Čišća vozila na europskim cestama do 2030.

Mjere za ubrzano uvođenje E-vozila i pravih uvjeta za ispitivanje emisija CO2

Smanjenje emisija CO2 iz novih automobila trebalo bi se smanjiti za 40 % do 2030. godine, dok tržišni udio električnih i hibridnih vozila treba ubrzati, zaključili su u srijedu zastupnici u Europskom parlamentu.

U nacrtu zakona o kojem se u srijedu glasalo zastupnici Europskog parlamenta predložili su postavljanje višeg cilja za smanjenje emisija štetnih plinova u EU za nove automobile za 40 % do 2030. godine (u usporedbi s 30 % Europske komisije do 2021.), s ciljem od 20 % do 2025. Slični ciljevi postavljeni su za nove kombije.

Proizvođači čija prosječna emisija CO2 nadilazi te ciljeve plaćat će novčanu kaznu, a ta će se sredstva koristiti za dodatno obučavanje radnika koji su pogođeni promjenama u automobilskom sektoru.

Proizvođači automobila također će morati osigurati da vozila s nultim i niskim emisijama - ZLEVs - (električni automobili ili vozila koja emitiraju manje od 50 g CO2/km) imaju tržišni udio od 35 % u prodaji novih automobila i kombija do 2030. i 20 % do 2025.

Pravo testiranje emisija do 2023.

Parlament je pozvao Europsku komisiju da u roku od dvije godine napravi planove za pravo testiranje emisija CO2 pomoću prijenosnog uređaja, poput nedavno uvedenog za NOx. Do tada se emisije CO2 moraju mjeriti pomoću podataka o potrošnji goriva automobila. Eurozastupnici su dodali kako ispitivanje stvarnih emisija u vožnji mora biti pokrenuto od 2023. godine.

Društveni utjecaj dekarbonizacije

Društveno prihvatljiva i pravedna tranzicija prema mobilnosti bez štetnih emisija zahtijeva promjene u cijelom automobilskom lancu vrijednosti, uz moguće negativne društvene utjecaje. EU bi stoga trebala promicati razvoj vještina i preraspodjelu radnika u tom sektoru, posebice u regijama i zajednicama koje su najviše pogođene tranzicijom. Eurozastupnici također pozivaju na pružanje podrške europskoj proizvodnji baterija.

Označavanje i životni vijek emisija

Do kraja 2019. godine, Europska komisija će morati predložiti zakonodavni okvir za pružanje točnih i usporedivih informacija o potrošnji goriva, emisiji CO2 i onečišćujućim tvarima novih automobila. Osim toga, nakon 2025. godine proizvođači automobila morat će prijaviti životni ciklus emisija CO2 novih automobila stavljenih na tržište, koristeći zajedničku metodologiju.

Malteška zastupnica i izvjestiteljica Miriam Dalli (S&D) / Fotografija: ec.europa.eu

„Ponosna sam na dobivanje potpore od strane Europskog parlamenta za smanjenje emisija CO2 od 40 % do 2030. godine, kao i na uspješan rezultat. Jednako je važan i cilj od 20 % koji se treba ostvariti do 2025. Ovaj zakonodavni prijedlog ne zadržava se samo na smanjenju štetnih emisija i zaštiti okoliša - to je zakon koji će proizvođačima nuditi prave poticaje, poticat će ulaganje u infrastrukturu i on predlaže pravednu tranziciju za radnike“, izjavila je malteška zastupnica i izvjestiteljica Miriam Dalli (S&D).

Apel za podršku europskoj proizvodnji baterija

Izvještaj je usvojen s 389 glasova za, 239 protiv i 41 suzdržanim glasom. Ministri država članica usvojit će zajednički stav 9. listopada, a pregovori s eurozastupnicima za sporazum o prvom čitanju započet će 10. listopada.

Promet je jedini glavni sektor u EU gdje emisije stakleničkih plinova i dalje rastu, kažu eurozastupnici. Da bi se ispunile obveze koje su dogovorene tijekom COP21 2015. godine dekarbonizacija cijelog sektora prometa treba se ubrzati na putu prema nultoj emisiji do sredine stoljeća. Istodobno, globalni automobilski sektor brzo se mijenja, posebno po pitanju elektrifikacije motora. Ukoliko se europski proizvođači automobila kasno uključe u potrebnu energetsku tranziciju, riskiraju gubitak vodeće uloge, smatraju eurozastupnici.

Europski parlament / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Ipak je lakše ponovno napuniti bocu vode, zar ne?

Pariška komunalna tvrtka za proizvodnju i distribuciju vode Eau de Paris pokrenula je novu kampanju koja ima za cilj potaknuti smanjenje upotrebe štetne jednokratne plastike i konzumaciju besplatno dostupne pitke vode u javnom prostoru.

40 posto manje emisije CO2 do 2030. godine

Zastupnici u Europskom parlamentu glasali su danas u korist smanjenja emisija CO2 iz novih osobnih automobila i novih lakih gospodarskih vozila za 40% do 2030. godine

Subvencioniranje fosilnih goriva nije rješenje, potrebna je pravedna porezna reforma za sve poduzetnike

Zastupnik u Europskom parlamentu Davor Škrlec uputio je pismo predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću, ministru mora, prometa i infrastrukture, Olegu Butkoviću, ministru zaštite okoliša i energetike, Tomislavu Ćoriću te ministru financija Zdravku Mariću, zabrinut odlukom Vlade RH o uvođenju povrata dijela trošarina na dizelsko gorivo koje se koristi kod komercijalnog prijevoza roba kamionima određene nosivosti, najavljene kao dio Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2019.-2021.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER