Mikroorganizmi u blizini vulkana potpomažu skladištenje velike količine CO2

Površinski mikroorganizmi igraju veliku ulogu u skladištenju ogromnih količina ugljikovog dioksida

Do oko 19 posto više ugljičnog dioksida nego što se ranije smatralo, prirodno se uklanja i skladišti ispod površine Zemlje između oceanskih jaraka i vulkanskih lanaca u unutrašnjosti kontinentalnog šelfa čime se sprječava dospijevanje stakleničkih plinova u atmosferu.

Istraživači su došli do iznenađujućeg otkrića da površinski mikroorganizmi igraju veliku ulogu u skladištenju ogromnih količina ugljika tako što ga ugrađuju u biomasu, a moguće je i da ga koriste za pomoć pri proizvodnji kalcita, minerala napravljenog od kalcijevog karbonata.

Veće znanje o dugotrajnom utjecaju vulkana na ugljikov dioksid, i na to kako se kemijskim i biološkim procesima može puferirati, od ključne je važnosti za procjenu utjecaja prirode i ljudi na klimu. Ugljikov dioksid glavni je staklenički plin povezan s globalnim zatopljenjem.

Kruženje ugljika u blizini lanaca vulkana / Izvor: Patricia Barcala Dominguez - Rutgers University–New Brunswick

„Naše istraživanje donosi novi način na koji sitni mikroorganizmi mogu imati velik utjecaj na geološke procese i Zemljinu klimu“, rekao je koautor studije Donato Giovannelli, znanstvenik i bivši postdoktorand na Zavodu za morske i obalne znanosti na Sveučilištu Rutgers-New Brunswick, sada na Sveučilištu u Napulju.

Donato Giovanelli / Foto: Nerissa Escanlar

Ovo istraživanje otkriva kako mikroorganizmi mogu promijeniti tok hlapljivih tvari koje uključuju ugljik i koje mogu mijenjati agregatno stanje od čvrstog ili tekućeg do plinovitog u zonama subdukcije. To su područja u kojima se dvije tektonske ploče sudaraju pri čemu gušća ploča tone i povlači materijal s površine u unutrašnjost Zemlje.

Subdukcija, ili geološki proces, stvara duboke oceanske jarke i vulkanske lukove ili lance vulkana na granicama tektonskih ploča, primjerice u Japanu te Južnoj i Srednjoj Americi. Giovannelli navodi da su vulkanski lukovi velika žarišta emisija ugljikovog dioksida koji ponovno dospijeva u atmosferu iz uronjenog materijala koji se sastoji od morskog taloga, oceanske kore i stijena Zemljina plašta, a ispod Zemljine kore nalazi se prosječno 2.900 km debeo omotač polukrutih vrućih stijena.

Nalazi kalcita u blizini vodopada u Kostariki / Foto: Peter Barry - Rutgers University–New Brunswick

Zemljina jezgra, omotač i kora odgovorni su za 90 % ugljika. Ostalih 10 % nalazi se u oceanima, biosferi i atmosferi. Zona subdukcije povezuje Zemljinu površinu s njenom unutrašnjosti te je poznavanje načina na koji se ugljik kreće između površine i unutrašnjosti Zemlje vrlo važno za razumijevanje ključnih procesa na Zemlji i kontroliranje klime tijekom nekoliko desetaka milijuna godina.

Istraživanje se usredotočilo na područje poluotoka Nicoya u Kostarici, gdje su znanstvenici istraživali područje između oceanskog jarka i vulkanskog luka te došli do iznenađujućeg otkrića da su ta područja veliko skladište ugljikovog dioksida.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature, a na njemu su surađivali istraživači Sveučilišta Rutgers, Sveučilišta Oxford, Instituta za biologiju sustava u Seattleu te Nacionalnog istraživačkog vijeća u Messini u Italiji.

Novim pakiranjem do smanjenja bacanja hrane

Iako mnogi potrošači bacaju mlijeko i ostale mliječne proizvode nakon što im istekne datum roka trajanja, točnije oznaka „upotrijebiti do”, činjenica je da će se mlijeko najvjerojatnije moći konzumirati još nekoliko dana. Kako bi se smanjile količine takvog otpada te utjecalo na smanjenje bacanja hrane koja je još uvijek ispravna za konzumaciju, znanstvenici sa Sveučilišta Cornell dizajnirali su „pametan“ karton.

Redovito održavanje cesta smanjuje emisije stakleničkih plinova

Održavanje cestovnih kolnika u dobrom stanju štedi novac i energiju te smanjuje emisija stakleničkih plinova i to u većoj mjeri od same kompenzacije onečišćenja nastalog tijekom izgradnje cesta, pokazalo je istraživanje provedeno na Sveučilištu Rutgers iz New Jerseyja.

Kemičari uspjeli pretvoriti ugljikov dioksid u ugljen

Na svijetu postoji mnoštvo ideja za očuvanje energije, a kemičari sada teoretski mogu pretvoriti ugljikov dioksid u ugljen te osvjetljavati i zagrijavati domove s prozirnim drvetom.