MF19 mijenja viziju mobilnosti u Parizu i regiji Île-de-France
Moderan, pouzdan, udoban i ekološki prihvatljiv: novi vlak MF19 prevezao prve putnike na liniji 10 pariške podzemne željeznice
Nova generacija vlakova MF19 značajno podiže udobnost i sigurnost putnika te predstavlja novu etapu u modernizaciji mreže pariške podzemne željeznice. Osim na liniji 10, na kojoj je 16. listopada prevezao prve putnike, ovaj tip vlaka prometovat će na još sedam drugih linija.
U četvrtak, 16. listopada 2025., RATP (Régie autonome des transports parisiens) je u promet pustio prvu garnituru vlaka MF19 na liniji 10 pariškog metroa. Nova klasa željezničkih vozila MF19, koju financira Île-de-France Mobilités, a dizajnirao ju je i proizveo Alstom, postupno će zamijeniti tri ranije generacije vlakova na još sedam linija: 3, 3bis, 7, 7bis, 8, 12 i 13. Nabava novih vlakova dio je plana ubrzanja modernizacije mreže pariškog metroa, čija će ukupna vrijednost do 2035. godine doseći gotovo 10 milijardi eura.
MF19 (Métro Fer appel d'offres 2019) je suvremeniji, udobniji i sigurniji te će svim putnicima pružiti bolje uvjete putovanja i usluge informiranja u vlaku. Počevši od odabira boja do svjetla, oblika sjedala i unutarnjeg rasporeda, sve je podređeno postizanju što boljeg korisničkog iskustva.
Dolazak novog vlaka zahtijevao je brojne infrastrukturne radove i prilagodbu opreme nužnih za ispravno prometovanje na liniji 10 – od tračnica i sustava napajanja, preko pristupnih perona do signalizacijskih uređaja i komunikacijskih sustava.
Ovaj dugoročni projekt provodi se u fazama, a omogućit će obnovu čak 50 posto voznog parka i cjelokupno poboljšanje kvalitete pariškog metroa. Radovi na prilagodbi i unapređenju infrastrukture započeli su još 2022. godine na liniji 10, a nastavit će se postupno i na ostalim linijama, odnosno uz postupno puštanje vlakova u promet na ostalim linijama do 2033. godine.
Nakon linije 10, planirana su daljnja uvođenja vlakova MF19 u mreži pariškog metroa. Sljedeće godine počet će prometovati na liniji 7bis, a 2027. na linijama 3bis i 13. Linija 12 bit će spremna 2028. godine, linija 8 godinu dana kasnije, dok 2031. slijedi puštanje u promet na liniji 3 te 2033. na liniji 7.
Na kraju projekta, za prihvat vlakova MF19 bit će prilagođeno ukupno 103 kilometra linija.
Vlak u službi putnika
MF19 označava novu generaciju visoko učinkovitih vlakova koji će značajno poboljšati uvjete putovanja putnika. Njegove su prednosti brojne: nova udobna sjedala, lakše kretanje unutar vlaka, kvalitetniji informacijski sustav za putnike te viša razina sigurnosti zahvaljujući sustavu videonadzora. Naime, MF19 opremljen je kamerama za videonadzor duž cijele duljine vlaka i integriranom kibersigurnosnom zaštitom.
Moderan, udoban, ekološki odgovoran i pouzdan, MF19 kombinira vrhunsku tehnologiju i obogaćeno korisničko iskustvo za optimizaciju energetske učinkovitosti, smanjenje ugljičnog otiska te poboljšanje sigurnosti i udobnosti za putnike.
Osim toga, uvođenje novih vlakova i modernizacija sustava omogućit će bolju redovitost i pouzdanost prometa, na korist svih putnika.
Modularni dizajn i najnovija tehnologija
Modularni vlak MF19 moći će se prilagoditi potrebama i razvoju različitih linija podzemne željeznice te prebaciti s ručne na automatsku vožnju, a proizvodi se u tri različite verzije. Linije 3bis i 7bis koristit će vlakove s četiri vagona ukupne dužine 62 m, dok će na linijama 3, 10 i 12 prometovati vlakovi s pet vagona ukupne dužine 76 m. Za linije 7, 8 i 13 predviđena je 77,4 m duga verzija vlaka, također s pet vagona.
Vlak je otvoren cijelom svojom dužinom, propušta svjetlost, otvara pogled i olakšava kretanje putnika u vozilu. Ovisno o potrebama linija, posebice trajanju putovanja, vlakovi će imati različit raspored sjedala kako bi se olakšala raspodjela putnika i njihova udobnost. Svi vlakovi raspolagat će prostorom rezerviranim za osobe s invaliditetom, reverzibilnom klimatizacijom, ergonomskim sjedalima, ugodnim osvjetljenjem, USB priključcima i zaslonima za informacije u stvarnom vremenu.
Ekološki prihvatljiv s recikliranim materijalima i smanjenom potrošnjom energije
Vlakovi MF19 proizvode se uz korištenje 20 posto recikliranih materijala, a 98 posto moći će ih se ponovno koristiti na kraju životnog vijeka. Troše gotovo 20 posto manje energije od vlakova koji su trenutačno u prometu, od kojih su neki stariji od 50 godina, i to zahvaljujući 100-postotnom električnom kočenju i LED sustavu osvjetljenja.
Redizajnirana vozačka kabina opremljena je sustavom pomoći u vožnji, klima uređajem i naprednim tehnologijama pa MF19 omogućuje veću udobnost, smanjenje umora i bolju radnu sigurnost za vozače. Cjelokupan izgled vlaka i njegova tehnička oprema optimizirani su zahvaljujući 3D digitalnom dizajnu, lako dostupnoj opremi i naprednim digitalnim dijagnostičkim alatima. MF19 ujedno omogućuje pojednostavljenje intervencija te brže i lakše održavanje.
Novi standard pariške podzemne željeznice
Podsjetimo, ugovor za isporuku 410 MF19 vlakova u vrijednosti od 2,9 milijardi eura s Alstomom je potpisan krajem 2019. godine, a RATP i Île-de-France Mobilités (IDF Mobilités) dodatno su u veljači 2024. naručili još 103 vlaka za obnovu linija 8, 12 i 13 u vrijednosti od preko 800 milijuna eura. Rad na dizajnu novih vlakova počeo je u ožujku 2020., a dvije godine kasnije, u ožujku 2022., započela je proizvodnja u pogonima Alstoma u Crespinu i Valenciennes-Petite Forêtu (Hauts-de-France) na krajnjem sjeveroistoku Francuske.
U projektu sudjeluje osam od 16 Alstomovih pogona u Francuskoj, a na njemu radi ukupno 2300 zaposlenika Alstoma, uključujući 700 inženjera. Novi vlak prošao je cijeli niz ispitivanja u Bobignyju (Seine-Saint-Denis), prije nego što je na cijeloj mreži testiran u noćnim satima, a prva garnitura javnosti je predstavljena 14. veljače 2025.. Kako je tada najavljeno, MF19 promijenit će način na koji korisnici javnog prijevoza doživljavaju svakodnevna putovanja pariškim metroom, a s njim i viziju mobilnosti.
- Stjepan Felber | Ekovjesnik