Zapadna Žabica: Gradonačelnik Rijeke odgovorio zahtjevu za referendum političke platforme Možemo

Predstavnici političke platforme Možemo! pozvali su sve gradske vijećnice i vijećnike da ih podrže u zahtjevu da se raspiše referendum na kojem bi se građani i građanke Rijeke mogli izjasniti žele li da teren Žabica ode u ruke privatnika

Objavljujemo odgovor riječkog gradonačelnika Marka Filipovića na inicijativu platforme Možemo!: „Prodaja zemljišta za realizaciju kolodvora je dobro promišljen projekt koji gradu i građanima donosi niz benefita!“

U povodu najave predstavnika političke platforme Možemo! Ane Marković i Nebojše Zelića da će Možemo! u Gradskom vijeću Grada Rijeke pokrenuti inicijativu za donošenjem odluke o raspisivanju referenduma o prodaji zemljišta za realizaciju projekta Zapadna Žabica, koji uključuje i izgradnju novog autobusnog kolodvora, u nastavku u cijelosti objavljujemo priopćenje riječkog gradonačelnika Marka Filipovića, kao odgovor na inicijativu platforme Možemo!: 

„Drago mi je da kolege iz Možemo! promišljaju gradske projekte jer nije rijetkost da nove ideje i drugačiji pogledi na stvari u konačnici iznjedre pravu stvar. No, u ovom konkretnom slučaju, to naprosto nije tako jer ono što Možemo! navodi kao svoju argumentaciju jednostavno nije točno.

Tako su predstavnici platforme Možemo! pozvali građane na referendum, a istovremeno pokazali kako projekt Kompleksa Žabica do sada nisu niti pratili, a niti razumjeli u tehničkom smislu. Jer, da jesu pratili, onda ne bi mogli iznijeti tvrdnju kako je odluka o prodaji donesena naglo, a da su razumjeli, onda ne bi građanima krivo „pojašnjavali“ projekt i u tehničkom smislu, i u pogledu mogućnosti realizacije.

Što se prvoga stava tiče, iz vlastitoga iskustva mogu potvrditi kako je upravo nestrpljivost pa čak i iritacija radi izostanka izgradnje Zapadne Žabice obilježila ne samo sučeljavanja političkih takmaca tijekom prošlogodišnje izborne kampanje, već i pitanja koja su nam uputili sami građani u izbornoj utakmici. Štoviše, tijekom dvaju dogradonačelničkih mandata, ali i tijekom proteklih godinu dana koliko obnašam gradonačelničku dužnost, bio sam svjedokom žučnih rasprava u Gradskom vijeću u kojima se upravo nerealizacija autobusnoga kolodvora tj. kompleksa Zapadne Žabice, uzimala kao argument za političke obračune. Pritom se, zanimljivo, nije otvaralo pitanje ovoga ili onoga modela realizacije, starosti projekta, sposobnosti investitora i sl.

  • Idejno rješenje Studija 3 LHD 2010. godine pobijedilo je na javnom natječaju za izradu Idejnog urbanističko-arhitektonskog rješenja područja autobusnog terminala Zapadna Žabica u Rijeci. © 3LHD

Što se drugoga stava tiče, parkirališni dio neće se izvesti kao podzemna, već kao nadzemna garaža, niti su prije deset godina potrošeni milijuni kuna za različite studije, da bi se od svega odustalo. No to je čak manji dio problema nerazumijevanja projekta. Veći je problem što se pod izlikom brige o sudjelovanju građana u odlučivanju te iste građane obmanjuje sugeriranjem mogućnosti realizacije koje to nisu. Nemojmo zavaravati građane kako je moguće dobiti europska sredstva, ali, eto, moji suradnici i ja se to nismo sjetili učiniti, iako je to učinjeno već 2018., no od tada, eto, ništa. Nemojmo sugerirati kako se projekt Zapadne Žabice može uvrstiti u Nacionalni plan oporavka, jer je iz njegovoga sadržaja, koji je poznat najmanje od ožujka 2021., vidljivo kako su ulaganja u prometnom segmentu usmjerena u sasvim druga područja.  Nemojmo govoriti o prodaji prava građenja, a zatajiti građanima kako ulagači takav model ne prihvaćaju.

Iako sam posve otvoren za odlučivanje građana o važnim gradskim temama, poziv građanima koji se upućuje s ovakvom razinom poznavanja problema čini mi se kao paravan za izbjegavanje vlastite odgovornosti koju treba pokazati već na sjednici Vijeća u srpnju.

Upravo iz ovih razloga, kao radi činjenice kako odluku o prodaji nekretnina ne donosi gradonačelnik nego Gradsko vijeće, još jednom želim istaknuti sljedeće:

Izgradnjom Kompleksa Zapadna Žabica, građani ne samo Rijeke nego i regije, dobivaju moderan autobusni kolodvor s 14 perona,  garažu s najmanje 800 mjesta te prateće trgovačke i uslužne sadržaje, kao i poslovne prostore koncipirane prema suvremenim standardima rada i poslovanja.

Grad Rijeka pratit će investiciju izgradnjom južne pristupne prometnice, popularno je nazivamo produžetak ulice Riva, rekonstrukcijom trga Žabica i promjenom organizacije prometovanja kako bi se dala prednost vođenju javnoga prijevoza u najužem gradskom središtu.

Očekivani nekretninski prihodi su višestruki i nisu jednokratni: uvažavajući ponudu dobivenu na natječaju, od prodaje nekretnina Grad i Rijeka plus ostvarit će prihod od preko 85 milijuna kuna, Gradu Rijeci bit će plaćen komunalni doprinos prilikom izdavanja građevinske dozvole, a nakon izgradnje Kompleksa, financijske obveze vlasnika po osnovi komunalne naknade i spomeničke rente iznosit će, prema današnjim vrijednostima, gotovo 4,8 milijuna kuna svake godine. Treba reći i da je ponuda tvrtke Best in Parking Razvoj koja je stigla na natječaj  značajno veća od procijenjene vrijednosti, što, vjerujem da to svatko može shvatiti, zaista nije mala stvar, pogotovo u ovim neizvjesnim vremenima.

  • Idejno rješenje Studija 3 LHD 2010. godine pobijedilo je na javnom natječaju za izradu Idejnog urbanističko-arhitektonskog rješenja područja autobusnog terminala Zapadna Žabica u Rijeci. © 3LHD

Javni interes lokacije također je višestruko zaštićen: tijekom gradnje bankarskim garancijama u iznosu od dva milijuna eura. Bojazni od prenamjene kompleksa nema jer je ista utvrđena važećim detaljnim planom uređenja, a trajne su i obveze prema projektima i koncepciji koja je nagrađena na javnom natječaju. U pogledu parkirnih kapaciteta, iako je riječ o garaži na atraktivnoj lokaciji, Rijeka plus će i dalje gospodariti s dva i pol puta više parkirnih mjesta nego svi privatni vlasnici parkinga, a sredstva dobivena od prodaje bit će uložena u povećanje kapaciteta, pa je stoga bojazan da nećemo moći utjecati na cijenu parkiranja u gradu zaista neopravdana. Isto tako, izgradnja garaže u sklopu ovog projekta omogućit će da se rive odnosno s Putničke obale maknu svi automobili i da se ona stavi u funkciju javnih sadržaja za građane.

Izgradnja Kompleksa vrijednoga oko 70 milijuna eura bit će prilika i za angažman velikoga broja gospodarskih subjekata što će svakako imati pozitivne učinke na gospodarstvo, a ne treba zaboraviti niti potrebe za održavanjem Kompleksa po izgradnji, koje će trajno vezati dio postojećih ili potaknuti stvaranje novih kapaciteta.

Na kraju postavimo si vrlo jednostavno pitanje: Je li Grad Rijeka do sada mogao vlastitim snagama realizirati Kompleks Zapadna Žabica i bi li to mogao učiniti u dogledno vrijeme? Držim da je odgovor jednostavan i da ga ne treba posebno obrazlagati: Ne!

Ukoliko je tako, a budući da smo dio Europske unije, nakon svih dosadašnjih napora uloženih u promociju projekta Zapadna Žabica, nemojmo pozivom na referendum odašiljati znakove nepoželjnosti ne samo podnositelju ponude na nedavnom natječaju, već i drugim zainteresiranim ulagačima.“ – poručuje gradonačelnik Rijeke Marko Filipović.

Podsjetimo, predstavnici političke platforme Možemo! u Gradskom vijeću Grada Rijeke pozvali su sve gradske vijećnice i vijećnike da ih podrže u zahtjevu prema gradskoj vlasti da se raspiše referendum na kojem bi se građani i građanke Rijeke mogli izjasniti žele li da teren Žabica ode u ruke privatnika. „Gradonačelnik je u više navrata ovu odluku o prodaji okarakterizirao kao najbrže i najjednostavnije rješenje, no uvjereni smo da to nije i najbolje rješenje za grad i njegove građane. Odluku o prodaji terena Žabica gradska vlast trebala je donijeti na način koji uključuje i glas struke i glas građana. Smatramo da građani i građanke zaslužuju i trebaju dobiti priliku reći što misle o toj prodaji. Instrument lokalnog referenduma prerijetko se koristi u Hrvatskoj, a u Rijeci se nije nikada koristio. Kultura građanskih referenduma nešto je što moramo razvijati kako bismo svi, a pogotovo političari, stekli naviku da o ovako važnim strateškim projektima moraju odlučivati svi građani i građanke.“ – istaknuli su predstavnici političke platforme Možemo! Ana Marković i Nebojša Zelić.

  • Idejno rješenje Studija 3 LHD 2010. godine pobijedilo je na javnom natječaju za izradu Idejnog urbanističko-arhitektonskog rješenja područja autobusnog terminala Zapadna Žabica u Rijeci. © 3LHD

Uoči skorog donošenja odluke o prodaji zemljišta za izgradnju Kompleksa Žabica, za riječke gradske vijećnike je 28. lipnja održana prezentacija razvoja projekta u posljednjih dvadeset godina. Razvoj projekta od 2003. godine, kad je Prostornim planom uređenja Grada Rijeke prostor Zapadne Žabice predviđen za izgradnju autobusnog terminala, kao dijela integriranoga prometnoga terminala, do svibnja 2022. godine, kad je raspisan natječaj za prodaju zemljišta za izgradnju kompleksa, predstavili su gradonačelnik Rijeke Marko Filipović, pročelnik Odjela za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Srđan Škunca te predstavnici Studija 3LHD iz Zagreba na čelu s arhitektom Silvijem Novakom, koji vodi projektantski tim čije je idejno rješenje autobusnog terminala Žabica 2010. godine pobijedilo na javnom natječaju za izradu Idejnog urbanističko-arhitektonskog rješenja.

Podsjetimo, početkom mjeseca lipnja zaključen je natječaj za prodaju nekretnina radi izgradnje višenamjenske građevine – Kompleks Žabica, koja obuhvaća autobusni terminal, garažu te poslovne i trgovačke sadržaje. Ukupna površina građevne čestice Kompleksa Žabica u vlasništvu Grada Rijeke i TD Rijeka plus iznosi 14.810 m². Procijenjena vrijednost parcele je 66,14 milijuna kuna, a na natječaj je stigla jedna ponuda i to tvrtke Best in Parking Razvoj u iznosu od 85.175.000 kuna, izvijestili su iz Grada Rijeke.

Ekovjesnik

VEZANE VIJESTI

250 milijuna eura za provedbu nove biciklističke strategije

Razvoj nove biciklističke infrastrukture i rješenja za sigurno parkiranje bicikala te daljnje ulaganje u sustav javnih bicikala... Cilj nove pariške biciklističke strategije za razdoblje od 2021.-2026. godine je 100-postotni biciklistički grad.

Ustrojena proširena Urbana aglomeracija Rijeka za razdoblje od 2021. - 2027.

Urbanu aglomeraciju Rijeka u narednom financijskom razdoblju će, pored gradova Rijeke, Kastva, Kraljevice te Opatije i općina Čavle, Klana, Kostrena, Lovran, Mošćenička Draga te Viškovo, činiti i nove članice – Grad Bakar te općine Matulji, Jelenje i Omišalj, dakle sveukupno 14 jedinica lokalne samouprave.

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER