Novi praški tramvaji već imaju homologaciju i tipsko odobrenje
Škoda ForCity Plus 52T | Bliži se službeno preuzimanje novih tramvaja i njihovo uvođenje u redoviti promet praškog javnog prijevoznog poduzeća Dopravní podnik hlavního města Prahy
Niskopodni tramvaji najnovije generacije Škoda ForCity Plus 52T uspješno su prošli sva tehnička testiranja te prešli potrebnih 20 tisuća kilometara bez putnika i dodatnih 20 tisuća s putnicima.
U remizi Hloubětín DPP-a trenutačno se nalazi već 13 novih Škoda ForCity Plus 52T tramvaja, dok je preostalih sedam u poodmakloj fazi proizvodnje. Škoda Grupa ih, prema ugovoru, mora isporučiti najkasnije početkom prosinca ove godine, odnosno dvije godine nakon potpisivanja ugovora. Homologacija vozila dovršena je u roku od samo 22 mjeseca, a prije nego što budu uključena u redoviti promet, svako vozilo mora dobiti potvrdu o ispravnosti češkog Državnog ureda za željeznice.
Tramvaji Škoda ForCity Plus 52T predstavljaju najnoviju generaciju niskopodnih gradskih vozila posebno razvijenih za glavni grad Češke. Potpuno su klimatizirani, raspolažu najsuvremenijim informacijskim sustavom, novim ergonomskim sjedalima te energetski učinkovitim LED osvjetljenjem. Nova vozila prvenstveno se ističu tihom vožnjom, manjom potrebom za održavanjem i većom preciznošću kočenja. Napredni sustav rekuperacije kočione energije omogućuje njezin povrat u mrežu kako bi je koristilo neko drugo vozilo, čime se pridonosi većoj energetskoj učinkovitosti i manjoj ukupnoj potrošnji energije, ali se ujedno smanjuje habanje samih kočnica i tramvajske infrastrukture što izravno utječe na smanjenje troškova održavanja.
Osim toga, vozila su opremljena Škodinim sustavom za sprječavanje sudara, čiji je cilj smanjiti vjerojatnost sudara u prometu. U tu svrhu, Škoda ForCity Plus 52T koristi kombinaciju dvostruke LiDAR tehnologije i HD kamere te preciznu lokalizaciju pomoću offline snimljenih HD karata i odometrije. Ova postavka sustavu omogućuje stvaranje virtualnog tunela za vožnju u kojem tramvaj može otkriti prepreke s točnošću od 10 cm, dati rano upozorenje, minimizirati lažna upozorenja i na vrijeme aktivirati kočnicu za slučaj opasnosti. Sustav će tako pomoći u sprječavanju većih nesreća i šteta na vozilima.
- © Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) / Václav Holič
„Putovanje Pragom u udobnijim i sigurnijim tramvajima sve je bliže jer uspješno dobivanje homologacije predstavlja ključan korak u dovršetku prve serije tramvaja Škoda ForCity Plus 52T. Velika nam je čast isporučivati tramvaje za naš glavni grad i veseli nas što se proizvodnja i isporuke odvijaju prema planu i bez poteškoća. To je zaista impresivan rezultat rada našeg tima, koji je uspio dobiti odobrenje za vozilo samo 16 mjeseci nakon početka proizvodnje“, izjavio je Petr Novotný, izvršni direktor Škoda Grupe.
„Za tramvaje Škoda 52T uspješno smo završili proces homologacije novog tipa vozila. Cijeli projekt napreduje prema predviđenom rasporedu, što je u današnje vrijeme velik uspjeh kod isporuke novih vozila. Prije nego što nove tramvaje Škoda 52T uključimo u redoviti promet, za svako novo vozilo moramo provesti obvezne probne vožnje, tehničko-sigurnosna ispitivanja, a proizvođač zatim mora otkloniti eventualno utvrđene nedostatke. Također, za svako vozilo trebamo dobiti potvrdu ispravnosti Državnog ureda za željeznice i ono mora ugovorno prijeći u vlasništvo DPP-a. Paralelno se odvija i obuka naših vozača za upravljanje novim tipom tramvaja. Očekujem da ćemo prva vozila u redoviti promet uključiti za otprilike tri tjedna, u skladu s ranije objavljenim planom“, izjavio je Jan Šurovský, potpredsjednik uprave i tehnički direktor poduzeća Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP).
Podsjetimo, ugovor između Škoda Grupe i DPP-a potpisan je u prosincu 2023., a u siječnju 2024. javnost je prvi put mogla vidjeti izgled novog tramvaja, uključujući njegov suvremen dizajn i tehnička rješenja. U lipnju iste godine Škoda Grupa počela je s proizvodnjom novih tramvaja, a prva vozila dovršena su početkom 2025. godine. U travnju ove godine započela je homologacija bez putnika, a u lipnju i s putnicima.
Početkom rujna 2025. sva vozila uspješno su prešla propisanih 20 tisuća kilometara s putnicima, čime je završen postupak provjere operativne pouzdanosti. U listopadu 2025. tramvaji su dobili tipsko odobrenje i certifikaciju za promet. Svaki pojedini tramvaj još će dobiti potvrdu o ispravnosti koju izdaje Državni ured za željeznice, nakon čega može biti uključen u redoviti promet s putnicima.
Novi praški tramvaj rezultat je bliske suradnje između Škoda Grupe i DPP-a, a projekt se nastavlja na dugogodišnje partnerstvo dviju tvrtki. Jasan dokaz toga je prijeđena kilometraža prethodno isporučenih 250 tramvaja tipa ForCity Alfa 15T, koji su do danas prešli gotovo 150 milijuna kilometara.
Prema ugovoru, predviđena je isporuka 200 novih tramvaja. Ove godine isporučit će se prvih 20, dok će se do kraja 2026. isporučiti sljedećih 20 tramvaja. Uz opciju isporuke još 160 tramvaja ukupna vrijednost narudžbe je gotovo 16,6 milijarde kruna (676 milijuna eura), što je jedna od najvećih investicija u dosadašnjem poslovanju DPP-a.
Tehničke karakteristike tramvaja Škoda ForCity Plus Praha 52T
- Duljina vozila: 31,99 m
- Širina vozila: 2,5 m
- Ukupan kapacitet vozila: 243 po 5 osoba/m2
- Broj sjedala: ukupno 70, od čega 44 u smjeru vožnje ili 62 % (PID standardi kvalitete zahtijevaju min. 60 %) i 26 u smjeru suprotnom od smjera vožnje ili 38 %
- Niskopodni dio: 100 % (sva sjedala dostupna bez podesta i stepenica)
- Ukupan broj šasija: 4 vučne (2 slobodno rotirajuće i 2 djelomično rotirajuće)
- Kočnica: elektromehanička
- Promjer kotača: 640 mm
- Vrata: 5 dvokrilnih vrata širine 1300 mm
- Vozačeva vrata: vanjska mehanička, unutarnja klizna
- Životni ciklus vozila: 30 godina
- Projektna brzina: 80 km/h
- Masa praznog vozila: 48 t
Stjepan Felber | Ekovjesnik