Wiener Linien predstavio deset novih E-H2 autobusa
Rampini Hydron Range Extender: Zeleni vodik produžuje domet elektromotora
Počevši od rujna ove godine, u redovnom prometu prvi put vozit će deset baterijsko-vodikovih Rampini Hydron E-H2 minibuseva talijanskog proizvođača Rampini. Nova vozila zamijenit će postojeće električne autobuse na linijama 2A i 3A u središtu Beča. Kombinacijom elektromobilnosti i vodikove tehnologije, Wiener Linien nastavlja svoj put prema klimatski prihvatljivoj budućnosti.
Bečom već prometuje oko 60 električnih autobusa, a novi Rampini Hydron Range Extender modeli donose znatno bolje performanse u usporedbi s dosadašnjim isključivo električnim vozilima. Novi E-H2 autobusi kombiniraju električni pogon snage 230 kW s vodikovim gorivnim ćelijama koje tijekom vožnje pune bateriju, čime se značajno produžuje domet vozila. Rampini Hydron može se koristiti tijekom cijelog dana bez dodatnog punjenja. Zahvaljujući toj autonomiji, u središtu Beča više nije potrebna infrastruktura za punjenje, a broj vozila na linijama 2A i 3A može se smanjiti s 12 na 10. Osim toga, nova vozila omogućuju veću fleksibilnost u slučaju promjena voznog reda.
Novi E-H2 autobusi testirani su tijekom prošle godine, a nova pogonska tehnologija i bolje performanse voznog parka omogućit će Wiener Linienu da u budućnosti bude još učinkovitiji i ekološki prihvatljiviji. Vozila se pune na drugoj bečkoj vodikovoj punionici u Simmeringu, izgrađenoj 2023. u okviru strategije za vodik koncerna Wiener Stadtwerke. Punionica je smještena na lokaciji postrojenja Wien Energie za proizvodnju zelenog vodika (H2) elektrolizom vode, korištenjem isključivo obnovljivih izvora energije.

- Ulli Sima i Gudrun Senk © Stadt Wien | Markus Wache
„Cilj Grada Beča je postizanje klimatske neutralnosti do 2040. godine. Stoga nastavljamo ulagati u ekološki prihvatljiv javni prijevoz, uključujući proširenje mreže podzemne željeznice (U2XU5) i tri nove tramvajske linije. U tome ključnu ulogu imaju i nove pogonske tehnologije. Wien Energie, Wiener Netze i Wiener Linien udružuju snage kako bi Beč ponovno postao europski pionir u dekarbonizaciji javnog prijevoza. S novim autobusima E-H2 ulažemo u budućnost našeg grada i otvaramo novo poglavlje održive mobilnosti“, izjavila je Ulli Sima, gradska vijećnica zadužena za javni prijevoz.
Novi Rampini E-H2 minibus izgledom podsjeća na svog prethodnika, koji je također proizvela talijanska tvrtka Rampini Carlo S.p.A. iz grada Passignano sul Trasimeno (Perugia, Umbria).

- Ramppini E-H2 minibus © Wiener Linien | Simon Wöhrer
S ukupnom dužinom od osam metara, širinom od 2,2 i visinom od 3,25 m, potpuno klimatizirani autobusi imaju kapacitet 42 putnika (13 sjedećih, 28 stajaćih i jedno kombinirano sjedalo). Domet im je najmanje 250 kilometara, a opremljeni su vodikovom gorivnom ćelijom snage 30 kW i baterijom kapaciteta 175 kWh. Na krovu se nalaze tri spremnika vodika, svaki kapaciteta pet kilograma (ukupno 15 kg).
„Inovativna tehnologija omogućuje cjelodnevni rad bez potrebe za ponovnim punjenjem. Od rujna će svi stanovnici Beča uživati u ekološki prihvatljivijem, tišem, sigurnijem i udobnijem javnom prijevozu“, istaknula je Gudrun Senk, tehnička direktorica poduzeća Wiener Linien.
Nabava novih autobusa, ukupne vrijednosti 12 milijuna eura, financira se sredstvima EU-a kroz program EBIN Saveznog ministarstva za inovacije, mobilnost i infrastrukturu.

- Ramppini E-H2 minibus © Wiener Linien | Simon Wöhrer
Wiener Linien predvodnik je inovacija u autobusnom sektoru
Ukupno 50 električnih Mercedesovih autobusa duljine 12 metara već prometuje na devet linija u Liesingu i Simmeringu, a Wiener Linien nastavlja testirati različite modele vozila na električni i vodikov pogon. Najnoviji zglobni autobus na baterije i vodik tvrtke Mercedes-Benz vozi na liniji 13A, a u tijeku je i testiranje Hyundaijevog autobusa na vodik, koji će biti na raspolaganju sljedeće tri godine. Prikupljena iskustva pomoći će u donošenju budućih odluka o nabavi i odabiru optimalnih vozila za postizanje klimatski neutralnog javnog prijevoza.
Uz početak redovitog prometovanja deset Rampinijevih E-H2 minibuseva, još deset autobusa na vodik portugalskog proizvođača CaetanoBus - Fabricação de Carroçarias prometovat će na liniji 39A između Sieveringa i Heiligenstadta. Vozila duljine 12 metara punit će se na vodikovoj punionici u garaži u 21. bečkom okrugu Leopoldau, kojom zajedno upravljaju Wien Energie i Wiener Netze.
Stjepan Felber | Ekovjesnik




