Besplatni javni prijevoz revolucionizirao francuski Dunkerque

Broj putnika se na određenim linijama povećao između 50 i 85 %

U Dunkerqueu, gradu u francuskoj regiji Nord-Pas-de-Calais, već mjesec i pol dana traje projekt koji ga čini najvećim europskim gradom s besplatnim javnim prijevozom za sve njegove stanovnike i posjetitelje

Dunkerque, poznata francuska luka s oko 200.000 stanovnika na širem urbanom području, postao je od 1. rujna ove godine najveći europski grad s besplatnim javnim prijevozom. U gradu ne prometuju tramvaji, trolejbusi ili lokalni putnički vlakovi, ali su zato tzv. hop-on-hop-off  autobusi dostupni i besplatni svima, pa čak i posjetiteljima, a za pristup javnom prijevozu nije potrebna upotreba posebnih kartica ili iskaznica.

Navedena shema inspirirana je modelom Tallinna u Estoniji, koji je 2013. godine postao prva europska prijestolnica koja nudi besplatan javni prijevoz autobusima, tramvajima i vlakovima, ali samo za stanovnike s prijavljenim prebivalištem, što gradskim vlastima po stanovniku godišnje donosi 1.000 eura od poreza na dohodak. Sve što građani Tallinna trebaju učiniti je zatražiti izdavanje zelene karte koja stoji dva eura i sa sobom u javnom prijevozu nositi osobnu iskaznicu.

No, nedavno smo izvještavali kako je Estonija otišla korak dalje i nakon pet godina besplatnog javnog prijevoza, estonska vlada sada namjerava postati i prva zemlja s besplatnim javnim prijevozom na svijetu.

Širenje mreže besplatnog javnog prijevoza diljem svijeta

Besplatni gradski javni prijevoz širi se diljem svijeta. U svom istraživanju, Wojciech Keblowski, stručnjak za urbanističko istraživanje na Slobodnom Sveučilištu u Bruxellesu, kaže da je u 2017. godini bilo 99 besplatnih mreža javnog prijevoza diljem svijeta: 57 u Europi, 27 u Sjevernoj Americi, 11 u Južnoj Americi, 3 u Kini i jedna u Australiji. Mnogi od tih gradova manji su od Dunkerquea i nude besplatan javni prijevoz koji je ograničen na određeno vrijeme, rute i ljude.

U veljači ove godine, Njemačka je priopćila kako planira testirati prijedlog uvođenja besplatnog javnog prijevoza u pet gradova, uključujući bivši glavni grad Bonn te industrijske gradove Essen i Mannheim. Planirani potez nije se ostvario, ali je u lipnju ipak došlo do smanjenja cijena javnog prijevoza kako bi se potaknulo ljude na smanjenje korištenja osobnih automobila u gradskom prijevozu.

Najveći grad na svijetu s besplatnim javnim prijevozom još od 2008. godine je Changning u kineskoj provinciji Hunan, gdje je broj putnika koji koriste usluge javnog prijevoza skočio za čak 60 % na dan uvođenja odluke o prestanku plaćanja javnog prijevoza.

Niort, grad u zapadnoj Francuskoj, prije godinu dana predstavio je model besplatnog autobusnog prijevoza za svojih 125.000 stanovnika. Poput Dunkerquea, prihodi od autobusnih karata činili su oko 10 % gradskih prihoda, a gradske vlasti izvijestile su kako je broj putnika na nekim rutama povećan za 130 posto.

Mreža autobusnih linija prijevoznika DK'BUS

Povećanje korisnika javnog prijevoza

Mjesec dana nakon donošenja odluke o besplatnom javnom prijevozu, Patrice Vergriete, gradonačelnik Dunkerquea koji je obećao besplatan javni prijevoz u svojoj izbornoj kampanji 2014. godine, rekao je da se projekt pokazao velikim uspjehom, s povećanjem putnika na određenim rutama između 50 i 85 %. U tom se francuskom gradu prije uvođenja ovog projekta čak 65 % prijevoza odvijalo automobilom, svega 5 % autobusom i 1 % biciklom, a ostatak stanovništva od 29 % je hodao.

S novim modelom javnog prijevoza došlo je do proširenja autobusnih ruta te je broj autobusa povećan sa 100 na 140 autobusa, uključujući nova zelenija vozila koja prometuju na prirodni plin.

Kritike na račun besplatnog prijevoza

Besplatni javni prijevoz, također ima i svoje kritičare. Francuska Unija za javni i željeznički prijevoz (UTP) mišljenja je da bi javni prijevoz trebao biti besplatan samo za putnike s financijskim teškoćama, budući da besplatan prijevoz za sve korisnike lišava gradski proračun sredstava neophodnih za daljnji razvoj.

U Parizu prihodi od javnog prijevoza čine polovicu operativnih troškova, a kada je gradonačelnica Anne Hidalgo sugerirala na uvođenje besplatnog javnog prijevoza, Frédéric Héran - transportni ekonomist, okarakterizirao je planiranu mjeru „besmislenom“.

„Tko će biti novi korisnici javnog prijevoza?“, pitao se tada Héran. „Sve studije ukazuju da će to biti biciklisti, zatim pješaci i vrlo malo vozača, što jasno pokazuje da primjena ovakvog modela nije baš obećavajuća za poticanje vozača na smanjenje korištenja automobila.“

Vergriete, gradonačelnik Dunkerquea, priznaje da besplatan javni prijevoz neće posvuda funkcionirati, ali da je svakako dobra društvena mjera te „gesta solidarnosti“ koja pozitivno utječe na postojeće okolišno stanje.

„Pri donošenju odluke bili smo pragmatični: sagledali smo sve prednosti besplatnog prijevoza, usporedili ih s potencijalnim nedostacima te odlučili da 7 milijuna eura nije veliki trošak za sve prednosti koje se time mogu dobiti. Poruku koju bih proslijedio drugim gradonačelnicima jest da se trebaju boriti, staviti sve prednosti i nedostatke na stol i sagledati realno čitavu situaciju. Možda je financijski trošak prevelik, ali ne smiju se podcjenjivati dobivene društvene prednosti. Mobilnost i socijalna pravda nemaju cijenu“, dodao je za kraj Vergriete.

Klara Perović / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Zelena akcija: Je li Bandić produljio agoniju zvanu „Zagrebački Manhattan“?

Memorandum o razumijevanju, koji je za tzv. „Zagrebački Manhattan“ gradonačelnik Bandić sklopio s investitorom iz Dubaija, danas bi trebao formalno postati ništavan. Osim ako je Bandić odlučio još jednom odbaciti mišljenje građana i građanki te potpisao produljenje valjanosti ovog skandaloznog dokumenta, stoji u priopćenju Zelene akcije.

Električni autobus Nemo jedinstven je u Europi

Za Amiens - stari povijesni glavni grad pokrajine Picardie, ste vjerojatno čuli zbog njegove prelijepe gotičke katedrale Notre-Dame d'Amiens. No, taj grad je pozornost europskih medija ovih dana privukao viješću o pokretanju nove mreže električnih autobusa u koju je investirano 122 milijuna eura.

Pariz testira „leteće“ taksije kao budućnost gradskog prijevoza

Zbog problema onečišćenja zraka, prometnih gužvi i zasićenja javnim prijevozom koji sve češće „puca po šavovima“, Parižanke i Parižani se u sve većem broju odlučuju na korištenje bicikala. Startup tvrtka SeaBubbles nudi rješenje koje uključuje prijevoz rijekom Seineom, no još uvijek nije postigla konačan dogovor s pariškom gradskom upravom.

Pariz svojim građanima nudi financijsku pomoć pri kupnji električnih vozila

Grad Pariz širi program financijske pomoći kako bi dodatno potaknuo svoje građane na korištenje javnog gradskog prijevoza i kupnju električnih vozila. Tako je u prosincu 2017. godine pariško gradsko vijeće donijelo više od dvadeset novih mjera koje se nadovezuju na program financijskih potpora uspostavljen još 2015. godine, a na snazi su od 1. siječnja 2018. godine.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER