Grad ljubavi želi postati i 100-postotna biciklistička metropola

Svjetski dan bicikla idealna je prilika za pregled dosadašnjih aktivnosti na izgradnji pariške biciklističke infrastrukture

Francuska metropola trenutno raspolaže s više od 1000 km biciklističkih staza, uključujući više od 300 km trajnih i 52 km privremenih staza izgrađenih u vremenu nakon prvog vala pandemije koronavirusa. Potonje su u međuvremenu najvećim dijelom postale trajne, a do 2026. godine planira se izgradnja dodatnih 180 km novih sigurnih i dvosmjernih biciklističkih staza.

Privremene biciklističke staze, poznate kao „coronapistes“, počele su nicati diljem grada u svibnju 2020. i to s ciljem omogućavanja bržeg i sigurnijeg kretanja što većeg broja korisnika i rasterećenja javnog prijevoza tijekom pandemije Covid-19. U međuvremenu su postale trajne – najvećim dijelom dvosmjerne i zaštićene od prometa motornih vozila, a do 2026. godine planira se izgradnja dodatnih 180 km novih biciklističkih staza.

Zahvaljujući velikom porastu broja biciklist(ic)a i sve većoj popularnosti biciklizma, u Parizu se trenutno čak sedam posto svih putovanja obavlja biciklom, u usporedbi s manje od pet posto prije zatvaranja. Ta postignuća za parišku gradsku upravu predstavljaju poticaj za daljnja ulaganja u razvoj biciklističke infrastrukture te unapređenje javnog prostora s ciljem poboljšanja sigurnost biciklist(ic)a i rješavanja problema njegovog dijeljenja – ponajviše s pješacima. Također, širenjem mreže biciklističkih staza središte Pariza nastoji se i kvalitetnije povezati sa širim područjem grada, odnosno njegovim susjednim općinama.

© Clement Dorval / Ville de Paris

Sve nove pariške biciklističke staze izgledat će poput staza izgrađenih tijekom posljednje dvije godine. To znači da će od prometnih traka biti odvojene i zaštićene granitnim rubnjacima, dok se žuti stupići, horizontalna signalizacija i betonski blokovi, korišteni za označavanje i osiguravanje privremenih biciklističkih staza, više ne koristie.

Rok za završetak radova na izgradnji novih staza u središtu grada produžit će se do kraja 2023., odnosno početka 2024. godine. Velik dio planiranih biciklističkih staza izgrađen je u cijelosti ili većim dijelom do kraja prošle godine, primjerice, na mostu Pont de la Concorde ili duž važne prometnice Avenue de la République. Završena je i dvosmjerna staza u ulici Rue du Havre u samom središtu grada koja Bulevar Haussmann s brojnim robnim kućama i trgovinama povezuje sa željezničkim kolodvorom Gare Saint-Lazare, kao i njen nastavak ulicom Rue Tronchet prema crkvi Madeleine i trgu Place de la Concorde. Zbog velikog broja trgovina u ovom dijelu grada posebna se briga posvetila označavanju mjesta za dostavu, a postavljeni su i stalci za više od 150 osobnih i teretnih bicikala.

© Clement Dorval / Ville de Paris

Tijekom ljeta nastavit će se radovi na izgradnji biciklističkih staza u drugim dijelovima grada, primjerice, duž avenija Gambetta, Clichy, Saint-Ouen ili bulevara Boulevard des Invalides. Njihovom realizacijom posebno se omogućuje stvaranje novih parkirališta za bicikle, kao i parkirnih mjesta za osobe smanjene pokretljivosti.

Radovi na stazi u središnjoj pariškoj ulici Rue de Rivoli – svakako najpoznatijoj pariškoj biciklističkoj stazi koja je postala pravi globalni fenomen, dovršeni su do svibnja 2022., a sastojali su se uglavnom od prilagođavanja horizontalne signalizacije i rasvjete. Biciklistička staza u ulici Rue de Rivoli je inače i najprometnija je staza u Francuskoj: 2021. njome je prošlo više od 4,1 milijun bicikala i e-romobila.

Impresivna mreža postojećih i novih biciklističkih staza / Izvor: Grad Pariz

Podsjetimo, nakon prve biciklističke strategije za razdoblje od 2015.-2020. godine, u čiju je provedbu uloženo 150 milijuna eura, pariška gradska uprava je u listopadu 2021. predstavila novu petogodišnju strategiju (2021.-2026.), kojom će dodatno učvrstiti novostečenu titulu biciklističke metropole i nastaviti s ulaganjem u izgradnju biciklističke infrastrukture započetim prije 20 godina. U provedbu nove strategije planira se uložiti više od 250 milijuna eura, odnosno čak 100 milijuna eura više u odnosu na sredstva uložena u prošlom mandatu gradske uprave, a vrijednost radova realiziranih tijekom 2021. godine procjenjuju se na 80 milijuna eura.

© Clement Dorval / Ville de Paris

Velika ulaganja u biciklističku infrastrukturu opravdala su sva očekivanja. Stazom na bulevaru de Sébastopol je 9. lipnja zabilježeno 17.200 prolaza biciklista, što je čini jednom od najfrekventnijih u svijetu, dok se broj korisnika biciklističkih staza u 2020. povećao za čak 60 % u odnosu na 2019. godinu.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

250 milijuna eura za provedbu nove biciklističke strategije

Razvoj nove biciklističke infrastrukture i rješenja za sigurno parkiranje bicikala te daljnje ulaganje u sustav javnih bicikala... Cilj nove pariške biciklističke strategije za razdoblje od 2021.-2026. godine je 100-postotni biciklistički grad.

U pariškoj Gradskoj vijećnici otvorena podzemna garaža za bicikle

„Grad koji pedalira je zdravi grad!“. Tako tvrdi francuski ekonomist i urbanist Frédéric Héran koji zagovara prijelaz na ekološki prihvatljive vrste prijevoza u gradovima i uvjeren je kako je u Parizu i drugim europskim gradovima već dovoljno razvijena svijest o nužnosti prelaska na „zelenu“ mobilnost.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER