Nakon Olimpijskih i Paraolimpijskih igara u središtu Pariza uvodi se zona ograničenog prometa

Uvođenje goleme zone ograničenog prometa u središtu francuske metropole najavljeno je još početkom 2022. godine

Promicanje javnog prijevoza, aktivnih oblika mobilnosti i smanjenje onečišćenja zraka i buke glavni su ciljevi zone ograničenog prometa (ZTL) koja će se uvesti u središtu Pariza nakon Olimpijskih igara 2024. godine.

Zone ograničenog prometa (fr. zone à trafic limité - ZTL) već postoje u nekoliko velikih europskih gradova poput Madrida, Milana ili Rima, kao i u nekoliko većih francuskih gradova, a predstavljaju dijelove grada u kojima je tranzitni promet, odnosno promet vozila koja ga prelaze bez zaustavljanja, potpuno zabranjen. Time se postiže značajno smanjenje protoka motornih vozila u središtu grada, a u Parizu očekuju kako će se uvođenjem zone ograničenog prometa značajno smanjiti promet na određenim glavnim cestama.

Buduća pariška zona ograničenog prometa obuhvatit će golemi središnji gradski prostor, ali ipak nešto manji u odnosu na plan s početka 2022. godine. Naime, tada je najavljeno kako će zona prekrivati veći dio prva četiri pariška arondismana – području poznatom kao Paris Centre, te dijelove petog, šestog i sedmog na lijevoj obali rijeke Seine. Prema najnovijem planu zona će se i dalje protezati od Trga Sloge (Place de la Concorde) na zapadu do trgova Place de la Bastille i Boulevarda Bourdon na istoku, te u području između desne obale rijeke Seine i velikih gradskih bulevara u sjevernom dijelu Pariza. Raniji plan uključivao je i područje između Boulevarda Saint-Germain i lijeve obale Seine, od čega se u međuvremenu odustalo, te otoke Saint-Louis i Île de la Cité, o kojima se još uvijek raspravlja s Prefekturom pariške policije.

  • Plan iz 2022. godine uključivao je i područje između Boulevarda Saint-Germain i lijeve obale Seine. © Ville de Paris

Uvođenje ZTL-a očekuje se tijekom jeseni 2024. godine, nakon održavanja Olimpijskih i Paraolimpijskih igara, a zona će omogućiti reorganizaciju dijeljenja javnog prostora na dobrobit pješaka, biciklista i korisnika javnog prijevoza. Naravno, zona ograničenog prometa ostat će dostupna određenim vozačima i vlasnicima automobila: stanovnicima, trgovcima, obrtnicima, posjetiteljima, vozačima dostavnih, taksi i komunalnih vozila, kao i osobama smanjene pokretljivosti.

Očekivano smanjenje onečišćenja zraka i buke

Glavni ciljevi uvođenja zone ograničenog prometa su smanjenje prometa motornih vozila, poboljšanje sigurnosti na cestama smanjenjem rizika od nesreća, smanjenje onečišćenja zraka i buke te stvaranje javnog prostora u kojem se olakšava i pojednostavljuje kretanje pješaka, biciklista i korisnika javnog prijevoza. U području zone ograničenog prometa očekuje se i lakše prometovanje stanara, posjetitelja i osoba smanjene pokretljivosti, kao i lokalnih trgovaca, obrtnika, te vozača dostavnih, taksi i komunalnih vozila. Svima njima poboljšat će se životni okoliš, a omogućit će se i zaštita pariške povijesne baštine.

>>> Pročitajte još >>> Većina Parižana odlučno protiv automobila u gradu

  • Rue de Rivoli / Karollyne Videira Hubert - Unsplash

Podsjetimo, nakon nekoliko godina upozoravanja Francusku je zbog nepoštovanja europskih propisa o kvaliteti zraka 2019. godine osudio Sud Europske unije (Cour de justice de l'Union européenne - CJEU), a nekoliko udruga za zaštitu okoliša istovremeno je zatražilo reakciju Državnog vijeća (Conseil d'État). Napominjući da nije poduzela potrebne mjere za provedbu propisa o kvaliteti zraka u nekoliko svojih urbanih područja, Sud Europske unije Francuskoj je naložio plaćanje novčanih kazni u rasponu od pet do 10 milijuna eura i to 2021. i 2022. godine, kao i 24. studenog 2023.

U tom kontekstu, zone ograničenog prometa predstavljaju idealno rješenje koje preporučuje EU, kako s ciljem smanjenja prometa i povezanih emisija, tako i za rješavanje problema onečišćenja zraka u velikim gradovima.

  • Stan Madoré / Pixabay

Tko će moći prometovati zonom ograničenog prometa?

Tranzitni promet bit će zabranjen pa se tako automobilom, primjerice, neće moći prijeći iz 14. u 18. arondisman. Zona ograničenog prometa odnosi se isključivo na motorna vozila, ali ne i na aktivne oblike mobilnosti. Pored već navedenih kategorija vozača, zonom će moći prometovati korisnici inkluzivne kartice mobilnosti ili europske parkirne kartice za osobe smanjene pokretljivosti.

To se odnosi i na osobe koje u ovom području grada posjećuju liječnike i stomatologe, muzeje i umjetničke galerije, kina i kazališta, ali i prijatelje ili primjerice izvode određene stručne intervencije. Za njih će kao prihvatljiv dokaz poslužiti parkirne karte unutar ZTL-a. Iznimke vrijede i za vozila s prioritetom od općeg interesa i vozila javnog prijevoza, za taksije i vozila u servisu dijeljenja prijevoza.

>>> Pročitajte još >>> Kako se samo tijekom jednog dana bez automobila u Parizu poboljšala kvaliteta zraka?

Glavni rezultati provedene studije utjecaja uvođenja ZTL-a

U zoni ograničenog prometa očekuje se veliko smanjenje prometa i posljedično smanjenje onečišćenja zraka i buke. Studija utjecaja pokazuje da se oko područja ZTL-a ne očekuje značajnije povećanje prometa jer njeno uvođenje također prate brojni projekti smirivanja prometa i revizija prometnih planova diljem Pariza. Ovi će projekti dosljedno poticati kontinuirano smanjenje prometa u cijelom Parizu, dok će implementacija ZTL-a smanjiti količinu prometa u središtu Pariza. Tako se na Avenue de l’Opéra očekuje pad prometa od čak 30 %, na Boulevard de Sébastopol 15 % te od sedam do devet posto u ulici Rue Réaumur.

Također, smanjenje prometa unutar ZTL-a rezultirat će smanjenjem razine buke na pojedinim prometnicama te poboljšanjem kvalitete zraka (smanjenjem koncentracije NO2) na prometnicama duž gusto izgrađenog središta Pariza.

 

  • La Samaritaine | Rue de la Monnaie © Ekovjesnik

Vjerojatno povećanje komercijalnog prometa

Ove godine Grad Pariz je u suradnji s agencijom JLL za promet poslovnim nekretninama proveo istraživanje o komercijalnom prometu u području Rivoli - Les Halles - Saint-Antoine, tzv. „zlatnom trokutu“ ili glavnoj pariškoj trgovačkoj zoni. S obzirom na već provedene mjere smirivanja prometa i širenja pješačkih zona, bilježi se nagli porast zapošljavanja u trgovini, iako još nije dosegnuta predpandemijska razina iz 2019. godine.

Također, tijekom 2022. i 2023. godine zabilježen je i velik porast posjećenosti (15 milijuna prolaznika) u odnosu na razdoblje 2017.-2018. Iako je riječ o pješacima prolaznicima, a ne nužno i kupcima, ova je brojka za trgovce ključni pokazatelj. Ne računajući Aveniju Champs Élysées, kao najprometniju parišku ulicu, posjećenost u ovom dijelu Pariza značajno raste, dok se u ostalim smanjuje, a lokalni trgovci u usporedbi s 2017. i 2018. ostvaruju sve veći promet.

  • Les Halles © Ekovjesnik

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Grad Velikih Promjena ne prestaje iznenađivati!

Pariška gradska uprava najavila je uvođenje zone bez automobila u središnjem dijelu grada. Od 2024. godine automobilski promet bit će zabranjen u većem dijelu središnjih pariških arondismana, čime će taj prostor biti rezerviran isključivo za pješake, bicikliste, javni prijevoz, osobe s invaliditetom i lokalno stanovništvo. Za prekršitelje zabrane predviđaju se velike novčane kazne.

Dublin ograničava promet osobnih automobila u središtu grada

Tijekom ove godine Dublin će postati još jedna europska prijestolnica koja će u svom središtu ograničiti tranzitni promet, odnosno promet vozila koja ga prelaze bez zaustavljanja. Osim smanjenja onečišćenja zraka i buke glavni cilj je postići smanjenje automobilskog prometa od čak 60 posto.

Polovica najvećeg pariškog trga uskoro bez automobila

U intervjuu za tjednik „La Tribune Dimanche“ pariška gradonačelnica Anne Hidalgo potvrdila je kako polovica najvećeg trga francuske metropole vozačima automobila više neće biti dostupna nakon Ljetnih olimpijskih igara, koje će se u Parizu održati od 26. srpnja do 11. kolovoza 2024.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER