Berlin je na dobrom putu da postane biciklistička prijestolnica

Biciklističke ulice i sigurna parkirališna mjesta za bicikle osnova su za razvoj biciklističkog prometa

Glavni grad Njemačke ubrzano širi mrežu biciklističkih staza i unapređuje biciklističku infrastrukturu kako bi što više svojih stanovnika potaknuo na zdrav, aktivan i klimatski prihvatljiv način kretanja. Biciklističke ulice pritom predstavljaju važan element za još sigurniju i privlačniju vožnju biciklom.

Odjel berlinske Senatske uprave za zaštitu okoliša, mobilnost, zaštitu potrošača i klime izradio je smjernice za realizaciju biciklističkih ulica kako bi se ubrzalo njihovo uvođenje na područjima gradskih okruga glavnog njemačkog grada. Upravo su gradski okruzi odgovorni za provedbu programa razvoja biciklističkih ulica, a navedene im smjernice uvelike olakšavaju posao. Pomažu im i važeći propisi, primjerice, njemački zakon o cestovnom prometu koji biciklistima daje prednost na raskrižjima i spojevima duž biciklističkih staza, a posebno na rutama brzih biciklističkih staza.

Osim toga, Senatska uprava za zaštitu okoliša, mobilnost, zaštitu potrošača i klime podržava okruge u informiranju stanovnika i svih sudionika u prometu o aktualnim promjenama u njihovom susjedstvu i prometnim pravilima koja se primjenjuju u biciklističkim ulicama.

  • SenUMVK (Senatska uprava za zaštitu okoliša, mobilnost, zaštitu potrošača i klime)

Samo srce Berlina nedavno je također dobilo novu biciklističku ulicu i to u dijelu ulice Charlottenstraße (Berlin-Mitte). Za dionicu od križanja s ulicom Leipziger Straße i poznatom berlinskom avenijom Unter den Linden sada vrijede nova pravila. Biciklisti imaju prednost, a promet motornih vozila dopušten je isključivo stanarima tog dijela ulice. Ulica Charlottenstraße proteže se paralelo uz poznatu berlinsku trgovačku ulicu Friedrichstraße čiji je središnji dio tijekom dvije pandemijske godine bio zatvoren za automobilski promet kako bi se osiguralo više prostora za kretanje pješaka i biciklista. Unatoč izvrsnim rezultatima ove mjere, središnji dio Friedrichstraße ponovno je otvoren za promet motornih vozila, no najavljeno je raspisivanje natječaja za projekt uređenja ulice kao buduće pješake zone.

Kako funkcionira promet u biciklističkim ulicama?

Znak s bijelim biciklom u plavom krugu označava početak biciklističke ulice, a prometna traka najčešće je dodatno označena biciklističkim simbolima. Automobili, kamioni i motocikli smiju prometovati biciklističkom ulicom, ali isključivo ako je to označeno dodatnim znakom „Anlieger frei“ kojim se dopušta prometovanje stanara ulice i osoba koje imaju opravdan razlog za dolazak vozilom – npr. zbog posjeta liječniku ili nekih drugih neodložnih razloga. Precrtani biciklistički znak označava kraj biciklističke staze.

Općenito, biciklističkim ulicama smije se prometovati samo biciklima, e-biciklima i e-skuterima, a vozačima je na raspolaganju cijela širina prometne trake. Također, biciklisti mogu voziti jedan pored drugog, a ne isključivo jedan iza drugog kao na biciklističkim stazama. Djeca mlađa od osam godina bicikl ipak moraju voziti po nogostupu.

Najveća dopuštena brzina je 30 km/h i vrijedi za sva vozila, kako za bicikliste, tako i za motorna vozila ako im je znakom „Anlieger frei“ dopušteno prometovanje. U tom slučaju ne smiju ometati niti ugrožavati biciklistički promet, a pretjecanje biciklista moguće je samo uz propisani sigurnosni razmak od 1,5 m. Isto tako, navedeni znak dopušta parkiranje motornih vozila, ali samo u slučaju ako to nije izričito zabranjeno.

Međutim, u biciklističkim ulicama ne postoje posebna pravila prednosti, osim ako to nije uređeno prometnim znakovima. Primjerice, vozač automobila ima prednost ako u biciklističku ulicu želi skrenuti s desne strane. Međutim, uspostavom biciklističke ulice općenito se mijenja pravo prednosti prolaska vozila, a poseban oprez potreban je na raskrižjima i spojevima biciklističkih staza.

U svakom slučaju, motorna vozila su ovdje samo gosti, a od uvođenja biciklističkih ulica koristi imaju svi stanovnici u kvartu: zrak je čišći, buka se smanjuje, a poboljšava se i kvaliteta života.

 

Berlinski okrug Tempelhof-Schöneberg ima nova sigurna parkirališta za bicikle

Pilot projekt ParkYourBike, jedinstveni sustav rezervacija, pristupa i naplate sigurnog parkinga za bicikle u cijelom Berlinu, počeo se provoditi u popularnoj gradskoj četvrti Schöneberg. Ondje su dana 28. studenog berlinska senatorica za okoliš, mobilnost, zaštitu potrošača i klime Bettina Jarasch, Jörn Oltmann, predsjednik okruga Tempelhof-Schöneberg i Angelika Schöttler, gradska vijećnica zadužena za urbani razvoj i gospodarenje imovinom, službeno otvorili 64 nova tipska boksa za bicikle.

Novom ponudom značajno je unaprijeđena biciklistička infrastruktura u samom središtu grada, a prvo sigurno parkiralište za bicikle u Berlinu postavljeno je uz vijećnicu u Schönebergu. Sastoji se od četiri spremišta, od kojih svaki raspolaže sa 16 parkirnih mjesta u obliku pojedinačnih boksova. Boksovi imaju dvije razine, a raspolažu i s punionicom za e-bicikle.

Novi ParkYourBike sustav za rezervaciju, pristup i naplatu parkinga također se počeo koristiti istovremeno s otvaranjem boksova za bicikle, a razvijena je i posebna aplikacija pomoću koje se bicikli mogu parkirati jednostavno i brzo 24 sata dnevno. Sustav će sljedećih šest mjeseci, odnosno do 30. travnja 2023., na području Schöneberga biti besplatan.

 

Boksove za bicikle dizajnirala je tvrtka RWC Factory GmbH iz Chemnitza, dok je sustav ParkYourBike razvila tvrtka infraVelo. Cilj je omogućavanje jednostavnog pristupa sigurnim parkiralištima za bicikle na području cijelog Berlina, što će biti moguće zahvaljujuću sustavu ParkYourBike putem kojeg se parkirna mjesta za bicikle mogu rezervirati iz stana i u pokretu, a bicikli parkirati na željenom parkiralištu na suhom i zaštićenom mjestu.

Boksovi za bicikle postavljeni su na inicijativu okruga Tempelhof-Schöneberg čime se htjelo osigurati više parkirališnih mjesta za bicikle. Osim toga, povećan je i broj klamerica pa je tako samo na Trgu John-F.-Kennedy postavljeno 66 novih stalaka za bicikle i sedam novih parkirališnih mjesta za teretne bicikle. U ulici Freiherr-vom-Stein-Straße dostupno je i 36 natkrivenih i osvijetljenih parkirališta za bicikle.

„Osim sigurnih biciklističkih staza i ulica, kvalitetna biciklistička infrastruktura uključuje i dovoljno sigurnih parkirališta za bicikle. U Schönebergu testiramo novi sustav za odlaganje bicikala kako bismo ih zaštitili od krađa. Očekujemo kako će u sklopu ovog projekta i drugi berlinski okruzi osigurati više prostora za parkiranje bicikala.“ – izjavila je Bettina Jarasch, senatorica za okoliš, mobilnost, zaštitu potrošača i klime.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Središnji dio berlinske ulice Friedrichstraße od 30. siječnja 2023. rezerviran isključivo za pješake

Do proljeća 2023. godine prostor berlinske pješačke zone Friedrichstraße bit će oplemenjen zelenilom i uličnim namještajem kako bi se unaprijedila kvaliteta boravka, kao i sadržaji ovog javnog prostora u središtu njemačke metropole. Različite vizualizacije donose ideje uređenja nove pješačke zone, a konačan izgled odredit će se izborom najboljeg natječajnog rada.

Poznata berlinska ulica Friedrichstraße postaje pješačka zona

Tijekom dvije pandemijske godine središnji dio poznate berlinske trgovačke ulice Friedrichstraße zatvoren je za automobilski promet kako bi se osiguralo više prostora za kretanje pješaka i biciklista. Kako je ova mjera utjecala na velik porast broja posjetitelja i prolaznika, najnovijim planom predviđa se uređenje nove pješačke zone.

Privremene berlinske biciklističke staze također postaju trajne

Velik broj europskih metropola je tijekom aktualne zdravstvene krize svoja središta najvećim dijelom namijenio prometovanju autobusa te pješaka i biciklista. Najveći gradovi poput Londona, Pariza, Berlina i Milana izvršili su novu prometnu regulaciju i prenamijenili prometne trake za uređenje privremenih biciklističkih staza, tzv. Pop-up Bike Lanes. Te su biciklističke staze u Parizu već postale trajne, a primjer francuske metropole slijedi i Berlin.

Pop-Up biciklističke staze vozače potiču na promjenu!

Ulaganja u biciklističku infrastrukturu, čak i ona neznatna za uređenje privremenih biciklističkih staza, pokazala su se kao vrlo jednostavan, učinkovit, uspješan i isplativ instrument klimatske politike. Ovu su tvrdnju njemački znanstvenici potvrdili temeljem analize podataka iz 106 europskih gradova.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER