Zašto u Lidlu ne vole drveće?

Stvaranje ugodnijeg zelenog okoliša za kupce i građane u uvjetima gorućeg problema klimatske krize sastavni je dio „društveno odgovornog poslovanja“!

Građanke i građani okupljeni oko platforme Pokreni Zabok već se nekoliko mjeseci bore kako bi se ostvarila inicijativa sadnje drveća kod trgovačkog centra Lidl u Zaboku. Iako od strane Grada Zaboka ne postoje zapreke za sadnju, a građani čak žele preuzeti trošak nabave sadnica i organizirati sadnju, iz uprave ovog trgovačkog lanca „vođenog misijom društveno odgovornog poslovanja“ uporno pristižu negativni odgovori.

Zabočka volonterska platforma Pokreni Zabok zalaže se za poboljšanje javnih dobara i kvalitete života u svom gradu te između ostalog radi na ideji uređenja zelene površine pored poslovnice trgovačkog lanca Lidl. U svojoj borbi protiv globalnog zatopljenja na lokalnoj razini, ova je platforma osmislila inicijativu sadnje drveća kako bi se unaprijedio javni prostor.

Područjem gdje je izgrađen trgovački centar Lidl u Zaboku dominira asfalt, velik broj parkiranih automobila i sve veći intenzitet prometa. Postojeće zelenilo je praktički zanemarivo te ne postoji prirodan hlad. Relativno malim

troškom sadnje novog zelenila pospješili bi se mikroklimatski uvjeti, oplemenila kvaliteta života građana i unaprijedila vizura Zaboka. Zasađeno drveće štitilo bi od buke, prašine i štetnih plinova, reguliralo vlažnost i temperaturu zraka te pružilo zaklon mnogobrojnim malim životinjama. No, osim toga drveće bi direktno doprinijelo ljepšem, boljem i zdravijem gradu.

Zabočka platforma je svoj prvi dopis Lidlu uputila početkom studenog 2018. u kojem je opisan problem i izložena ideja sadnje drveća pored trgovačkog centra. Odgovor Sektora korporativnih komunikacija Lidla Hrvatska je ubrzo stigao, ali se temeljio na ograničavajućem faktoru nedefiniranih smjernica za uređenje u Urbanističkom planu grada.

Kao trgovački lanac koji svoju prodajnu mrežu ima diljem Hrvatske, prilikom planiranja gradnje svih naših trgovina svjesni smo svog utjecaja na okoliš i društvo. Razumijemo i podupiremo značaj zelenih površina u gradovima te primjenjujemo pametni način gradnje i inovativne koncepte tehnologije koji također štite klimu i okoliš. Vezano konkretno uz Lidlovu trgovinu u Zaboku, a prema Urbanističkom planu uređenja „Centar 3 „ – Zabok, ne navode se posebne specifikacije uređenja zelenih površina.“, stajalo je u odgvoru ovog tegovačkog lanca.

Nakon takvog odgovora, platforma Pokreni Zabok se obratila Gradu Zaboku u vezi Urbanističkog plana i smjernica za uređenje kako bi se riješio problem. Od predstavnika Grada stigao im je jasan odgovor kako ne postoje zapreke za sadnju na čestici gdje je izgrađen trgovački centar, a s obzirom da je Lidl kao jedini ograničavajući faktor naveo nepostojeće smjernice, platforma Pokreni Zabok je Lidlu poslala novi dopis u nadi kako će se inicijativa sadnje ipak ostvariti.

No, u veljači 2019. stigao je novi negativan odgovor: „Zbog unaprijed pomno planiranih budžeta i projekata, nažalost, nismo u mogućnosti realizirati Vaš zahtjev. Svakako bismo se voljeli nadovezati i na naš prijašnji odgovor i još jednom istaknuti da svojom poslovnom etikom poštujemo i brinemo kako za okoliš tako i za sve ostale aspekte odgovornog djelovanja u zajednici te Vam i ovim putem poručiti kako ćemo isto tako njegovati i brinuti se o postojećem zelenilu i posađenom bilju koje se trenutno nalazi oko naše trgovine u Zaboku.“

Iako je u prvom odgovoru naveden samo problem nepostojećih smjernica uređenja, Lidl je u svom drugom odgovoru naveo problem financija. Građanke i građani Zaboka potrudili su se riješiti i taj problem pa su u svom novom dopisu trgovačkom lancu predložili dvije mogućnosti.

Kako je Lidl već izrazio pozitivnu namjeru djelovanja u skladu s potrebama zajednice i zaštitom okoliša, prva mogućnost bila je da Lidl osigura sredstva za sadnju zelenila u sljedećoj kalendarskoj godini. Na taj bi se način moglo osigurati dovoljno vremena za ostvarenje incijative na korist svih građana.

Druga mogućnost bila je da građanska platforma Pokreni Zabok preuzme trošak nabave sadnica te u dogovoru s lokalnim poduzetnicima i medijima organizira stručnu sadnju. Za ostvarenje ove mogućnosti, od Lidla je traženo tek odobrenje za sadnju, a za sve ostalo bi se pobrinuli građani i građanke kroz volonterski rad.

Lidlov odgovor na ove prijedloge pristigao je u ožujku ove godine: „Razmotrili smo Vaša alternativna rješenja za sadnju stabala kod naše trgovine u Zaboku. U ovom trenutku nismo zainteresirani za realizaciju istih, no i dalje ćemo, vođeni našom misijom društveno odgovornog poslovanja, njegovati i brinuti o postojećem zelenilu i posađenom bilju koje se trenutno nalazi oko naše trgovine u Zaboku.“

Iako je i ovaj odgovor bio negativan, volonteri platforme Pokreni Zabok nisu odustali te su poslali dopise uz opis problema i na službene adrese Lidla u Njemačkoj. Nažalost, stigao je još jedan negativan odgovor iz Sektora korporativnih komunikacija Lidla Hrvatska: „Kao što smo Vam i ranije odgovarali, razmotrili smo sve Vaše upite ali ponavljamo da u ovom trenutku nismo zainteresirani za realizaciju istih. I dalje ćemo uzgajati i brinuti o postojećem zelenilu i bilju koje se trenutno nalazi oko naše trgovine u Zaboku vođeni smjernicama ekološkog i društveno odgovornog poslovanja.“

Dok se Lidl naizgled zalaže za društveno odgovorno poslovanje te brine za okoliš i građane grada Zaboka, ovaj slučaj i navedena korespondencija sugeriraju nešto posve suprotno. Iako bi realizacija predložene inicijative za Lidl bila besplatna, ovaj trgovački lanac za sada ne izlazi u susret Zabočanima.

Postavlja se pitanje koji razlozi stoje iza ovakve odluke? Nastoji li Lidl zaista djelovati u skladu sa zajednicom i okolišem u kojem djeluje? Zašto Lidl ne želi drveće koje bi neupitno poboljšalo kvalitetu života u gradu Zaboku? Ulažu li previše truda u brigu „o postojećem zelenilu i bilju koje se trenutno nalazi oko trgovine u Zaboku vođeni smjernicama ekološkog i društveno odgovornog poslovanja.“?!?

Platforma Pokreni Zabok uzdaje se u interes medija za ovu inicijativu i neupitnu korist koji bi Zabočani imali od sadnje zelenila. Nadamo se kako će Lidl naposljetku pomoći građankama i građanima Zaboka, kako u borbi za bolji javni prostor, tako i u borbi protiv globalnog zatopljenja.

Pokreni Zabok / Ekovjesnik

VEZANE VIJESTI

Nitko nije oduševljen McDonald’sovim novim papirnatim slamkama

McDonald'sov shake i ostala pića nabolje je biti bez slamke, posebno ako vam je stalo do zaštite okoliša. Papirnate slamke ovog lanca brze hrane počele su se upotrebljavati u nekim njihovim restoranima prije godinu dana kako bi bile u skladu sa „zaštitom okoliša“. No, kao što to često biva s proizvodima koji „nisu štetni za okoliš“, ove slamke ipak nisu reciklabilne. Podsjećamo vas ipak i na negativne posljedice konzumiranja brze i nezdrave hrane.

Kupovinom stabala na Fruškoj gori protiv sječe šuma

Iz pokreta Obranimo šume Fruške gore stigao nam je poziv za spas šuma i kupovinu stabala u Nacionalnom parku Fruška gora. Kupovinom jednog ili više stabala može se spriječiti sječa šuma i osigurati njihov spas za buduće generacije.

A gdje su magnolije?

U subotu 23. ožujka 2019. navršilo se točno godinu otkako su iščupane magnolije s Trga žrtava fašizma. Bio je to čin koji su brojne građanke i građani, udruge, inicijative, ali i strukovna udruženja prepoznale kao nasilje nad javnim prostorom i kao ogledni primjer načina na koji strukture vlasti u gradu Zagrebu na čelu s Milanom Bandićem vode ovaj grad, poručuju iz Inicijative „Vratite magnoliju“.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER