Pariz uvodi strožu regulaciju e-skutera

Bez uvođenja reda, pariške bi ulice dogodine moglo preplaviti 40.000 električnih skutera!

U Parizu se od lipnja 2020. (konačno) uvodi red u prometovanje istovremeno sve popularnijih i omraženijih e-skutera. Za upravljanje voznim parkom od ukupno 15.000 e-skutera Grad Pariz namjerava ovlastiti samo tri tvrtke i to u ograničenom razdoblju od dvije godine, a njihov konačni odabir znat će se tek nakon lokalnih izbora u ožujku.

Početkom lipnja 2019. pariška gradska uprava najavila je nove mjere protiv nekontroliranog širenja usluga iznajmljivanja električnih skutera i ugrožavanja sigurnosti u prometu. Ovim mjerama zabranjeno je njihovo parkiranje na pločnicima, određeno je ograničenje brzine te zaustavljen njihov nagli porast i brojnost na gradskim ulicama, a počele su se provoditi od 1. srpnja 2019. godine.

E-skuteri su još tijekom 2018. godine postali velik problem na pariškim ulicama, kako zbog velikog porasta i neodgovornog ponašanja njihovih korisnika, tako i zbog usluga iznajmljivanja koje su se u nedostatku jasnog zakonskog okvira počele širiti na nekontroliran način. U Parizu trenutno postoji čak 12 operatora, a gradom prometuje gotovo 20.000 električnih skutera. Prema predviđanjima, bez uvođenja posebne regulacije njihov bi broj u 2020. godini mogao porasti na 40.000!

Slabe pravne osnove privremenih gradskih mjera

Grad Pariz je tijekom 2019. godine uveo mjere koje se mogu usporediti s mjerama ostalih francuskih gradova najviše pogođenim nekontroliranim porastom broja e-skutera, posebice Bordeauxa, Nantesa i Lyona. Osim toga, pariška gradonačelnica Anne Hidalgo je još tijekom ljeta 2018. zbog ograničenih ovlasti upozorila francusku vladu na potrebu zakonskog reguliranja korištenja električnih skutera, a iste se godine trebao usvojiti novi zakon o mobilnosti o kojem su se rasprave ipak više puta odgađale.

Stoga su pariška gradonačelnica Anne Hidalgo i gradonačelnici drugih francuskih gradova bili prisiljeni poduzeti privremene mjere, iako su njihove pravne osnove zapravo slabe. U Parizu je posljednjih mjeseci poduzeto nekoliko mjera pa je, primjerice, od siječnja 2019. zabranjeno prometovanje e-skuterima po pločnicima, a policija ima pravo uklanjanja nedozvoljenih parkirališta od ožujka 2019. godine.

Međutim, od srpnja 2019. te mjere su znatno postrožene: zabranjeno je parkiranje e-skutera na svim pariškim pločnicima, a parkiranje je moguće isključivo na parkirališnim mjestima koja se nalaze na kolniku te ih već koriste automobili i motocikli. Brzina kretanja na području cijelog grada ograničena je na 20 km/h, odnosno 8 km/h u pješačkim zonama i zonama susreta, a zabranjeno je njihovo korištenje u svim gradskim parkovima i vrtovima. Gradonačelnica Pariza zatražila je od operatora da ne povećavaju broj e-skutera do usvajanja zakona o mobilnosti koji će napokon stvoriti potrebni pravni okvir. Također, korisnicima se preporučuje nošenje zaštitnih kaciga te se pojačava kampanja za prevenciju prometnih nesreća, a u suradnji s Prefekturom pariške policije nadgleda se sigurnost u prometu.

Prošlog petka pariška gradska uprava najavila je na svojim mrežnim stranicama objavu natječaja za odabir licenciranih operatera, čiji je cilj zadržati samo tri u odnosu na osam trenutnih operatera koji iznajmljuju e-skutere na području grada. Po završetku natječaja, tri odabrana operatera potpisat će ugovor o korištenju javnih površina te će se svaki od njih ovlastiti za upravljanje flotom od 5.000 e-skutera, ukupno njih 15.000, i to u razdoblju od dvije godine.

Natječaj je otvoren do 11. ožujka 2020. godine, odnosno završava četiri dana prije prvog kruga lokalnih izbora (15. i 22. ožujka) pa se očekuje kako će o odabiru operatera odlučiti nova gradska uprava čija će se odluka provoditi od 1. lipnja.

Objava natječaja je prvi put najavljena u listopadu ove godine, no od njegovog se raspisivanja odustalo iz pravnih razloga.

„Željeli bismo ubrzati proceduru, ali zakon o mobilnosti još nije usvojen. Provedbu ipak trebamo uskladiti sa zakonom“, rekao je Christophe Najdovski, zamjenik pariške gradonačelnice zadužen za promet i javne površine.

Prednost za ekološki odgovorne kandidate

Pariški dnevnik Le Parisien dobio je uvid u dokument natječaja te navodi kako se pozivom utvrđuju tri kriterija za odabir operatera: odgovornost prema okolišu (najvažniji kriterij koji donosi 40 % bodova), sigurnost korisnika (30 %) te upravljanje, održavanje i ponovno punjenje e-skutera (30 %). Kandidati bi trebali predstaviti svoj logistički sustav i čista, ekološki prihvatljiva vozila, pogonjena isključivo obnovljivom energijom, te ponuditi trajne skutere i motore koji se lako recikliraju.

Očekivane promjene

Po odabiru operatera, u Parizu se očekuje smanjenje broja e-skutera i zadržavanje njihovog broja na 15.000, a operateri će ih morati rasporediti unutar 2.500 „zona zajedničke pohrane“ (ZPR - zones partagées de remisage), rezerviranih isključivo za e-skutere. Na području grada već postoji gotovo 800 takvih zona, a kako bi dokazali da poštuju nova pravila, operatori će gradskoj upravi morati ustupiti geolokacijske podatke svog voznog parka.

U pogledu sigurnosti, e-skuteri moraju ispunjavati europske standarde i svaki će operater morati imati jamstva osiguranja za korisnike. Također, uvodi se još jedna važna promjena: zvučni alarmi na skuterima moraju biti deaktivirani od 22 sata navečer do 7 sati ujutro kako bi se smanjila buka u noćnim satima.

Hoće li nova pravila omogućiti kvalitetniju kontrolu samoposlužnih e-skutera koji su od njihove pojave izloženi brojnim kritikama? Trenutna pariška gradska uprava to svakako očekuje.

„Pariz slijedi trendove uvođenja novih oblika mobilnosti te želi biti predvodnik na tom području“, uvjerava Christophe Najdovski. „Naše nove mjere omogućit će strožu regulaciju e-skutera. Ovaj poziv operaterima pretpostavlja nadzor njihovog rada, plaćanje pristojbe te potvrđuje već raniju zabranu parkiranja na pločnicima“. Novoizabrani pariški dužnosnici u ožujku 2020. odlučit će o njegovoj primjeni.

Uz navedene pariške mjere, kao i mjere koje bi od travnja 2020. godine trebale riješiti probleme koje električni skuteri izazivaju u austrijskoj metropoli, pitanje je što će po tom pitanju napraviti gradonačelnici i gradonačelnice hrvatskih gradova u kojima su pješaci, biciklisti te općenito građani/ke i njihove potrebe, u većini slučajeva, najmanje bitni.

S.F. / Ekovjesnik

 

 

VEZANE VIJESTI

„Grad koji pedalira je zdravi grad!“

Tako tvrdi francuski ekonomist i urbanist Frédéric Héran koji zagovara prijelaz na ekološki prihvatljive vrste prijevoza u gradovima. Unatoč pokušajima osporavanja provedbe planova održive mobilnosti, pa tako i što veće zastupljenosti bicikla, Héran vjeruje kako je u Parizu i drugim europskim gradovima već dovoljno razvijena svijest o nužnosti prelaska na „zelenu“ mobilnost.

Beč uvodi stroža pravila za e-skutere

Od travnja sljedeće godine vrijedit će stroža pravila za iznajmljene električne skutere u glavnom gradu Austrije, najavila je bečka dogradonačelnica Birgit Hebein. Nove mjere trebale bi riješiti probleme poput velikog broja e-skutera u centru grada i neodgovornog ponašanja korisnika iznajmljenih skutera koji ih ostavljaju na pločnicima i uz zidove zgrada zbog čega je Beč dosad zaprimio više od tisuću pritužbi građana.

Sve za četvrt sata – vrijeme je za novo urbano planiranje!

Svijet se promijenio, a promijenio se i način života u gradovima. Klimatska kriza nam nameće potrebu za prilagodbom urbanog načina življenja i pronalaženjem novih rješenja kretanja, smještaja, prehrane, rada i opuštanja. Nastupilo je vrijeme za pronalaženje novih rješenja za suživot i ugodno življenje u lokalnoj zajednici.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER