Ljubljanskim cestama prometuje prvi autobus na vodik
Novi ljubljanski autobus na vodikov pogon obojen je u zelenu boju i nosi vizualni identitet EU misije „100 klimatski neutralnih i pametnih gradova do 2030.”
Cestama glavnog grada Slovenije prometuje prvi od osam novih gradskih autobusa na vodikov pogon. Do puštanja u rad vodikove punionice u Stanežičama, ovi će autobusi zasad voziti probno i to na električni pogon. Nakon otvaranja punionice uključit će se u redoviti promet kao dio voznog parka Ljubljanskog potniškega prometa (LPP).
Dolaskom prvog autobusa na vodik, Ljubljana čini još jedan važan korak prema čišćem javnom prijevozu i ostvarenju ciljeva u sklopu EU misije „100 klimatski neutralnih i pametnih gradova do 2030.“.
Cilj Grada Ljubljane je postati klimatski neutralan grad do 2030. godine te stoga nastavlja ulagati u ekološki prihvatljiv javni prijevoz. Poduzeće Ljubljanski potniški promet (LPP) trenutačno raspolaže s 213 autobusa, od kojih 97 vozi na stlačeni „prirodni“ plin (CNG). Do kraja ove godine u autobusni vozni park uključit će se osam novih vodikovih autobusa, a stariji autobusi na dizelski pogon postupno će se zamijeniti vozilima na alternativni pogon.
Sljedeće godine, Ljubljanom bi trebalo prometovati 10 autobusa na vodik i 28 električnih autobusa, dok bi do 2030. godine cjelokupni vozni park trebao voziti na alternativni pogon – bez korištenja fosilnih goriva.

Kako bi se taj cilj postigao, Grad Ljubljana je u okviru sudjelovanja u EU misiji „100 klimatski neutralnih i pametnih gradova do 2030.“, zajedno s Javnim holdingom Ljubljana te poduzećima Ljubljanski potniški promet (LPP) i Energetika Ljubljana, pokrenula izgradnju vodikove punionice i nabavu autobusa na vodik.
Riječ je o osam vozila Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell na vodikov i električni pogon, s dosegom do 500 km. Ukupnog su kapaciteta 128 putnika (s 41 sjedećim mjestom), dugi su 18,125 m, široki 2,55 m i visoki 3,45 m.
Ovi autobusi uspješno pokrivaju zahtjevne rute na velikim udaljenostima bez dodatnog punjenja. To je moguće zahvaljujući kombinaciji visokoučinkovitih baterija najnovije generacije i kompaktnog vodikovog gorivnog članka, čime je opskrba energijom osigurana u pokretu.
Osim toga, novi autobusi omogućuju smanjenje buke i voze bez štetnih emisija čime će se u zelenoj Ljubljani postići osjetno smanjenje onečišćenja zraka.

Stjepan Felber | Ekovjesnik
