Greenpeace: Javni prijevoz je preskup u većini zemalja EU-a!

Hrvatska je očekivano na začelju i dijeli 28. mjesto s Grčkom, dok je Zagreb zauzeo 22. mjesto od 30 europskih glavnih gradova!

Novom Greenpeaceovom analizom rangirana je dostupnost javnog prijevoza u 30 država članica EU-a i njihovim glavnim gradovima. Kako pokazuju upravo objavljeni podaci, u većini njih usluga javnog prijevoza je jednostavno preskupa.

Osim Luksemburga i Malte, koji su javni prijevoz učinili besplatnim, jedino su Austrija, Njemačka i Mađarska na području cijele zemlje uvele relativno povoljne karte čija dnevna cijena iznosi manje od tri eura.  

Bugarska, Hrvatska, Grčka i Norveška najlošije su ocijenjene države članice EU-a, dok su gradovi Dublin, London, Pariz i Amsterdam najlošije rangirani na ljestvici glavnih gradova koji nude karte po cijeni iznad 2,25 eura po danu. Primjerice, u Amsterdamu cijena godišnje pretplatne karte iznosi 1.001 euro.

Otprilike dvije trećine analiziranih zemalja uopće nije uvelo dugoročne karte za putovanja u cijeloj zemlji. U Greenpeaceovom izvještaju navode se i stope poreza na usluge javnog prijevoza, koje u prosjeku iznose 11 posto što je prema istraživačima također „previše u odnosu na druge osnovne usluge“. Šest zemalja EU-a, uključujući Rumunjsku, Bugarsku, Estoniju, Slovačku, Hrvatsku i Mađarsku, oporezuju javni prijevoz po najvišoj stopi, a Mađarska ih predvodi sa stopom od čak 27 posto.

„Priuštivi javni prijevoz je neophodan, ali mnoge ga vlade država članica EU-a tretiraju kao luksuznu robu“, rekla je Lorelei Limousin iz Greenpeacea. Limousin ističe da su prekogranične zrakoplovne karte izuzete od PDV-a, kao i da je kerozin oslobođen oporezivanja.

„Ukidanje PDV-a na autobusne i željezničke karte jednostavan je način da se ljudi manje voze automobilima“, zaključuje se u izvještaju, no Limousin tvrdi da je potrebno učiniti daleko više od toga.

>>> Pročitajte još >>> Greenpeace prozvao gradove Zagreb i Rijeku zbog promoviranja fosilnog plina!

  • „Prirodni plin“ ne štiti okoliš, a prema prirodi nije „pristojan i fin“! © Matej Čelar / Greenpeace Hrvatska

Rezultati Greenpeaceovog istraživanja objavljeni su nekoliko dana nakon što su 1. svibnja na snagu stupile nove jeftine karte za putovanja diljem Njemačke i Mađarske. Takozvani Deutschlandticket putnicima u Njemačkoj nudi mjesečnu kartu po cijeni od svega 49 eura za lokalni i regionalni javni prijevoz, zahvaljujući čemu se diljem zemlje ostvari čak jedna milijarda putovanja mjesečno, a svaki peti korisnik je novi putnik koji obično ne koristi javni prijevoz.  Iako je riječ o grubim procjenama, istraživanje tržišta pokazalo je da je oko polovice njemačkog stanovništva koristilo jeftinije karte.

Njemački ministar prometa i digitalne infrastrukture Volker Wissing prošlog je mjeseca izrazio potporu uvođenja slične jeftine paneuropske karte za javni prijevoz. Greenpeace je podržao ovaj prijedlog te pozvao Europsku komisiju da olakša uvođenje jedinstvene klimatske karte za cijelu Europu u skoroj budućnosti.

„Vlade moraju uvesti jednostavne i pristupačne 'klimatske karte' za javni prijevoz, kako bi ljudima smanjile troškove, ali i potrošnju fosilnih goriva koja naš planet vodi prema klimatskoj katastrofi“, izjavila je Limousin, sugerirajući da bi se usluge javnog prijevoza mogle financirati većim oporezivanjem zagađujućih oblika putovanja i ukidanjem poreznih oslobođenja za međunarodne letove i zrakoplovno gorivo.

S.F. / Ekovjesnik

 

VEZANE VIJESTI

U Parizu otvorena nova dionica tramvajske linije T3b

Radovi na izgradnji nove dionice tramvajske linije T3b, između stanica Marguerite Long (ranije Porte d'Asnières) i Porte Dauphine, trajali su pet godina. Zelena i 3,2 kilometra duga dionica sa sedam novih tramvajskih stajališta puštena je u promet u petak 5. travnja 2024. godine.

U Sloveniji se 1. lipnja uvodi jedinstvena karta za integrirani javni prijevoz putnika

Ministarstvo okoliša, klime i energije od 1. lipnja 2023. produžuje dosadašnje jedinstvene elektroničke karte za integrirani javni prijevoz putnika (IJPP) i uvodi nove pod nazivom „Slovenija“. Počinje i primjena novih tarifa prijevoza temeljem kojih se cijene pojedinačnih IJPP karata određuju prema udaljenostima između gradova.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER