Nova prilika za sigurnije ceste i pametne sustave pomoći vozačima

Umjetna inteligencija otkriva izvore stresa u vožnji

Na španjolskim cestama u 2024. godini zabilježeno je 1040 prometnih nesreća. Uz klasične uzroke poput prebrze vožnje, loših vremenskih uvjeta i vožnje pod utjecajem alkohola ili droga, ključni uzroci uključuju i distrakcije te stresne situacije koje bi se mogle ublažiti boljim dizajnom infrastrukture, pametnim tehnologijama i učinkovitim politikama sigurnosti u prometu.

Nova studija, u kojoj su sudjelovali istraživači s Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i Massachusetts Institute of Technology (MIT), pokazuje koliko vizualni elementi u prometu – poput pješaka, drugih vozila, prometnih znakova i oglasnih panoa – mogu utjecati na razinu stresa vozača. Njihovo istraživanje, objavljeno u časopisu IEEE Transactions on Affective Computing, predstavlja važan korak prema razvoju pametnih sustava za pomoć vozačima, ali i prema promišljenijem planiranju urbanih prostora.

Prvi put – fokus samo na vizualni kontekst

Za razliku od ranijih istraživanja koja su koristila biometrijske podatke poput otkucaja srca, izraza lica ili ponašanja vozila, ovaj projekt usredotočio se isključivo na vizualni kontekst. AI modeli, uključujući SVM (Support Vector Machine) i konvolucijske neuronske mreže (Convolutional Neural Networks – CNNs), analizirali su slike i videozapise s prometnica kako bi prepoznali obrasce koji utječu na razinu stresa vozača.

Rezultati su jasni: prisutnost pješaka, drugih vozila (posebno kamiona) te razni urbani elementi – prometni znakovi, reklame i pješački prijelazi – značajno povećavaju razinu kognitivnog opterećenja vozača i mogu pridonijeti rizičnim situacijama na cestama.

Gradovi koji smanjuju stres

Prepoznavanje ovih vizualnih stresora pruža korisne smjernice za dizajn sigurnijih i manje stresnih prometnica. Bolje postavljanje znakova, upravljanje prometom u gužvama, optimizacija raskrižja i pažljivije planiranje vizualnog krajolika oko cesta mogu pomoći u smanjenju stresa za vozače.

Ovo istraživanje također otvara vrata razvoju pametnih sustava pomoći vozačima koji bi mogli u stvarnom vremenu prepoznati stresne situacije i upozoriti vozače ili aktivirati zaštitne mehanizme.

Što dalje?

Trenutačno nema planova za komercijalnu primjenu ove tehnologije jer je istraživanje provedeno na ograničenom broju vozača. No, rezultati daju snažan temelj za daljnja istraživanja, razvoj naprednih modela i integraciju različitih izvora podataka – uključujući informacije o vozilu i okolišu – kako bi sustavi umjetne inteligencije mogli još bolje razumjeti uzroke stresa i unaprijediti sigurnost prometa.

Pametna tehnologija i pažljiv dizajn prometne infrastrukture zajedno bi mogli stvoriti uvjete za sigurnije, ugodnije i održivije vožnje. Na kraju krajeva, sigurnost na cestama ne ovisi samo o vozačima – već i o tome kako gradovi dišu, svijetle i pričaju svoju vizualnu priču.

D.R. | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Ažurirana pravila za učinkovitiju borbu protiv seksualnog zlostavljanja djece

Europski parlament usvojio je 17. lipnja stajalište o nacrtu direktive kojim se državama članicama EU-a omogućuje učinkovitija borba protiv seksualnog zlostavljanja djece. Nova pravila uključuju strože maksimalne kazne za neke oblike zlostavljanja, ukidanje zastara te novu definiciju pristanka za maloljetnike starije od dobi za pristanak.

Znanstvenici s MIT-a izumili najčvršći, a ujedno i najlakši materijal na svijetu

Znanstvenici s Massachusetts Institute of Technology (MIT) razvili su novi materijal koji je čvršći od grafena, a uspoređujući s čelikom, deset je puta jači s 95 posto manjom gustoćom. Prema stručnjacima, ovakav izum mogao bi imati brojne primjene, uključujući one u arhitekturi, građevini, pa čak i u filtraciji.

Autonomni robotski brodovi za prikupljanje otpada iz amsterdamskih kanala

Istraživači MIT-a (Massachusetts Institute of Technology) i Amsterdamskog instituta za napredna metropolitanska rješenja (AMS Institute) udružili su se kako bi razvili autonomni robotski brod koji će se između ostaloga koristiti i za uklanjanje otpada iz mnogobrojnih amsterdamskih kanala.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER