demokracije i vladavine prava (64 %), a većina njih već je zainteresirana za europske izbore 2024. godine.

Parlametar 2023.: Potpora EU članstvu, veći interes za europske izbore

79 % građana u Hrvatskoj te 72 % na razini EU-a vide koristi za njihovu državu od EU članstva, a 70 % ispitanika smatra da EU utječe na njihovu svakodnevicu. Više od polovine građana EU-a (57 %) već sada iskazuje interes za nadolazeće EU izbore koji će se održati od 6.-9. lipnja 2024., a prioritetne političke teme za građane su borba protiv siromaštva (36 %), javno zdravstvo (34 %), klimatske promjene te potpora gospodarstvu (po 29 %).

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER