Jesu li mlažnjaci na solarni pogon energetska budućnost zrakoplovstva?

Prva prilika za korištenje ugljično neutralnih goriva u zrakoplovstvu

Zrakoplovi pokretani solarnom energijom postali su teoretski mogući, ali do njihove primjene pričekat ćemo još nekoliko godina. Švicarski znanstvenici sve su bliže realizaciji solarnih mlažnjaka te znaju kako iz zraka, Sunca i vode proizvesti mlazno gorivo.

Korištenjem visokotemperaturnog, keramičkog solarnog reaktora dolazi do razlaganja ugljikovog dioksida i vode na ugljikov monoksid i vodik koji su poznati kao sintetski plin, a jedini ispušni plin koji pritom nastaje je kisik.

Nastali komprimirani sintetski plin isporučen je nizozemskim kemičarima u Amsterdamu koji su korištenjem standardnih industrijskih procesa pretvorili sintetski plin u kerozin, gorivo koje se koristi u turbomlaznim motorima diljem svijeta.

Procjenjuje se kako zrakoplovstvo stvara samo dva posto emisija onečišćujućih tvari koje potiču potencijalno opasno globalno zagrijavanje. Dok je za cestovna vozila postalo uobičajeno da za svoj pogon koriste električnu energiju ili vodik, u zrakoplovstvu se za ostvarivanje kontinentalnih i međukontinentalnih komercijalnih letova koriste samo konvencionalna ugljikovodična goriva dobivena rafiniranjem sirove nafte.

Provedeno istraživanje po prvi put nudi priliku za korištenje ugljično neutralnih goriva u zrakoplovstvu.

Skroman početak

Teško da će se s početnim količinama sintetskog plina promijeniti svijet komercijalnih letova, ali ovo istraživanje je još jedan dokaz optimizma i genijalnosti svjetskih istraživačkih laboratorija u potrazi za energijom iz obnovljivih, ili barem neutralnih izvora.

U prvom probnom radu dobiveno je 700 litara sintetskog plina koji je iz Züricha isporučen u Shell Global Solutions u Nizozemsku kako bi se Fischer-Tropschovom sintezom proizveo kerozin.

Dr. Philipp Furler iz ETH Zürich, Švicarskog federalnog instituta za tehnologiju, izvijestio je u znanstvenom časopisu Energy and Environmental Science kako je korištenjem solarne termokemije sa svojim timom znanstvenika uzrokovao razlaganje ugljikovog dioksida i vode pri temperaturi od 1,500°C: „Nafta je ograničeni resurs i ono što predlažemo jest da do istih kemikalija dođemo drugim putem, pomoću solarne energije.“

„Naša dugoročna vizija se temelji na izdvajanju ugljikovog dioksida iz atmosfere. Tako možemo zatvoriti ugljikov ciklus i proizvoditi CO2 neutralna goriva. Iako je ta tehnologija skupa, komercijalno je dostupna.“, dodao je dr. Furler.

Navedeno istraživanje otvara mogućnost pokretanja budućih letova pomoću Sunčeve energije, sakupljenog ugljikovog dioksida i vode.

Međutim, treba proći još neko vrijeme, dok ovaj proces ne postane konkurentan, a do tada se znanstvenici nadaju kako će uspjeti povećati njegovu učinkovitost čak trostruko.

Usprkos tomu, sve dok vlasti ne počnu nametati veće poreze na korištenje fosilnih goriva, malo je vjerojatno da će se kerozin proizveden na ovaj način natjecati s kerozinom iz rafinerija nafte.

K.P.

VEZANE VIJESTI

HrZZ raspisala natječaj za istraživanja na temu koronavirusa

Hrvatska zaklada za znanost (HRZZ) raspisala je natječaj vrijedan 14 milijuna kuna kojim se financiraju istraživanja o zaraznim bolestima uzrokovanim koronavirusima te istraživanja koja istražuju društvene aspekte pandemije i njezin učinak na obrazovni sustav.

Betonski krov kao prekretnica u razvoju solarne energije

Švicarski znanstvenici razvili su novu formu krovnog oblikovanja koja može iskoristiti solarnu energiju. Očekuje se da će takav dizajn podržati sisteme uštede energije u stambenim zgradama, koje će tako više proizvoditi nego koristiti energiju.

„Gašenje žeđi“ koncentriranih solarnih elektrana

Sunčeve zrake odbijaju se od redova zrcala prema središnjem tornju elektrane, pretvarajući vodu u paru koja se koristi za pogon generatora s turbinama u podzemnim spremnicima gdje se tako dobivena električna energija učinkovitije pohranjuje za kasnije korištenje i osigurava kontinuiranu opskrbu.

Šveđani razvili tekuće gorivo za desetljetnu pohranu Sunčeve energije

Uz sve prednosti koje donosi korištenje obnovljive energije, još uvijek ne postoji jeftin, učinkovit i dugoročan način pohrane generirane energije. No, švedski znanstvenici ponudili su rješenje u obliku specijaliziranog tekućeg goriva u kojem bi solarna energija mogla ostati pohranjena i do 18 godina.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER