Zahvaljujući sve brojnijim ulicama bez automobila u Parizu se održava prvi Dječji ulični festival

Ozelenjene i namijenjene pješacima, školske ulice oživljavaju gradske četvrti te postaju pristupačniji i ugodniji javni prostor za sve dobne skupine

Pariz se mijenja i postaje vrtni grad! Uz rekordnu sadnju drveća i prve dvije urbane šume, u Parizu je od 2020. ozelenjeno i uređeno 218 školskih ulica s 9889 četvornih metara novih zelenih površina i 260 posađenih stabala.

„Što je bolje od igre u sigurnom i poticajnom okruženju škole? U subotu 28. rujna zabavite se sa svojom obitelji na prvom Dječjem uličnom festivalu! Širite glas: ulica je vaša!“ – poručuju iz Grada Pariza.

  • Ove subote Parižani se pozivaju na prvi Dječji ulični festival i svečanosti na kojima će (ponovno) otkriti ljepotu svog susjedstva. © Henri Garat | Ville de Paris

Grad Pariz je u uređenje pješačkih školskih ulica dosad uložio 32 milijuna eura, a do 2026. trebalo bi ih biti više od 300 čime će se dodatno ozeleniti pariški javni prostor, postići ugodnija mikroklima te poboljšati kvaliteta zraka i sigurnost pariških školaraca.

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, pariški program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) provodi se od 2020. godine. U okviru ovog programa koji nakon Pariza primjenjuju i druge europske metropole, ulice sa školama i dječjim vrtićima zatvaraju se za promet motornih vozila te se u njima uređuju nove zelene površine s drvećem, grmljem, trajnicama i cvijećem. Javni prostor bez automobila omogućuje gradu da bude zeleniji i prikladniji za pješačenje i dječju igru, a provedbom programa postiže se povećanje sigurnosti školske djece i smanjenje onečišćenja zraka.

S obzirom na to da javni prostor pripada svim stanovnicima grada te mora biti siguran za sve, a posebno za djecu, školskih ulica u Parizu ima sve više. One omogućuju siguran put do škole i bezbrižnu igru u njezinom okruženju, a kako se oplemenjuju zelenilom zrak je čistiji i za djecu i za njihove roditelje. U Parizu je trenutačno uređeno 218 školskih ulica, najvećim dijelom su prvi put ozelenjene, a sve su postale daleko mirnije, ljepše i sigurnije.

  • © Mairie du 13e

„Školske ulice pomažu u smanjenju onečišćenja zraka, a to nam potvrđuje prva studija procjene u stvarnom vremenu koja je provedena u Francuskoj. Rezultati su tu: školske ulice koje stvaramo su lijepe i štite zdravlje djece i njihovih roditelja. Smanjuju onečišćenje dušikovim dioksidom za 30 posto jer manje automobila znači više zdravlja.“ – kazao je Tony Renucci, direktor udruge Respire koja je provela mjerenja u devet pariških školskih ulica, prije i nakon njihovog otvaranja, te objavila rezultate koji potvrđuju poboljšanje kvalitete zraka na ovim lokacijama.

Udruga Respire stoga preporučuje daljnje povećanje broja školskih ulica, posebice u područjima grada u kojima je problem onečišćenja zraka najviše izražen, te širenje mreže senzora onečišćenja oko škola kako bi se dobili što kvalitetniji podaci te omogućila državna potpora za uređenje školskih ulica i diljem zemlje potaknulo financiranje ovog i sličnih projekata.

Programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka pa pariška gradska uprava, ohrabrena dosadašnjim izvrsnim rezulatima, nastavlja s uređenjem novih školskih ulica. Do 2026. godine, odnosno do kraja drugog mandata pariške gradonačelnice Anne Hidalgo, trebalo bi ih biti više od 300.

  • © Ville de Paris

Kako bi se u tim ulicama još više uživalo, Grad Pariz je u subotu 28. rujna odlučio organizirati prvi Dječji ulični festival (Fête des rues aux enfants). Na području prva četiri pariška arondismana, poznatom kao Paris Centre, dječji smijeh odzvanjao je školskim ulicama već u petak 27. rujna, a bogat program animacije, igara, sporta i zabave nastavit će se i tijekom današnjeg dana od 10 do 18 sati, kao u još četrdeset školskih ulica diljem Pariza. Svaki pariški arondisman osmislio je poseban program, a svi detalji mogu se pronaći na internetskim stranicama Grada Pariza.

77 posto stanovnika velikih francuskih gradova podržava stvaranje pješačkih zona

Prema istraživanju Agencije za upravljanje okolišem i energijom (L'Agence de l'Environnement et de la Maitrise de l'Energie – ADEME), objavljenom u ponedjeljak 23. rujna, smanjenje prostora za automobile podržava velika većina stanovnika francuskih gradova s više od 100 000 stanovnika. ADEME ukazuje na činjenicu da građani „sve više prihvaćaju mjere za smanjenje prostora za automobile u gradovima“ te da „ispitivanja javnog mnijenja pokazuju da većina gradskog stanovništva podržava provedbu nekoliko mjera za smanjenje prisutnosti automobila u javnom prostoru.“

Agencija je posebno analizirala stotinjak dosad objavljenih publikacija „kako bi definirala karakteristike društveno prihvaćenih mjera za smanjenje korištenja automobila“, kao i 12 istraživanja objavljenih između 2016. i 2023. godine. Konkretno, ADEME ističe da su građanima najprihvatljivije mjere kao što su „razvoj pješačke i biciklističke infrastrukture te ograničenje brzine kretanja automobila od 30 km/h.“

  • © Ville de Paris

Rezultati istraživanja potvrđuju kako 77 posto stanovnika podržava stvaranje pješačkih zona, 65 posto njih podržava ograničenje brzine od 30 km/h, a 85 posto odobrava izgradnju biciklističkih staza. Ovi podaci ilustriraju jasan trend društvenog prihvaćanja sigurnosnih mjera i poticanja održive mobilnosti. U isto vrijeme, posljednjih godina značajno se povećao broj istraživanja i objavljenih publikacija o utjecaju automobilskog prometa na okoliš i zdravlje. Naime, 1975. objavljeno je manje od 4000 članaka na tu temu, a 2022. više od 130 000. Zahvaljujući tome, stanovništvo velikih francuskih gradova sada je puno bolje upoznato sa štetnim posljedicama automobilskog prometa te potrebom smanjenja lebdećih čestica i emisija stakleničkih plinova koje se pripisuju prometu u urbanim središtima.

ADEME je analizirao i programe kandidata za lokalne izbore 2020. godine u 11 najvećih francuskih gradova (Bordeaux, Lille, Lyon, Marseille, Montpellier, Nantes, Nice, Paris, Rennes, Strasbourg i Toulouse) te njihove prijedloge mjera za smanjenje korištenja automobila u gradovima. U Lyonu je tako program aktualnog gradonačelnika Grégoryja Douceta (Zeleni) uključivao znatno više mjera ograničenja za automobile u odnosu na ostale kandidate, a taj trend uočen je u gotovo svim velikim francuskim gradovima (osim Nice i Marseillea) gdje su pobijedili kandidati koji su predlagali najrestriktivnije mjere u pogledu smanjenja prostora za automobile.

  • © Ville de Paris

U početku nepopularna mjera može postati popularna nakon nekoliko godina

Primjerice, građani Lyona i Bordeauxa „otvoreniji su prema mogućnostima smanjenja automobila u javnom prostoru“, navodi ADEME. Međutim, dodaje kao „prihvatljivost takvih mjera zahtijeva fazu zajedničkog planiranja sa stanovništvom i svim dionicima te njihovo uključivanje u razvoj programa, uz paralelnu provedbu alternativnih rješenja“.

„Inicijalno nepopularna mjera može postati popularna nakon nekoliko godina kada njezini pozitivni učinci postanu vidljivi“, ističe se u izvještaju. ADEME zaključuje kako „izazov za političkog vođu 21. stoljeća stoga više nije uvjeriti građane zašto bismo trebali smanjiti ulogu automobila, već odgovoriti na pitanje kako smanjiti ulogu automobila poštujući kolektivne vrijednosti i osiguranje jednakosti za sve građane.“ Naposljetku, ADEME sve donositelje političkih odluka poziva da „potpunu društvenu prihvatljivost ne čine ciljem“, smatrajući da prihvatljivost „nužno podrazumijeva internalizaciju ograničenja“.

Stjepan Felber | Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

Školske ulice smanjile onečišćenje dušikovim dioksidom u prosjeku do 30 posto

Eksperimentalno pokrenut u sklopu provedbe mjera fizičkog distanciranja tijekom pandemije koronavirusa i s ciljem smanjenja onečišćenja zraka, program „Školske ulice“ („Rues aux écoles“) postiže izvrsne rezultate. Osim osiguranja sigurnog kretanja i boravka djece u prostoru ispred škola i dječjih vrtića te dodatnog ozelenjivanja javnog prostora, programom je postignut velik napredak u smanjenju onečišćenja zraka.

U Berlinu se tijekom posljednjih pet godina značajno poboljšala kvaliteta zraka

Stanovnici njemačkog glavnog grada mogu slobodno disati. Kvaliteta zraka u Berlinu značajno se poboljšala zahvaljujući zabrani vožnje vozilima sa starijim dizelskim motorima, prelasku na električne autobuse, uvođenju sve većeg broja zona s ograničenjem brzine od 30 km/h i izgradnji biciklističkih staza.

Bloombergova zaklada i Grad Pariz zajedno protiv ultrafinih čestica

Stanovnici regije Île-de-France izloženi su koncentracijama ozona i lebdećih čestica PM2,5 koje prelaze ograničenja određena novim smjernicama WHO-a. Čak devet od 10 stanovnika središnje francuske regije izloženo je štetnim koncentracijama dušikovog dioksida, a tri od četiri ugroženo je lebdećim česticama PM10. Unatoč napretku koji je postignut tijekom proteklih 20 godina, navedene činjenice ilustriraju važnost još bržeg rješavanja problema onečišćenja zraka.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER