Zašto se nizozemski premijer vozi biciklom na posao?

U Nizozemskoj postoji više od 35.000 kilometara biciklističkih staza

Bilo da se radi o odlasku na posao, u školu ili na izlet, za Nizozemce je vožnja biciklom dio svakodnevnice. Čak i nizozemski premijer pedalira na posao!

Sjećate se uz koliku su medijsku pompu hrvatski ministri tijekom nedavno održanog Europskog tjedna mobilnosti hodali na sjednicu Vlade RH? Poručili su nam da hodamo što je moguće više jer je to zdravo i rasterećuje promet u centru grada, iako smo toga i sami svjesni. Možda bi bili uvjerljiviji da nam daju primjer svojim češćim pješačenjem ili bicikliranjem, a još više da u vijestima rjeđe čitamo o obnovama voznih parkova državnih dužnosnika i službenika.

U Nizozemskoj je situacija posve drukčija. Nizozemski premijer Mark Rutte uživa u svakodnevnoj vožnji biciklom, a u zadnje vrijeme trudi se do svog ureda voziti biciklom što je češće moguće. Za zemlju u kojoj živimo i u kojoj smo od političara napravili najveće zvijezde i influenser(ic)e, čudno nam je - najblaže rečeno, što je premijer jedne mnogo bogatije i razvijenije zemlje tako jednostavan, skroman i pristupačan čovjek. Nećemo se upuštati u usporedbu s našim premijerom, no Marku Rutteu očito nije problem ni počistiti pod po kojem je nehotice prolio kavu.

„Posljednjih deset godina nisam puno vozio bicikl, ali tijekom protekle dvije godine ponovno imam bicikl i njime se vozim na posao svaki put kada mi to dopuštaju vremenske prilike“, rekao je nizozemski premijer Mark Rutte za World Economic Forum.

Infrastruktura prilagođena biciklizmu

Nizozemci su poznata biciklistička nacija, a veliku ljubav prema biciklizmu dokazuje i podatak da je 2018. godine u ovoj zemlji bilo više bicikala nego ljudi – točnije 23 milijuna bicikala naspram 17 milijuna stanovnika! Više od četvrtine svih putovanja u Nizozemskoj obavlja se biciklom, a četvrtinu tih putovanja čini odlazak na posao. U Amsterdamu se biciklom obavlja čak 38 %, a u sveučilišnom gradu Groningenu nevjerojatnih 59 % svih putovanja!

Premijer Rutte objašnjava zašto Nizozemci toliko vole biciklizam: „Nizozemska je mala država i zato volimo biciklizam. Moramo doći od točke A do točke B. Naravno, mnogi od nas koriste i automobil, ali ta opcija podrazumijeva zagušenja u prometu i štetan utjecaj automobila na okoliš. Nizozemci su naviku vožnje bicikala usvojili još odavno, gotovo od kraja 19. stoljeća.“

  • Nizozemska tvrtka Ector Hoogstad Architecten dovršila je podzemno parkiralište za bicikle koje se nalazi ispod glavnog željezničkog kolodvora u Utrechtu. Ovdje se na tri razine može pohraniti čak 12.656 bicikala! / Foto: Petra Appelhof

Nizozemske su ravnice savršene za putovanja na dva kotača, no Nizozemci su ipak pažljivo osmislili svoju prometnu infrastrukturu. U toj zemlji postoji više od 35.000 kilometara biciklističkih staza, a u Utrechtu je nedavno dovršeno i najveće spremište za bicikle na svijetu.

Premijer Rutte priznaje da je impresioniran sustavom biciklističke infrastrukture: „Bio sam zadivljen koliko specifičnih semafora i biciklističkih staza sada imamo - i toliko više u odnosu na vrijeme prije deset godina. Ne mislim samo na infrastrukturu gradova, već i na izvrsnu povezanost gradova biciklističkim stazama, što korištenje bicikla čini vrlo sigurnim i jednostavnim, posebno za malu djecu kada putuju u školu.“

Zdravo za ljude i planet

Zdravstvene prednosti biciklizma dobro su poznate: često korištenje bicikla smanjuje rizike od dijabetesa i kardiovaskularnih bolesti, a znatno utječe i mentalno stanje ljudi. Studijom iz 2015. godine potvrđeno je da se zbog vožnje biciklom u Nizozemskoj godišnje spriječi više od 6.000 smrtnih slučajeva te da se prosječna životna dob ljudi produžuje za šest mjeseci. Naravno, time se u Nizozemskoj postižu i značajne financijske uštede koje godišnje iznose i preko 20 milijuna dolara.

Zahvaljujući velikom broju korisnika bicikala postiže se i ogromna korist za zaštitu okoliša. Naime, nizozemski Institut za analizu prometne politike dokazao je kako se zamjenom automobila biciklom u prosjeku uštedi i do 150 grama ugljikovog dioksida po prijeđenom kilometru.

  • Nizozemski premijer Mark Rutte na biciklu / Izvor: Facebook

„Čitav dobro osmišljen sustav tjera ljude da koriste ovu vrlo zdravu alternativu“, zaključuje nizozemski premijer Mark Rutte svoj razgovor za World Economic Forum.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Planiranje javnih prostora u Zagrebu

Udruge ODRAZ - Održivi razvoj zajednice i Sindikat biciklista te Fakultet prometnih znanosti, uz potporu Gradskog ureda za strategijsko planiranje i razvoj Grada, pozivaju urbaniste, prometne stručnjake, prostorne planere, predstavnike gradskih udruga i fakulteta, studente i sve ostale zainteresirane na predstavljanje vizija za razvoj javnih prostora na području Zagreba.

U Utrechtu izgrađeno najveće svjetsko spremište za bicikle

Nizozemska tvrtka Ector Hoogstad Architecten dovršila je podzemno parkiralište za bicikle koje se nalazi ispod glavnog željezničkog kolodvora u Utrechtu. Ovdje se na tri razine može pohraniti čak 12.656 bicikala!

U Belgiji znaju da je biciklizam dobar za gradove

Plan cirkulacije prometa koji je u belgijskom gradu Leuvenu uveden 2016. godine doveo je do povećanja biciklizma za 32 % u samo jednoj godini, dijelom zahvaljujući i zabrani prometovanja automobila središtem grada.

Rijeka početkom 2020. godine uvodi javne e-bicikle

Početkom 2020. godine Rijeka će uz financijsku podršku Ministarstva turizma RH na četiri lokacije postaviti terminale s električnim biciklima. Projekt uvođenja e-bicikala je tijekom Europskog tjedna kretanja predstavila Lorella Mekić iz Odjela za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Grada Rijeke, javlja portal mojarijeka.hr.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER