Leteći kit: Airbusov BelugaXL uspješno obavio prvi let

Novi Airbusov super transporter izgledom podsjeća na bijelog Beluga kita

Prvi od pet Airbusovih BelugaXL transportnih zrakoplova sletio je prošlog četvrtka na aerodrom Toulouse-Blagnac na jugozapadu Francuske nakon uspješno obavljenog probnog leta u trajanju od četiri sata i jedanaest minuta.

Airbusov BelugaXL transportni zrakoplov na tri kata, visok gotovo 19 metara, uspješno je završio svoj prvi probni let nakon četiri sata i jedanaest minuta provedenih u zraku s kapetanom Christopheom Cailom, kopilotom Bernardom Saez-Benitom Hernandezom i inženjerom leta Jean Michel Pinom. Za praćenje zrakoplovnih sustava i performansi u stvarnom vremenu bili su zaduženi inženjeri Laurent Lapierre i Philippe Foucault.

U industriji u kojoj zbog zakona aerodinamike svaki novi komercijalni zrakoplov izgleda prilično slično svom prethodniku, super transporter BelugaXL ističe se upravo svojim neobičnim i drukčijim izgledom. Sa svojim zaobljenim cargo prostorom i izbočenim prednjim dijelom iznad kabine, zbog čega podsjeća na istoimenog Beluga kita iz porodice bijelih kitova, posebno je dizajniran za transport velikih dijelova zrakoplova između 11 Airbusovih lokacija za podršku proizvodnji Airbus 350 XWB i drugih modela.

Razvoj zrakoplova BelugaXL započeo je u studenom 2014. kada je ustanovljeno da postojeća flota BelugaST zrakoplova ne zadovoljava buduće potrebe kompanije. S arhitekturom koja se temelji na Airbus A330-200 Freighteru, BelugaXL je dugačak 63,1 m i ima raspon krila od 60,3 m. Pokreće ga par Rolls Royce Trent 700 motora, a promjer trupa od 8,8 m zadovoljava nosivost od 53 tone tereta – što odgovara težini sedam odraslih slonova ili dva potpuno dovršena krila 350 XWB modela.

Osim toga, BelugaXL ima novorazvijeni spušteni kokpit, koji kao i u modelima Airbus A300-600s i A310s pored dva pilota smješta i člana posade zrakoplova zaduženog za teret (loadmaster). Redizajnirani cargo prostor ima poluautomatski sustav upravljanja i kontrolu klime za osjetljive terete, kao što su sateliti ili slike.

Prema Airbusovom priopćenju, BelugaXL će u sljedećem desetomjesečnom razdoblju morati odraditi još 600 sati probnih letova kako bi dobio certifikat, a početak njegovog komercijalnog korištenja očekuje se u drugoj polovici iduće godine. Pet zrakoplova ovog tipa letjet će zajedno s postojećom BelugaST flotom, koja će se postupno umiroviti do 2025. godine.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Hoćemo li uskoro usisavati plastični otpad iz oceana?

Možda zvuči krajnje neobično i gotovo nemoguće, ali američka neprofitna organizacija Clear Blue Sea sagradila je poluautonomni robot katamaran s kojim iz oceana namjerava usisati što više otpada. Priču o tome objavio je Washington Post.

Baby Boom će od New Yorka do Londona letjeti samo tri sata

XB-1 će biti prvi nezavisno razvijeni nadzvučni mlažnjak i najbrži civilni zrakoplov ikada napravljen, a kada započne s komercijalnim letovima istodnevni transkontinentalni povratni letovi na oko 500 ruta diljem svijeta mogli bi postati stvarnost.

Električnim zrakoplovima protiv emisije stakleničkih plinova

Norveška državna zrakoplovna tvrtka Avinor započela je s razvojem električnih aviona za kratke, regionalne letove. Njihov je razvoj trenutno zastao u fazi izrade prototipa, a Avinor se suočio s glavna dva problema – teškim baterijama i kratkim trajanjem leta. Električni avioni se, barem zasad, u zraku mogu zadržati svega par sati.

Prskanje aerosola u stratosferu regulirat će apsorpciju i refleksiju sunčevih zraka

Razvijena je nova tehnologija kojom bi se mogle ublažiti klimatske promjene, a ona obuhvaća kontrolu količine zadržane Sunčeve energije unutar Zemljine atmosfere prskanjem sulfata u stratosferu. Ova tehnologija razlog je mnogih rasprava u višim znanstvenim krugovima, a o detaljima same tehnologije te njezinoj praktičnosti i primjeni govore dva američka istraživača.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER