Zbog ovih ćete stanica metroa poželjeti (ponovno) otputovati u Napulj
Jedna od najljepših podzemnih željeznica na svijetu uskoro će dobiti tri nove podzemne galerije umjetnina: Capodichino, Centro direzionale i Tribunale
Radovi na izgradnji nove stanice Capodichino linije 1 napuljske podzemne željeznice privode se kraju. Stanica će od 2024. godine središte Napulja povezivati sa zračnom lukom, a godišnje će opsluživati 60 milijuna putnika. Punom parom radi se i na stanicama Centro Direzionale i Tribunale, koje bi trebale biti dovršene u roku od šest mjeseci.
Novu stanicu napuljske podzemne željeznice Capodichino dizajnirao je jedan od najznačajnijih britanskih suvremenih arhitekata i pionir high-tech arhitekture Richard Rogers (Firenze, 23. srpnja 1933. – London, 18. prosinca 2021.). Otvaranje stanice planirano je tijekom 2024. godine, a kada u potpunosti bude operativna očekuje se da će godišnje opsluživati čak 60 milijuna putnika.
- Atrij stanice Capodichino s platformama će biti povezan 50 metara dugim tunelom s osam dizala i četiri spiralna stubišta © Metropolitana di Napoli S.p.A.
Stanica metroa koja izgleda kao svemirski brod
Stanica ima tlocrt u obliku grčkog slova omega (Ω) i nalazi se na dubini od 50 metara od razine tla te raspolaže servisnim sustavom održavanja vlakova. Atrij nove stanice, smješten uz napuljsku zračnu luku, već prekriva krov od čelika, stakla i betona promjera 50 metara i visine 10 metara, a putnici će do njega stizati tunelom s osam dizala i četiri spiralna stubišta.
Sveukupno, cijela stanica zauzima površinu od oko tri tisuće četvornih metara, a za njenu izgradnju bilo je potrebno 200.000 kubika iskopa, 8.000 tona čelika i 70.000 kubika betona. Procjenjuje se da će novom infrastrukturom emisije CO2 smanjiti za 47.536 kilograma godišnje. Stanica Capodichino bit će ujedno i zadnja stanica linije 1 (iako je planirano daljnje povezivanje s Piscinolom čime bi postala kružna linija) te će povezivati središte Napulja s njegovom zračnom lukom. Riječ je o novom dijelu linije 1 Centro direzionale-Capodichino, koja trenutno povezuje Piscinolu s trgom Piazza Garibaldi na kojem se nalazi glavni željeznički kolodvor Napoli Centrale.
- Nova stanica Capodichino i napuljska zračna luka © Metropolitana di Napoli S.p.A.
Napuljska zračna luka ove godine ruši sve rekorde
Zračna luka Napulj - Capodichino (NAP) je predpandemijske 2019. godine ostvarila promet od 10 milijuna putnika, dok je u prvih sedam mjeseci 2022. godine napuljskom zračnom lukom prošlo više od šest milijuna putnika ili gotovo milijun putnika svakog mjeseca. Kolovoz i rujan bili su još uspješniji za napuljsku zračnu luku, a prema očekivanjima, do kraja godine ostvarit će se rekordan broj od 11 milijuna putnika.
Inače, napuljska zračna luka dogodine mijenja ime, a nazvat će se po legendarnom talijanskom tenoru i rođenom Napolitanacu Enricu Carusu. Promjenu imena najavio je ministar kulture Dario Franceschini tijekom posjeta kazalištu San Carlo u Napulju u lipnju ove godine, i to povodom 150. obljetnice rođenja slavnog opernog pjevača. Enrico Caruso rođen je 25. veljače 1873. u četvrti San Carlo all'Arena u Napulju, u blizini napuljske zračne luke, a umro je u dobi od 48 godina, 2. kolovoza 1921., također u Napulju. Uz novo ime napuljske zračne luke, Napulj će dogodine dobiti i novi Carusov muzej u kraljevskoj palači Palazzo Reale.
- Novom stanicom Capodichino napuljska zračna luka konačno će biti povezana sa središtem grada © Metropolitana di Napoli S.p.A.
Izgradnjom dvije nove stanice metroa mijenja se istočni dio grada
U tijeku su završni radovi na još dvije nove stanice linije 1 napuljskog metroa: na veličanstvenoj stanici Centro direzionale (arhitektica Benedetta Miralles Tagliabue) i Tribunale (arhitekt Mario Botta). Radovi bi prema planu trebali biti gotovi do kraja 2022., odnosno početkom 2023. godine, a prema najavama se završetak obje stanice očekuje ipak u sljedećih šest mjeseci. Dovršetkom futurističke fasade istoimenog željezničkog kolodvora uz Palaču pravde u napuljskoj poslovnoj četvrti Centro Direzionale (Discesa) i ponovnim otvaranjem njenog središnjeg trga, kao i dovršetkom stanice Tribunale, uvelike će se promijeniti izgled istočnog dijela grada što bi mogao biti veliki pokretač razvoja za cijeli Napulj.
- Stanica Centro direzionale © Metropolitana di Napoli S.p.A.
Trenutno najveći infrastrukturni projekt u talijanskoj regiji Campania, koji samo na liniji 1 stoji oko 3,8 milijardi eura, omogućit će izvrsnu povezanost zračne luke preko stanice Duomo do Gradske vijećnice (Municipio) i trajektnog terminala, prekidajući tako dugogodišnju izoliranost cijelih četvrti i dijelova grada.
Također, nedavno su završeni radovi na obnovi stanice Università (Sveučilište), koja je otvorena 2011. godine prema dizajnu jednog od najpoznatijeg svjetskog industrijskog dizajnera Karima Rashida, a najavljen je i početak izgradnje metro linije 10 koja će biti u potpunosti automatizirana. Njome će prometovati sedam najsuvremenijih vlakova te povezivati stanice od trga Piazza Carlo III do zračne luke Capodichino. Procjenjuje se kako će izgradnja ove nove linije napuljske Metropolitane stajati oko 37 milijuna eura.
- Stanica Università (Sveučilište) © Metropolitana di Napoli S.p.A.
Novi vlakovi prometuju od 18. listopada
Linijom 1 napuljskog metroa od utorka 18. listopada 2022. prometuje i prvih 10 od 19 naručenih novih vlakova španjolskog proizvođača CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Preostalih devet vlakova počet će prometovati u narednim mjesecima, nakon potrebnih autorizacija koje Nacionalna agencija za sigurnost željeznica (Agenzia nazionale per la sicurezza delle ferrovie – ANSFISA) mora izdati za svaki novi vlak.
Novi vagoni imaju znatno veći kapacitet od starih i dugi su 105 metara (>>> video). Opremljeni su klimatizacijskim sustavom, sustavima za smanjenje buke i punim staklenim vratima s ugrađenim senzorima. Istovremeno mogu primiti do četiri invalidska kolica za osobe s invaliditetom i oko 1250 osoba, a raspolažu sa 130 sjedećih mjesta. Uvođenjem novih vlakova napuljski javni prijevoznik ANM (Azienda Napoletana Mobilità SpA) želi postići veću frekvenciju vlakova, odnosno polaske u razmaku od svake tri do četiri minute.
- Stanica Duomo © Ekovjesnik
Podzemne umjetničke galerije
Stanice napuljskog metroa prave su umjetničke galerije, a zahvaljujući projektu Museo Aperto della Metropolitana (MAM) Grad Napulj će narednih godina poticati poboljšanje postojećih i uređenje novih stanica napuljske podzemne željeznice kao važnog dijela podzemne baštine grada. Osam velikih talijanskih tvrtki spremno je financirati uređenje stanica napuljske podzemne željeznice za čiji su dizajn zaslužni neki od najznačajnijih svjetskih arhitekata, a u kojima su izložena djela stotinjak suvremenih umjetnika i značajna arheološka baština koja se tek treba prezentirati.
Očekuje se kako će projekt donijeti nova radna mjesta i privući investitore, dok će istovremeno štititi i unapređivati kulturnu baštinu koja se čuva i izlaže u podzemnim umjetničkim galerijama napuljske Metropolitane. One su već poznate u cijelom svijetu, dobile su velik broj međunarodnih priznanja, a prema istraživanju Sveučilišta Vanvitelli godišnje ih posjete stotine tisuća turista.
- Slijeva nadesno stanice Museo, Toledo i Garibaldi © Ekovjesnik
Misija buduće zaklade MAM je osigurati besplatnu, kontinuiranu i inovativnu uslugu kulturnog užitka, proširiti projekt umjetničkih stanica stvaranjem novih instalacija u središtu grada i u predgrađima, brinuti se o umjetninama te organizirati i provoditi kulturne programe koje promoviraju lokalne udruge i organizacije. Time bi kultura trebala postati pravi pokretač razvoja kroz brigu i unapređenje umjetničke baštine napuljske podzemne željeznice koju određuju arheologija, arhitektura i umjetnost.
S.F. / Ekovjesnik