Monte Sant’Angelo – nova napuljska „stanica umjetnosti“ i strateško prometno čvorište
Ovog četvrtka na stanicu Monte Sant’Angelo stići će dugoočekivani prvi vlak, a završetkom projekta Infraflegrea povezat će se linije Circumflegrea i Cumana, značajno unaprjeđujući urbanu mobilnost.
Dolasku prvog vlaka na Monte Sant'Angelo nazočit će i britanski kipar Anish Kapoor, autor dizajna nove napuljske „stanice umjetnosti“. Iz napuljske javno-prijevozničke tvrtke Ente Autonomo Volturno (EAV) napominju kako će prve redovite vožnje početi tek za dvadesetak dana.
Svojevrsna inauguracija linije 7 ovog četvrtka, 11. rujna, ipak neće označiti početak redovitog prometa vlakova, za što će se morati pričekati još otprilike mjesec dana, izvijestio je napuljski dnevnik Il Mattino. „Službeno otvaranje predviđeno je između kraja rujna i početka listopada“, priopćili su iz tvrtke Ente Autonomo Volturno (EAV) uoči dolaska britanskog umjetnika Anisha Kapoora u Napulj.

- Ulaz Università / Monte Sant’Angelo © Webuild Group
Riječ je o početku rada Linije 7, poznate i kao Infraflegrea, kojom će početi novo poglavlje u razvoju održive mobilnosti Napulja. Linija 7 protezat će se u duljini od 2,5 km, od čega najvećim dijelom podzemnom trasom između stanica Soccavo i Edenlandia. Nakon završetka, ova željeznička linija povezat će lokalne željeznice Ferrovia Circumflegrea (Linea 5) i Ferrovia Cumana (Linea 4), čime će se ostatak grada konačno spojiti s kompleksom Sveučilišta Federico II. u Napulju (Università degli Studi di Napoli Federico II).
Linija 7 unaprijedit će urbanu mobilnost
Projekt Infraflegrea, iza kojeg stoji tvrtka Webuild, osmišljen je ne samo kao strateško prometno čvorište nego i kao pravo remek-djelo inženjerstva i umjetnosti, u skladu s napuljskim konceptom stanica umjetnosti – Stazioni dell'Arte.

- © Webuild Group
Očekuje se kako će linija 7 pružiti učinkovitu alternativu automobilskom prometu i utjecati na smanjenje prometnih gužvi i emisija CO2 u područjima Soccavo, Fuorigrotta i Bagnoli. Kao što je već istaknuto, stanica Monte Sant'Angelo značajno će olakšati svakodnevna putovanja tisućama studenata i ostalim putnicima, a povezivanje dviju željezničkih pruga stvorit će integriraniji prometni sustav.
Realizacija projekta započela je početkom 2000-ih, a dosad je izgrađena tek prva dionica Soccavo–Monte Sant’Angelo. Nakon toga planirana je izgradnja još četiri stanice kako bi se četvrt Soccavo, spojena na liniju Circumflegrea, povezala s posljednjom stanicom Edenlandia u blizini sajamskog kompleksa Mostra d'Oltremare i linijom Cumana u gradskoj četvrti Fuorigrotta. Nastavak linije, do buduće stanice Parco San Paolo, trenutačno je u izgradnji, a u pripremi je i izgradnja stanice Terracina, koja je posebno važna za povezivanje s Institutom za gastronomiju, vinarstvo i hotelijerstvo Gioacchino Rossini. Međutim, posljednji dio linije još uvijek je u fazi projektiranja jer postoje različiti scenariji povezivanja sa željeznicom Cumana, uključujući i produženje linije prema Bagnoliju.

- Ulaz Università / Monte Sant’Angelo / Fotograf: Amedeo Benestante © Anish Kapoor
Radovi na dionici do Monte Sant’Angela započeli su 2008. godine, ali su zaustavljeni 2011. zbog dugotrajnog spora između Regije Kampanije i tvrtke koja je izvodila radove. S radovima se nastavilo tek 2016., a ubrzo nakon toga – kao znak volje da se ubrza dovršetak projekta – postavljena je umjetnička instalacija Anisha Kapoora koja je odmah postala simbol nove linije.
„Skulptura u koju se ulazi“
Gigantska instalacija zapravo je ulaz Università u stanicu Monte Sant’Angelo, obavijen zakrivljenim pločama od corten čelika. Britanski umjetnik indijskog podrijetla Anish Kapoor nazvao ju je „Usta“ („La Bocca“), iako su mnogi Napolitanci u njoj vidjeli prikaz ženskih genitalija – detalj koji je u prošlosti izazvao određene polemike, a danas je potpunosti zaboravljen.
Skulpturalni ulaz od corten čelika težine je 220 tona, širine 21 m, duljine nešto manje od 42 m i visine od 19 metara, a osmišljen je kao obrnuto postavljeni lijevak koji putnike vodi u podzemlje. To je jedan je od dvaju ulaza u stanicu Monte Sant’Angelo koje su dizajnirali Anish Kapoor i londonski studio Amanda Levete Architects (AL_A).
U intervjuu za Guardian 2003. godine, Kapoor je rekao kako je projekt zamišljen kao „skulptura u koju se ulazi“.

- © Webuild Group
Druga instalacija, manjih dimenzija i izrađena od glatkih aluminijskih cijevi, postavljena je u prosincu 2022. na drugom ulazu iste stanice u gradskoj četvrti Traiano. Njome se priziva dojam praznine u tlu i skladno se uklapa u nisko izgrađeno okruženje. Oba ulaza stanice povezana su mrežom tunela, a prema Kapooru, njihov dizajn inspiriran je geologijom napuljskog tla, dok su grubi betonski zidovi namjerno ostavljeni nedovršenima.

- Ulaz Traiano / Fotograf: Amedeo Benestante © Anish Kapoor
„U gradu podno Vezuva i Danteovog mitskog ulaza u pakao, smatrao sam važnim pokušati se suočiti s tim što zapravo znači ići u podzemlje. Ideja je bila okrenuti tunel iznutra prema van, poput čarape. Naravno, to je povezano s mojim zanimanjem za preokretanje prostora iznutra prema van.“ – kazao je Anish Kapoor.
Otvaranje linije 7 napuljske podzemne željeznice predstavlja ključan korak u poboljšanju javnog prijevoza i daljnjeg razvoja održive i učinkovite mobilnosti. Napolitancima preostaje pričekati još dvadesetak dana kada će ova važna prometna infrastruktura konačno postati operativna.
Stjepan Felber | Ekovjesnik




